Ωστόσο, ελάχιστα πράγματα μπορούν να υποστηρίξουν μια αισιόδοξη πρόβλεψη, την ώρα μάλιστα που όπως ανέφερε και το reporter.gr σε προηγούμενο ρεπορτάζ του, (05/01/17) η κυβέρνηση βρίσκεται αυτήν την εποχή υπόλογη ότι συνεχίζει την παλαιοκομματική πρακτική των αθρόων προσλήψεων με διάφορα οχήματα στο Δημόσιο, για χάρη της εκλογικής πελατείας.
Οι ταχύτητες με τις οποίες κινείται η κυβέρνηση, επιβεβαιώνουν την διαχρονική ραθυμία της πολιτικής ηγεσίας να αγγίξει το «βαθύ κράτος», εκεί όπου στην πραγματικότητα λιμνάζουν άπραγοι και χωρίς αντικείμενο χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι και επιμένουν να λειτουργούν «αόρατες υπηρεσίες» που δεν καταγράφονται ούτε καν στην δημόσια αρχή πληρωμών.
Αξιολόγηση, κινητικότητα, ψηφιακά οργανογράμματα, επιλογή προϊσταμένων, εισαγωγή της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, είναι μερικοί μόνο από τους εύηχους τίτλους των σχεδιαζόμενων αλλαγών, οι οποίες όμως εξαιτίας χρόνιων αγκυλώσεων μετατίθενται χρονικά σε ένα απροσδιόριστο μέλλον.
Κινητικότητα μετ΄ εμποδίων
Ο νόμος για την κινητικότητα, ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω προβλέπει την εθελοντική συμμετοχή των υπαλλήλων καθιστώντας την σημασία του σχετική, ψηφίστηκε στα τέλη του 2016 και θέτει ως θεμελιώδη προϋπόθεση για την εφαρμογή του την κατάρτιση οργανογραμμάτων σε υπουργεία, εποπτευόμενα ΝΠΙΔ - ΟΤΑ και σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, προκειμένου να εντοπιστούν οι άδειες θέσεις και να αξιολογηθούν οι πραγματικές ανάγκες κάθε φορέα.
Το πράγμα όμως φαίνεται να κολλάει. Στην πλειοψηφία των υπουργείων και των ΝΠΙΔ δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, ενώ ούτε καν ως υποψία δεν διαπιστώνονται στους ΟΤΑ.
Ο πρώην υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορος Βερναρδάκης είχε ζητήσει από κάθε υπουργείο να καθορίσει μέχρι 31/12/2016 το εύρος της ευθύνης του και να γνωρίζει όπως οφείλει, από ποιές συγκεκριμένες δομές αποτελείται (λόγου χάρη, κεντρική υπηρεσία, αποκεντρωμένες υπηρεσίες, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ ειδικού σκοπού, κλπ), τι ακριβώς κάνει κάθε μία από αυτές, καθώς και να υπάρξει συγκέντρωση των τυχόν πολυδιασπασμένων και ασυντόνιστων μεταξύ τους γραμματειών με επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες.
Η προθεσμία παρήλθε χωρίς κάποια πρόοδο με αποτέλεσμα η διάδοχός του στο υπουργείο Όλγα Γεροβασίλη να παρατείνει με σχετική εγκύκλιο της περασμένης εβδομάδας την οριζόμενη προθεσμία μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου, αξιώνοντας επιτακτικά από τις υπηρεσίες να ανταποκριθούν επειγόντως στο καθήκον τους και να στείλουν τα οργανογράμματα…
Μια αξιολόγηση που τελικά δεν είναι…
Την ίδια ώρα μπαίνει σε εφαρμογή το πρόγραμμα της αξιολόγησης, με σκοπό να ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2017, αλλά, δεν αφορά τόσο στην ποιότητα των υπαλλήλων, όσο στην αξιολόγηση…των δομών και των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Η διαδικασία δεν περιλαμβάνει απολύσεις, ενώ οι υπό αξιολόγηση υπάλληλοι θα κρίνονται με βάση πέντε κριτήρια που σχετίζονται με : την γνώση του αντικειμένου, το επιδεικνυόμενο ενδιαφέρον, την δημιουργικότητα, τις υπηρεσιακές σχέσεις και την συμπεριφορά προς τους πολίτες καθώς και την αποτελεσματικότητα. Ο προϊστάμενος θα αξιολογείται από τους υφισταμένους του, εφόσον είναι τουλάχιστον τρεις, βάσει ανώνυμου ερωτηματολογίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η «καλή βαθμολογία» θα είναι κριτήριο για την ανάληψη θέσεων ευθύνης και συνεπώς για μεγαλύτερες οικονομικές απολαβές. Για τους επικεφαλής των αποδοτικών τμημάτων εξετάζεται ενδεχόμενη πρόσθετη μοριοδότηση, ενώ για τους υπαλλήλους που θα συγκεντρώσουν χαμηλή βαθμολογία προβλέπεται η δυνατότητα συνεχούς επιμόρφωσης.
Αλλαγές Προϊσταμένων
Αλλαγές επίκεινται και στον τρόπο επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο που αναμένεται να ξεκινήσει από το 2017 με την επιλογή των Γενικών Διευθυντών. Αρμόδιο για την επιλογή τους θα είναι το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων, ενώ θα ληφθεί υπόψη η μοριοδότηση των υποψηφίων ως προς τα τυπικά τους προσόντα, την εμπειρία σε θέσεις ευθύνης, τις επιδόσεις τους στην αξιολόγηση αλλά και στη διαδικασία της συνέντευξης. Οι νέοι γενικοί διευθυντές θα πρέπει να έχουν τοποθετηθεί στις θέσεις τους εντός του πρώτου τετραμήνου του 2017, ενώ από τον Ιούνιο και μέχρι το 2018 θα έχουν σταδιακά επιλεγεί όλοι οι νέοι διευθυντές και προϊστάμενοι.
Επίσης μέχρι τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να έχουν αντικατασταθεί σε όλο το εύρος του Δημοσίου γενικοί και ειδικοί γραμματείς, οι αναπληρωτές τους καθώς και οι διοικήσεις οργανισμών. Η επιλογή των νέων προσώπων στις θέσεις ευθύνης θα γίνει από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών του Δημοσίου, στο οποίο μπορούν να εγγράφονται όσοι δημόσιοι υπάλληλοι ενδιαφέρονται για τις συγκεκριμένες θέσεις και διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα.
Σύμφωνα εξάλλου με το χρονοδιάγραμμα που είχε καθορίσει ο πρώην υπουργός κ. Βερναρδάκης, εντός του 2017 θα ολοκληρωθούν οι συζητήσεις για τις Συλλογικές Διαπραγματεύσεις που περιλαμβάνουν μισθολογικά ζητήματα, προσλήψεις, μετακινήσεις, έως και συνδικαλιστικές άδειες και θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση του θεσμικού πλαισίου, ενώ το 2018 επιδιώκεται να υπογραφεί η πρώτη συλλογική σύμβαση.
Ψηφιακή υπογραφή
Η θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, η ψηφιακή αποτύπωση των οργανογραμμάτων όπως και η καθιέρωση των ηλεκτρονικών εφαρμογών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τη σχέση πολίτη – κράτους και να εξοικονομήσουν τεράστια ποσά.
Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μόνο από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων το Δημόσιο αναμένεται να εξοικονομήσει για τα έτη 2017-2018 περίπου 800 εκατ. ευρώ από την ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων και εγγράφων, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Το θέμα είναι ότι στο νομοσχέδιο για την κινητικότητα, όπου περιελήφθη η πρόβλεψη δίνεται μια πρώτη χαλαρή προθεσμία εντός του 2017 με δυνατότητα παράτασης για το 2018 και βλέπουμε. Όλα αυτά την ώρα που το ποσόν αυτό θα υπερκάλυπτε την διαφορά μεταξύ κυβέρνησης -δανειστών για το δημοσιονομικό κενό του επόμενου έτους και θα απέτρεπε κάθε συζήτηση για επιβολή νέων μέτρων.
Γ.Χ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr