Της Μαρίας Μπερτζελέτου
Δημοσιεύθηκε στο Reporter Inside Information Magazine - Δεκέμβριος 2022
Το Reporter Magazine συγκέντρωσε και παρουσιάζει τον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας, που περιλαμβάνει τις κορυφαίες χώρες πλοιοκτησίας στο φινάλε του 2022 και την αυγή του 2023. Η λίστα παρουσιάζει ανακατατάξεις σε σχέση με πέρυσι αλλά και μία χώρα-έκπληξη.
1. Ιαπωνία
Όσον αφορά την αξία του στόλου, η Ιαπωνία ανέβηκε ξανά στην 1η (από 2η το 2021), κατέχοντας επί του παρόντος συνολικά περιουσιακά στοιχεία 196,6 δισ. δολαρίων.
Πρόκειται για αύξηση κατά 9 δισ. δολάρια σε ετήσια βάση και οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τρέχουσα έκρηξη στον τομέα του LNG.
Η Ιαπωνία κατέχει τους στόλους υψηλότερης αξίας για LNG με Bulkers (53,5 δισ. δολάρια), Reefers, Small Dry (8,8 δισ.), LPG (8,7 δισ.) και Vehicle Carriers (22 δισ.).
2. Κίνα
Η Κίνα διατήρησε την 1η θέση φέτος ως προς τον αριθμό των πλοίων που κατέχει, με συνολικά 6.908 πλοία και τρέχουσα αξία στόλου 190,1 δισ.. Η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο εμπορευματοκιβωτίων τόσο σε πλοία όσο και σε αξίες. Η άνευ προηγουμένου αύξηση των ναύλων που παρατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια ενίσχυσε την αξία του στόλου της από 28 δισ. δολάρια στις αρχές του 2021, σε 56 δισ. δολάρια σήμερα.
Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων. Κατά συνέπεια, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων και των αξιών των πλοίων ανέβασε την Κίνα στη 2η θέση ως προς την αξία του στόλου, αυξημένη κατά 15 δισ. σε σχέση με το 2021.
Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί από τις αρχές του 2022 με τα επίπεδα των ναύλων από τον κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα, να αυξάνονται από 14.966 δολάρια/ ημέρα στο ανώτατο όριο των 78.876 δολαρίων/ημέρα τον Οκτώβριο.
Η άνοδος των ναύλων έχει επίσης προκαλέσει το ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα πωλήσεων και αγορών των μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων. Συνολικά καταγράφηκαν 950 πωλήσεις μεταχειρισμένων το 2022, σημειώνοντας αύξηση περίπου 10% από έτος σε έτος. Το 15% αυτών των πωλήσεων έγινε από κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των CMB, Cosco και ICBC.
3. Ελλάδα
Η Ελλάδα διατήρησε την 3η θέση τόσο σε αξία (158,97 δισ. δολάρια) όσο και σε μέγεθος στόλου. Στα Tankers, η Ελλάδα έχασε την πρωτιά από την Κίνα, που έχει 1.466 πλοία και η χώρα μας 1.461.
Η αξία των tankers βέβαια είναι η υψηλότερη παγκοσμίως και αγγίζει τα 56,2 δισ. δολάρια. Τα βελτιωμένα κέρδη προκάλεσαν ανανεωμένο ενδιαφέρον σε αυτόν τον τομέα, με τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων μεγέθους VLCC να κορυφώνονται στα 72.199 δολάρια/ημέρα, τα υψηλότερα επίπεδα που έχουν παρατηρηθεί εδώ και δύο χρόνια.
Αυτό οφείλεται κυρίως στη βελτιωμένη ζήτηση, παράλληλα με τον αντίκτυπο της συνεχιζόμενης σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων αυξήθηκαν κατά 14% έως 86% σε VLCC, Suezmaxes και Aframaxes από την αρχή του έτους.
Η Ελλάδα είναι επίσης η ιδιοκτήτρια του δεύτερου πιο πολύτιμου στόλου πλοίων μεταφοράς LNG αξίας 29,1 δισ. δολάρια.Με τις τρέχουσες τιμές των ναύλων να εκτινάσσονται στα ύψη, αυτό έχει αυξήσει την αξία του στόλου κατά περισσότερο από 50% από την αρχή του έτους (περίπου 10 δισ. δολάρια παραπάνω από το 2021).
4. ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 4η θέση με συνολικό ενεργητικό 98,6 δισ. δολάρια, ανεβασμένο κατά 2 δισ. δολάρια σε σχέση με το 2021. Από τη συνολική αξία του ενεργητικού, τα 54 δισ. προέρχονται από κρουαζιερόπλοια.
Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας, η Carnival και η Royal Caribbean, εδρεύουν και οι δύο στις ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια, αυτή η βιομηχανία έχει πληγεί σοβαρά από την πανδημία Covid-19.
Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να διατηρούν τη θέση τους ως ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης κρουαζιέρας παγκοσμίως, παρά το γεγονός ότι η αξία του στόλου τους μειώθηκε συνολικά κατά 2,5 δισ. δολάρια σε ένα χρόνο. Οι ΗΠΑ είναι επίσης κορυφαίοι ιδιοκτήτες στον τομέα RoRo, με τον μεγαλύτερο στόλο από άποψη αξίας (2,3 δισ. δολάρια). Ωστόσο, με 38 πλοία, οι ΗΠΑ έρχονται δεύτερες σε μέγεθος στόλου μετά την Ιαπωνία που κατέχει 82 πλοία.
5. Σιγκαπούρη
Η Σιγκαπούρη διατήρησε την 5η θέση φέτος με αξία στόλου περίπου 80,3 δισ. δολάρια και 4η θέση σε αριθμό πλοίων. Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Σιγκαπούρης είναι ο 5ος μεγαλύτερος παγκοσμίως με αξία 23 δισ. δολάρια, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου.
Από την αρχή του έτους, οι επενδύσεις της Σιγκαπούρης στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ακολούθησαν το παγκόσμιο κύμα και έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις συνολικά για 49 παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, αυξημένες κατά 63% από έτος σε έτος.
Εταιρείες όπως η PIL, η Eastern Pacific και η Ocean Network Express προσπάθησαν να επωφεληθούν από τη βροντερή αγορά εμπορευμάτων, με παραγγελίες νεότευκτων ναυπήγησης σε μεγάλο βαθμό για τα μεγέθη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Post Panamax και New Panamax.
Στον τομέα των μεταχειρισμένων πλοίων, οι βελτιώσεις στον τομέα των δεξαμενόπλοιων έχουν πυροδοτήσει αυξημένη δραστηριότητα πωλήσεων και αγορών για τη Σιγκαπούρη και ο τρέχων στόλος δεξαμενοπλοίων αποτιμάται σε περίπου 23,7 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 5,5 δισ. σε ετήσια βάση.
6. Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα ανέβηκε φέτος στην 6η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία. Η αξία του στόλου της ανέρχεται πλέον σε 65,9 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 8 δισ. σε σχέση με το 2021.
Οι επενδύσεις της Νότιας Κορέας στον τομέα του LNG συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες για τέτοια πλοία να αυξάνονται έως και 19% μέσα στο έτος. Τους πρώτους δέκα μήνες του 2022, 28 παραγγελίες νεότευκτων πλοίων έγιναν από εταιρείες της Νότιας Κορέας όπως η K3 Consortium, η H Line Shipping και η SK Shipping. Όλες οι παραγγελίες αφορούσαν μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG χωρητικότητας 174.000 CBM.
Η Νότια Κορέα έχει διατηρήσει βασική θέση ως παγκόσμιος εξαγωγέας οχημάτων. Ο κορυφαίος πλοιοκτήτης Glovis έχει επεκτείνει τον στόλο των πλοίων μεταφοράς οχημάτων τα τελευταία χρόνια, ενώ η Eurokor έχει το 20% των μετοχών που κατέχει η Hyundai Glovis και η Kia Motors.
7. Γερμανία
Η Γερμανία έπεσε στην 7η θέση με συνολική αξία στόλου 64,3 δισ. δολάρια. Ένα μεγάλο μέρος του στόλου της αποτελούνταν πάντα από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτή τη στιγμή κατατάσσεται 2η σε αριθμό πλοίων.
Για τα πλοία μεγέθους Post Panamax τα κέρδη έχουν πλέον μειωθεί στα 71.500 δολάρια /ημέρα. Ως εκ τούτου, ο στόλος της Γερμανίας μειώθηκε σε αξία κατά 12,8 δισ. δολάρια σε ετήσια βάση.
Το 2022, οι επενδύσεις της Γερμανίας στον στόλο των φορτηγών πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, μικρού μεγέθους, Small Dry αυξήθηκαν σε αξία κατά 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση και ανήλθαν σε 6.249 δισεκατομμύρια δολάρια.
8. Νορβηγία
Η Νορβηγία κέρδισε δύο θέσεις το 2022, με συνολική αξία στόλου στα 56,7 δισ. δολάρια. Αυτό οφείλεται κυρίως στις επενδύσεις στον τομέα Small Dry από εταιρείες όπως η Wilson ASA, η Sole Shipping και η Oslo Bulk. Οι συναλλαγές αγοραπωλησιών για αυτόν τον τομέα έχουν αυξηθεί κατά περίπου 39% σε ετήσια βάση.
Φέτος, η Wilson απέκτησε μια σειρά από πλοία Small Dry ως μέρος μιας συμφωνίας με την Arkon Shipping για τη διασφάλιση της χωρητικότητας μακροπρόθεσμα σε μια ισχυρή αγορά. Η Νορβηγία είναι επίσης ο 2ος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων μεταφοράς οχημάτων, τόσο σε αξία όσο και σε αριθμό πλοίων. Η τρέχουσα αξία αυτού του στόλου ανέρχεται σε 8 δισ. δολάρια (διπλάσια από το 2021).
9. Ηνωμένο Βασίλειο
Το Ηνωμένο Βασίλειο έπεσε στην 9η θέση, με αξία στόλου στα 54 δισ. δολάρια. Τα ισχυρά κέρδη στις αγορές Bulker και Container, ωστόσο, υποχώρησαν το 2022. Και οι δύο τομείς είχαν πολύ πιο μέτριες αποδόσεις τελευταία, και αυτό είχε αντίκτυπο στις αξίες των πλοίων.
Η αξία του στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του Ηνωμένου Βασιλείου μειώθηκε κατά 27% σε ετήσια βάση στα 13,1 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ ο στόλος των πλοίων Bulker παρέμεινε ίδιος στα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια περίπου.
10. Ελβετία
Η Ελβετία μπήκε στο Top 10 για πρώτη φορά. Έχει συνολική αξία στόλου 54 δισ. δολάρια, με τον 4ο μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τόσο από άποψη αξίας (25 δισ. δολάρια) όσο και αριθμού (431 πλοία).
Φέτος, η Ελβετία ήταν ο κορυφαίος αγοραστής πλοίων Container παγκοσμίως, με την MSC να αποκτά 78 πλοία. Ο ιδιοκτήτης με έδρα την Ελβετία προχώρησε σε αγορές, προκειμένου να επωφεληθεί από την άνοδο της ζήτησης και την εκτόξευση ρεκόρ στα επίπεδα των ναύλων. Κάπως έτσι η χώρα κατάφερε να μπει στο Top 10 των ναυτιλιακών χωρών, σημειώνοντας μία αξιοσημείωτη επιτυχία.
Το 2023 ξεκινά ασφαλώς με μεγάλες προσδοκίες αλλά και προκλήσεις για όλες τις χώρες που δραστηριοποιούνται δυναμικά στη ναυτιλία, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να δημιουργεί ένα νέα γεωπολιτικό περιβάλλον διαρκώς μεταβαλλόμενο. Η διορατικότητα και η τόλμη των εφοπλιστών μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr