Όπως χαρακτηριστικά είπε χθες ο Πρωθυπουργός μιλώντας στη Γ.Σ, του ΣΕΒ “τις επόμενες μέρες θα ανοίξει η πλατφόρμα της επιδότησης, ώστε να επιστραφεί το 60% της υπερβάλλουσας δαπάνης από τον Δεκέμβριο μέχρι και τον Μάιο. Αντίστοιχη στόχευση υπήρχε και στις επιχειρήσεις και βέβαια ο στόχος, από ένα σημείο και πέρα, μέσα από την παρέμβαση την οποία θα κάνουμε από αρχές Ιουλίου, η οποία είναι πιο δομική στην αγορά ενέργειας, είναι να μπορέσουμε να δώσουμε προβλεψιμότητα στο μέσο κόστος ενέργειας για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις και θα ξέρουμε περίπου που θα κινηθούμε.
Θα είναι υψηλότερο από αυτό το οποίο πληρώνατε πριν από δύο χρόνια; Ναι, θα είναι υψηλότερο και δεν νομίζω ότι κανείς σήμερα μπορεί να εγγυηθεί και να εξασφαλίσει σταθερές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας. Ενέργειας συνολικά και φυσικού αερίου εν προκειμένω για τις επιχειρήσεις που το χρησιμοποιούν, όταν έχουμε τέτοια αναταραχή στις διεθνείς αγορές ενέργειας” τόνισε ο Κυριάκος Μητοστάκης που προσέθεσε ότι “οι στοχευμένες παρεμβάσεις είναι επιβεβλημένες και τολμώ να πω ότι είναι και κοινωνικά δίκαιες. Στα καύσιμα, ας πούμε, όπου αναμένονται ανακοινώσεις την επόμενη εβδομάδα- που δεν θα είναι ανακοινώσεις που θα παρεμβαίνουν τουλάχιστον στη βενζίνη, γιατί στο ντίζελ έχει άλλα χαρακτηριστικά γιατί επηρεάζει και την εφοδιαστική αλυσίδα, άρα είναι στοιχείο του κόστους παραγωγής- αλλά στη βενζίνη δεν θα είναι η παρέμβαση οριζόντια, ούτε θα αφορά τη μείωση του φόρου. Θα κινηθούμε πιο ενισχυμένα στη λογική την οποία ακολουθήσαμε, η οποία πάλι είναι μία πιο στοχευμένη λογική και η οποία δεν επιβραβεύει οριζόντια αυτούς οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα, σήμερα, να ανταποκριθούν στις αυξήσεις των τιμών” είπε ο Πρωθυπουργός.
Τα μέτρα
Το κόστος του νέου πακέτου υπερβαίνει τα 500 εκατ. ευρώ καθώς μόνο η αύξηση της κρατικής ενίσχυσης που θα πιάσει μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων καθώς θα φτάσουν τα 3 εκατ. από 2,3 εκατ. στον πρώτο κύκλο των επιδοτήσεων θα ανέλθει στα 200 εκατ. ευρώ από 130 εκατ. ευρώ. Τα μέτρα θα κλειδώσουν την ερχόμενηΔευτέρα σε σύσκεψη που θα έχει ο πρωθυπουργός στο Μέγαρο Μαξίμου με το οικονομικό επιτελείο θα συζητηθούν την επομένη στο υπουργικό συμβούλιο και θα ισχύσουν από 1ης Ιουλίου.
Στο φόντο αυτό με βάση πληροφορίες, εξεταζεται:
1. Επέκταση και διεύρυνση του fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα δίμηνο ακόμα ενώ θα ανοίξει περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Πιθανόν να αυξηθεί και το ποσό της επιδότησης των 30-50 ευρώ στα 40-60 ευρώ. Σήμερα το επίδομα καυσίμων δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ, που εξετάζεται να διευρυνθεί στην περιοχή των 40.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι αύριο κλείνει η πλατφόρμα μέσω της οποίας οι δικαιούχοι μπορούν να λάβουν την επιδότηση καυσίμων για το τρίμηνο Απριλίου - Ιουνίου.
2. Μοντέλο ντίζελ για τη βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή στη βενζίνη καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
3. Παράταση επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο κίνησης (12 λεπτά ανά λίτρο, χωρίς τον ΦΠΑ) θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και ενδεχομένως να αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης.
4. Επιταγή ακρίβειας Νο2: Επιδοματική ενίσχυση 200 ευρώ αντίστοιχη με αυτή που δόθηκε το Πάσχα, βρίσκεται υπό εξέταση για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Για να δοθεί μια νέα επιταγή ακρίβειας απαιτείται δημοσιονομικός χώρος 250-300 εκατ. ευρώ.
Οι ισοτιμίες
Να σημειωθεί ότι το σπιράλ ανόδου των τιμών των καυσίμων τροφοδοτείται περαιτέρω και από την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου καθώς η συνεχής διολίσθηση του ευρώ ενισχύσει την εκτόξευση της τιμής του “μαύρου χρυσού” που τιμολογείται πάντα σε δολάρια. Άρα απαιτούνται περισσότερα ευρώ για την αγορά ενός βαρελιού πετρελαίου, καθώς μάλιστα η ισοτιμία πάει σταδιακά προς το 1-1.
Την ίδια στιγμή οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης έχουν φτάσει στα ύψη στις αντλιες των πρατηρίων καυσίμων, με τις καταναλώσεις παρά την καλοκαιρινή σεζόν και τον τουρισμό να συμπιέζονται. Να σημειωθεί ότι στις αρχές του έτους η τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,78 ανά λίτρο, ενώ σήμερα η μέση τιμή είναι πάνω από 2,35 ευρώ το λίτρο.
Πόσοι πήγαν… πρατήριο
Στο μεταξύ, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών περίπου 2,3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ, από τους συνολικά 3 εκατομμύρια δυνητικά δικαιούχους, έκαναν χρήση του Fuel Pass ως τις 10 Ιουνίου και μοιράστηκαν 116 εκατομμύρια ευρώ συνολικά ή έως 60 ευρώ ο καθένας. Και για την επόμενη εβδομάδα σχεδιάζεται να ανακοινωθεί "Fuel Pass 2" για μεγαλύτερα ποσά ή και περισσότερους δικαιούχους.
Το βάρος με το φυσικό αέριο
Πάντως σε σχέση με τα περιθώρια ενισχύσεων είναι και η πορεία της τιμής του φυσικού αερίου. Για κάθε 10 ευρώ ανόδου της θερμικής μεγαβατώρας διεθνώς στο Φυσικό αέριο, η κυβέρνηση χρειάζεται να βρίσκει 40-50 εκατομμύρια ευρώ το μήνα (500-600 εκατ. ευρώ ετησίως) για να επιδοτήσει στους λογαριασμούς ρεύματος –και όχι μόνον.
Βέβαια, όταν πέφτει η τιμή διεθνώς κατά 10 ευρώ, παίρνει «ανάσα» 40-50 εκατ. ευρώ ο κρατικός προϋπολογισμός. Αυτό συνέβη το Μάιο, που η τιμή του έπεσε σχεδόν στα 80 ευρώ. Παρά τα χαμόγελα όμως, γρήγορα «πέταξε» ξαφνικά στα 101 ευρώ και πάλι. Αν και κινείται πλέον στα 90-100 ευρώ, υπάρχουν, εκτιμήσεις για άλμα τιμών μέχρι και στα …250 ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr