Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Πλέον το στοίχημα είναι να αποβεί ο όλος μηχανισμός αποτελεσματικός ώστε να βοηθήσει τόσο τις τράπεζες να διαχειριστούν τα «κόκκινα» χαρτοφυλάκιά τους που υπολογίζονται περίπου στα 110 δισ. ευρώ αλλά και τις επιχειρήσεις που μπορούν να σηκώσουν κεφάλι να ξαναμπούν στο δρόμο της ανάπτυξης.
Η ενεργοποίηση του Εξωδικαστικού Μηχανισμού αναμένεται να ξεκινήσει τρεις μήνες μετά την ψήφιση του νόμου.
Με αυτό το νομοσχέδιο κατοχυρώνεται ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο το οποίο δίνει τη δυνατότητα ορθολογικής ρύθμισης των συνολικών οφειλών των βιώσιμων επιχειρήσεων, ταυτόχρονα με όλους τους πιστωτές τους, είτε πρόκειται για τον ιδιωτικό τομέα είτε για το Δημόσιο", τόνισε ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου. "Βάζει τον οφειλέτη στο επίκεντρο και θεσπίζει απλουστευμένες διαδικασίες για την εξωδικαστική ρύθμιση χρεών των βιώσιμων επιχειρήσεων που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Στόχος είναι, μέσω της διευθέτησης ή ακόμη και απομείωσης χρεών, να συμβάλλει αφενός στην εξυγίανση των επιχειρήσεων για να μπορέσουν να ενεργοποιηθούν ξανά και να επιβιώσουν διασφαλίζοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και αφετέρου στην τόνωση της ελληνικής οικονομίας".
Οι βελτιώσεις
Μια από τις βασικές βελτιωτικές αλλαγές που έγιναν στο νομοσχέδιο αφορά στη δυνατότητα υπαγωγής σε επιχειρήσεις οι οποίες είχαν διακόψει τη δραστηριότητά τους, αλλά με την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών μπορούν να μεταπέσουν στην κατηγορία της ανοικτής επιχείρησης. Προκειμένου μάλιστα να αποτραπεί ο κίνδυνος ερμηνευτικών αμφισβητήσεων ως προς τη δυνατότητα της κλειστής επιχείρησης να υποβάλει δήλωση έναρξης εργασιών και να ενταχθεί στο μηχανισμό, υποβλήθηκε σχετική νομοτεχνική βελτίωση, όπου προβλέπεται ρητά αυτή η δυνατότητα.
Αναφορικά με τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες ο Υπουργός επεσήμανε ότι μπορούν να υπαχθούν στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από την παράγραφο 21 του άρθρου 15. Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι οι αγρότες που έχουν βιβλία εσόδων και εξόδων μπορούν να υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Το δημόσιο ως πιστωτής συμμετέχει στη διαπραγμάτευση προσφέροντας κατά περίπτωση και ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης έως 120 δόσεις.
Στον μηχανισμό θα μπορεί να ενταχθεί μια επιχείρηση μόνο εφόσον κάλυπτε τα τρέχοντα έξοδά της, σε τουλάχιστον μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις, παρουσιάζοντας θετικά καθαρά αποτελέσματα προ φόρων τόκων και αποσβέσεων. Προβλέπεται επίσης ότι στο μηχανισμό μπορούν να υπαχθούν όλες οι μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις που έχουν συνολικές οφειλές σε καθυστέρηση που υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ μέχρι 31/12/2016.
Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ και τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δεν εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό, το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα προσφέρουν ρυθμίσεις ανάλογες με αυτές που παρέχονται στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών.
Πάντως οι ενστάσεις παραμένουν σε σχέση κυρίως με τη γραφειοκρατική δομή του πλαισίου κάτι που όπως αναφέρεται από τραπεζικές πηγές δεν θεραπεύτηκε παρά τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατατέθηκαν.
Επίσης στις αλλαγές που προχώρησε η κυβέρνηση επί του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων είναι και η διεύρυνση των εργασιών που μπορούν να ανατεθούν στον εμπειρογνώμονα, ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτές και η επαλήθευση των απαιτήσεων των πιστωτών, προκειμένου να δοθεί στη μειοψηφία των πιστωτών η δυνατότητα ελέγχου του ενδεχόμενου συμμετοχής εικονικών απαιτήσεων.
Συγκεκριμένα όπως αναφέρει η νομοτεχνική βελτίωση που κατατέθηκε «στον εμπειρογνώμονα μπορεί να ανατεθεί με τους ίδιους όρους η εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών ή και η επαλήθευση απαιτήσεων, η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές».
Αλλαγή επί του νομοσχεδίου όμως θα υπάρχει και σε ότι αφορά τον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών και συγκεκριμένα το χρόνο στον οποίο θα γίνεται αναστολή του.
Σύμφωνα με την αλλαγή αναστολή θα γίνεται όχι με την υποβολή της αίτησης, αλλά με την αποστολή των προσκλήσεων στους πιστωτές και εφόσον έχει προηγηθεί ο έλεγχος της ποιότητας της αίτησης. Με τον τρόπο αυτό θα αποφεύγεται η προσφυγή στις διάταξης του Εξωδικαστικού στρατηγικά κακοπληρωτών οφειλετών.
Γιώργος Αλεξάκης