Είναι μεγάλο το ποσοστό όσων επιλέγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ, ενώ κάνουν πλέον οικονομία ακόμη και σε βασικά αγαθά διατροφής.
Πάντως, η έρευνα δείχνει πως η κρίση έχει οδηγήσει μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων να βελτιώσουν τη διατροφή τους και να γίνουν πιο επιλεκτικοί.
Όπως ανέφεραν σε συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης και η γενική γραμματέας του Κέντρου, Ευαγγελία Κεκελέκη, η οικονομική κρίση οδήγησε τους καταναλωτές σε καλύτερες επιλογές σε σχέση με τη μεσογειακή διατροφή. Είναι χαρακτηριστικό, ότι όπως προκύπτει από την έρευνα που έγινε μέσω ερωτηματολογίου που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΚΕΠΚΑ και πραγματοποιήθηκε από τις 8 Ιουλίου μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου, το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μπει σχεδόν καθημερινά στο τραπέζι των καταναλωτών. Από την άλλη πλευρά, τα κόκκινα κρέατα, τα ψάρια, οι τηγανητές πατάτες και τα αναψυκτικά έχουν περιοριστεί σε μία φορά την εβδομάδα. Τα γλυκά, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα καταναλώνονται ελάχιστες φορές την εβδομάδα, ενώ η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού περιορίζεται σε μια φορά το μήνα.
- Παρατηρούμε ότι οι καταναλωτές, στη χώρα μας, τείνουν να βελτιώσουν τη συχνότητα λήψης γευμάτων. Ενώ, το 2011, λάμβαναν περίπου 2,5 γεύματα, την ημέρα, κατά μέσο όρο, το 2016 η συχνότητα αγγίζει τα 3 γεύματα την ημέρα.
- Σε σχέση με το 2011, αυξήθηκε, κατά 15 περίπου μονάδες, το ποσοστό των καταναλωτών, που δεν τρώνε κανένα γεύμα, εκτός σπιτιού (από 25,28%, το 2011, σε 39,70% το 2016). Μειώθηκε το ποσοστό των καταναλωτών, που γευματίζουν, μόνο μια φορά, την εβδομάδα, εκτός σπιτιού (από 37,60%, το 2011, σε 31,00%, το 2016). Μειώθηκε, κατά περίπου 4 μονάδες το ποσοστό των καταναλωτών, που γευματίζουν, συχνά (2-4 φορές, την εβδομάδα), εκτός σπιτιού (από 28,32% το 2011, σε 24,20% το 2016). Εδώ, φαίνονται, πλέον ξεκάθαρα, οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υποχώρησαν, οι τιμές, στα καταστήματα εστίασης.
- Αυξήθηκαν, κατά 12 μονάδες, περίπου, αυτοί, που δεν τρώνε, σε fast food (από 48,96%, το 2011, σε 60,08%, το 2016).
- Το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μπει, σχεδόν καθημερινά, στο τραπέζι των καταναλωτών. Τα κρέατα (κόκκινα), ψάρια, τηγανητές πατάτες και αναψυκτικά έχουν περιοριστεί, σε μια φορά την εβδομάδα. Τα γλυκά, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα καταναλώνονται, ελάχιστες φορές την εβδομάδα. Τέλος, η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού περιορίζεται, σε μια φορά το μήνα. Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι έκανε τους καταναλωτές της χώρας μας να επιστρέψουν, πιο κοντά, στη μεσογειακή διατροφή, που αποτελεί την παραδοσιακή μας διατροφή και η οποία είναι αναγνωρισμένη, παγκοσμίως, ως η πιο ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή. Σε σχέση, με την αντίστοιχη έρευνα του 2011, η διατροφή μας φαίνεται να βελτιώνεται. Η κατανάλωση χοιρινού, αναψυκτικών, τηγανητών πατατών μειώνεται, ενώ η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών αυξάνεται.
- Το 2011 η ακρίβεια, ήταν το σημαντικότερο πρόβλημα, σε ποσοστό 44,16% και το 2016 έπεσε στο 26,20%. Το 2016 εντύπωση προκαλεί η αύξηση, κατά περίπου 23 μονάδες, του ποσοστού των καταναλωτών, που δηλώνουν ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα, με τα τρόφιμα, (από 11,25%, σε 34,83%) συγκεντρώνοντας το μεγαλύτερο ποσοστό από όλες τις επιλογές.
- Το 59,45% των καταναλωτών δήλωσαν ότι έχουν αλλάξει οι διατροφικές τους συνήθειες. Το 2011, το ποσοστό, που δήλωνε ότι είχε αλλάξει διατροφικές συνήθειες, ήταν 72,16%. Παρουσιάζεται μια μείωση, κατά 13 μονάδες, αυτών, που άλλαξαν διατροφικές συνήθειες, σε σχέση με το 2011, αλλά αυτή η μείωση πρέπει να συνεκτιμηθεί μαζί με το ποσοστό του 2011.
- Βασική αιτία της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών το 2011 και το 2016 είναι η υγεία, με αυξανόμενα ποσοστά (41,76% και 48,45% αντίστοιχα), ενώ η οικονομική κατάσταση, που το 2011, επηρέαζε 19,91% των καταναλωτών, τώρα, επηρεάζει το 27,49%. Υπάρχει μια σημαντική εκτίναξη, κατά περίπου 8 μονάδες.
- Το 63,06% των καταναλωτών, δηλώνει ότι επηρεάστηκαν οι αγοραστικές συνήθειες προϊόντων διατροφής λόγω οικονομικής κρίσης.
- Μειώθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κατά 14 μονάδες (51,85% το 2011 και 37,94% το 2016) και αυξήθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που αγοράζουν με την ίδια συχνότητα μικρότερες ποσότητες (19,30% το 2011 και 33,12% το 2016).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr