Οι περισσότεροι βέβαια από τους ενδιαφερόμενους ζητούν ενημέρωση. Μέχρι στιγμής, μέσα στους δύο μήνες λειτουργίας της πλατφόρμας, έχουν υποβληθεί οριστικά 137 αιτήσεις κι έχουν προωθηθεί σε μεσολαβητές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συλλέγει η ειδική γραμματεία. Επίσης, με βάση όσα έχουν αποταθεί στη Γραμματεία, το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών.
Αναλυτικά από την τις 3/8 μέχρι και την Παρασκευή 29/9, έχουν κάνει log in 7.308 επιχειρήσεις, έχουν περάσει επιτυχώς τα κριτήρια 1.269, έχουν ανεβάσει τουλάχιστον 1 αρχείο 642 και έχουν απορριφθεί συνολικά 1.750, κυρίως γιατί αποτελούν φυσικά πρόσωπα.
Για τις 137 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί προχωράει η διαδικασία για την ανάθεση σε διαμεσολαβητή.
Ωστόσο, παράλληλα με τη λειτουργία της πλατφόρμας – και μαζί με το πιλοτικό γραφείο που ήδη λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας της ειδικής γραμματείας - λειτουργούν 9 Κέντρα – Γραφεία Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών στην επικράτεια και το επόμενο διάστημα θα δημιουργηθούν δέκα νέοι κόμβοι του δικτύου.
Τα νέα γραφεία θα είναι σε Πάτρα, Αγρίνιο, Καλαμάτα, Κόρινθο, Χαλκίδα, Βόλο, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο Κρήτης, Αχαρνές Αττικής και Καρδίτσα.
Το προφίλ των δανειοληπτών
Από την έναρξη λειτουργίας των Κέντρων - Γραφείων Ενημέρωσης Δανειοληπτών και μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2017 , έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά 2.189 δανειολήπτες. Συγκεκριμένα κατά το μήνα Σεπτέμβριο, εξυπηρετήθηκαν από το σύνολο των ΚΕΥΔ- ΓΕΥΔ 584 δανειολήπτες, εκ των οποίων το 55% στην Αθήνα και το 25% στη Θεσσαλονίκη.
Εκ των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΓΕΥΔ:
· το 50% ήταν φυσικά πρόσωπα (νοικοκυριά και ελεύθεροι επαγγελματίες)
· το 45% εκπρόσωποι πολύ μικρών επιχειρήσεων
· το 5% εκπρόσωποι μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Στο 90% των περιπτώσεων παρασχέθηκε μια γενικότερη ενημέρωση περί του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τα ζητήματα ρύθμισης οφειλών και τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν, ενώ μόλις το 10% των πολιτών ενδιαφερόταν για εξειδικευμένη συμβουλή επί προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.
Λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που παρουσίασαν ή ανέφεραν οι εξυπηρετούμενοι πολίτες και τις προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου, προκύπτει ότι το 30% των πολιτών είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν περισσότερες από μια από τις υπάρχουσες εναλλακτικές προτάσεις, που παρέχονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις οποίες πρότειναν οι εργαζόμενοι στο ΓΕΥΔ.
Ειδικότερα:
· το 25% των πολιτών δύναται να υποβάλλει αίτηση ένταξης στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δηλαδή την αξιοποίηση των Νόμων Κατσέλη – Σταθάκη ή εναλλακτικά να ενταχθεί στον Κώδικα Δεοντολογίας
· το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών
· το 20% των πολιτών δύναται να υποβάλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων
· το 10% των πολιτών μπορεί να υποβάλλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών στο μέλλον, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο νομικό εργαλείο έχει ισχύ μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018, εκκινώντας εναλλακτικά άμεσα την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα σύμφωνα με τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών.
Τέλος, ως προς τον τρόπο με τον οποίο κατανέμονται οι οφειλές, διαπιστώνεται ότι:
· το 45% των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΚΕΥΔ - ΓΕΥΔ έχουν οφειλές τόσο προς τα πιστωτικά ιδρύματα και ταυτόχρονα προς το Δημόσιο (ΔΟΥ και ΕΦΚΑ)
· το 40% των εξυπηρετούμενων δανειοληπτών είχε οφειλές μόνο προς τα πιστωτικά ιδρύματα
· το 15% είχε χρέη μόνο προς το Δημόσιο.
Το δίκτυο υποστήριξης των δανειολητπών
Την Τετάρτη 01η Μαρτίου 2017 ξεκίνησε τη λειτουργία του το πιλοτικό Γραφείο Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΓΕΥΔ) στις εγκαταστάσεις της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους επί της οδού Θηβών 196 – 198, ενώ στις 2 Μαΐου 2017 εγκαινιάστηκε η λειτουργία των πρώτων Γραφείων Ενημέρωσης στην περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά. Από τις 7 Σεπτεμβρίου 2017, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του δικτύου των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στην επικράτεια, λειτουργούν πλέον νέα Κέντρα – Γραφεία Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών σε νέες Περιφερειακές Ενότητες της χώρας μας ως εξής:
· Στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης η λειτουργία δύο Κ.Ε.Υ.Δ., ενός στην περιοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης (επί της Λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου 1, Θεσσαλονίκη) κι ενός στο Δήμο Παύλου Μελά (επί της οδού Καραολή& Δημητρίου 1)
· Στην Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (επί της οδού Αεροδρομίου 13)
· Στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννιτών, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (Πλατεία Α’ – Παπανδρέου 5)
· Στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (επί της οδού Δημοκρατίας 27)
Επίσης στην περιοχή της Άρτας ξεκίνησε η λειτουργία Γραφείου Ενημέρωσης Δανειοληπτών το οποίο βρίσκεται επί της οδού Μακρυγιάννη 1, στο χώρο του ΟΑΕΔ – ΚΠΑ2.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr