Βέβαια, όπως κάθε χρόνιο, πολλοί «ξεχασιάρηδες» αναμένουν να δοθεί μία παράταση, όπως τα προηγούμενα χρόνια μέχρι και το τέλος της εβδομάδας που ακολουθεί το 12ήμρτο των εορτών. Πάντως προς στιγμήν δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση, και ακόμη και αν τελικά δοθεί παράταση λίγων ημερών, αυτό θα γίνει γνωστό πιθανότα την ημέρα που εκπνέει η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση όσοι δεν τα πληρώσουν εντός της συγκεκριμένη προθεσμίας, θα επιβαρυνθούν (εκτός του ποσού για τα τέλη) πρόστιμα, ως εξής:
· 100% των τελών εάν το όχημα είναι δίκυκλο, τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ.
· 50% των τελών εάν το όχημα είναι επιβατικό ΔΧ, φορτηγό ή λεωφορείο.
· 30 ευρώ εάν τα τέλη κυκλοφορίας είναι μικρότερα των 30 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος τα τέλη προσδιορίζονται με βάση του υπολογισμούς πού ίσχυαν και πέρυσι, δηλαδή, είτε με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είτε με βάση τα κυβικά του κινητήρα και το έτος ταξινόμησης. Τα ποσά, δε, ποικίλουν από 22 ευρώ έως 1.380 ευρώ όντα στα ίδια επίπεδα με το 2019.
Πιο συγκεκριμένα όσα αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν από την 1η Νοέμβριου 2010 και μετά, πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές CO2. Από εκεί και πέρα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μέχρι 31 Οκτωβρίου 2010, καθώς και μοτοσυκλέτες (ανεξάρτητα από ημερομηνίας ταξινόμησης) πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης.
Πάντως το νέο έτος πιθανότατα να φέρει ανατροπές στον τρόπο υπολογισμού τω τελών. Πριν λίγους μήνες μάλιστα ο υπουργός των Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας είχε τονίσει ότι «κάθε αλλαγή θα κινείται προς την κατεύθυνση δικαιότερης κατανομής της επιβάρυνσης στους κατόχους αυτοκινήτων αλλά κι ενός στόχου για την ανανέωση του παλιού στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας. Επιδιώκουμε σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις μας να είναι αποτέλεσμα σωστής αξιολόγησης της υφιστάμενης κατάστασης και ορθής εκτίμησης των επιπτώσεων των όποιων αλλαγών».
Σημειώνεται ότι με τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία, κάθε κράτος μέλος υποχρεούται να εφαρμόσει ένα Εθνικό πρόγραμμα ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Κάτι που η Ελλάδα έκανε από τον Οκτώβριο του 2010 όμως, για τα τέλη κυκλοφορίας των καινούργιων αυτοκινήτων. Το μεγάλο όμως ζήτημα είναι, στο φόντο και της προσπάθειας της κυβέρνησης να στηρίξει την ηλεκτροκίνηση και τα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών, το τι θα γίνει για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί πριν από τον Οκτώβριο του 2010. Για αυτά τα οχήματα που λόγω και της οικονομικής κρίσης, είναι η πλειοψηφία, ο υπολογισμός των τελών γίνεται αποκλειστικά µε τα κυβικά του κινητήρα τους και τους φορολογήσιμους ίππους που προκύπτουν από αυτά.
Εφόσον και γι' αυτά ισχύσει κριτήριο ρύπανσης, όπου βασίζεται και το νέο μοντέλο WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), τότε αναμένονται να υπάρξουν επιβαρύνσεις. Σημειώνεται ότι το WLTP είναι αυστηρό και οδηγεί σε καταγραφή αυξημένων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα σε κάθε όχημα.
Αναλυτικά το Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure είναι ένας νέος τρόπος υπολογισμού εκπομπής ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου που αντικατέστησε το NEDC τον Σεπτέμβριο του 2017 και βάση προγραμματισμού θα τον έχει αντικαταστήσει πλήρως το 2021.
Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:
(τιμές ανά γραμμάριο Co2)
0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ
91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο
101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο
141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Έτσι ένα όχημα 10ετίας στο επίπεδο των 1800 κυβικών, που σήμερα έχει τέλη στα 320 ευρώ, με εκπομπές 180 με 200 gr αναμένεται, εφόσον ισχύσει το εν λόγω μοντέλο χωρίς παρεκκλίσεις να φτάσει να επιβαρύνεται με ποσά πολλαπλάσια. Βέβαια μένει να φανεί τι θα επιλέξει να κάνει η κυβέρνηση σε ένα θέμα που πραγματικά «καίει».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr