Οι αρχές στην Άγκυρα ζήτησαν από τους ασφαλιστές να δεσμευθούν ότι όλα τα πλοία που πλέουν στα στενά της ήταν πλήρως καλυμμένα. Σύμφωνα με τις κυρώσεις της ΕΕ που τέθηκαν σε ισχύ τη Δευτέρα, τα δεξαμενόπλοια που φορτώνουν ρωσικό αργό πετρέλαιο απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση σε ναυτιλιακή ασφάλιση από ασφαλιστικές εταιρείες της Δύσης, εκτός εάν το πετρέλαιο πωληθεί κάτω από το ανώτατο όριο τιμής της G7 των 60 δολαρίων το βαρέλι . Το ανώτατο όριο εισήχθη για να διατηρηθεί η ροή του πετρελαίου, ενώ παράλληλα μειώνονται τα έσοδα της Μόσχας. Τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας δήλωσαν ότι η Τουρκία ζήτησε νέα απόδειξη ασφάλισης υπό το φως του ανώτατου ορίου τιμών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρωσία έχει δεσμευτεί να συνεχίσει να εξάγει το πετρέλαιο της ακόμη και αν αποκοπεί από τις δυτικές ασφαλιστικές αγορές. Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα έχει συναλλαγές με καμία χώρα που τηρεί το ανώτατο όριο.
Περίπου 19 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου περίμεναν να διασχίσουν τα τουρκικά ύδατα τη Δευτέρα, σύμφωνα με μεσίτες πλοίων, εμπόρους πετρελαίου και υπηρεσίες παρακολούθησης από δορυφόρους. Τα πλοία είχαν αγκυροβολήσει κοντά στο Βόσπορο και τα Δαρδανέλια, τα δύο στενά που συνδέουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας με τις διεθνείς αγορές.
Η συμφόρηση των δεξαμενοπλοίων γύρω από τα τουρκικά ύδατα είναι το πρώτο σημάδι ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να διαταράξει τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου πέρα από τις εξαγωγές της Ρωσίας. Μεγάλο μέρος του πετρελαίου στα πλοία στα ανοιχτά της Τουρκίας είναι προέλευσης Καζακστάν, σύμφωνα με τους shipbrokers και το TankerTrackers.com, το οποίο παρακολουθεί τις παγκόσμιες αποστολές πετρελαίου. Το πετρέλαιο του Καζακστάν φτάνει στα ρωσικά λιμάνια μέσω αγωγού και δεν αποτελεί στόχο των δυτικών κυρώσεων. Η Άγκυρα ζήτησε από όλα τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου που διέρχονται από τα τουρκικά στενά να παράσχουν επιστολές από τους ασφαλιστές προστασίας και αποζημίωσης, γνωστούς ως P&I Clubs, επιβεβαιώνοντας ότι η ασφαλιστική κάλυψη θα παραμείνει σε ισχύ για την κάλυψη περιστατικών όπως πετρελαιοκηλίδες και συγκρούσεις.
Ωστόσο, ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs, ο οποίος εκπροσωπεί 13 αλληλασφαλιστικές εταιρείες που παρέχουν κάλυψη αστικής ευθύνης στο 90% περίπου της παγκόσμιας ναυτιλίας, δήλωσε τη Δευτέρα ότι το τουρκικό αίτημα ξεπέρασε πολύ τις γενικές κατευθύνσεις που συνήθως απαιτούνται. Δεν ήταν δυνατό για τους παρόχους P&I να εγγυηθούν την κάλυψη ακόμη και σε περίπτωση παραβίασης των κυρώσεων, ανέφερε ο όμιλος.
Ο Nick Shaw, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, δήλωσε στους Financial Times ότι βρισκόταν σε «συνεχείς εποικοδομητικές συζητήσεις με τις αρμόδιες αρχές για να προσπαθήσουν να επιλύσουν την κατάσταση». Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι οι ΗΠΑ «γνωρίζουν πώς η κυβέρνηση της νέας πολιτικής της Τουρκίας θα μπορούσε να περιπλέξει την κίνηση των πλοίων μέσω των τουρκικών στενών» και, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, «έθεσαν αυτές τις ανησυχίες σε πρόσφατες δεσμεύσεις με Τούρκους αξιωματούχους».
Το ανώτατο όριο της ρωσικής τιμής του πετρελαίου της Δύσης έχει αρχίσει ήδη να αναστατώνει το θαλάσσιο εμπόριο μεταφοράς πετρελαίου. Η Ρωσία έχει συγκεντρώσει έναν λεγόμενο «σκιώδη στόλο» με περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια για να προσπαθήσει να παρακάμψει τους δυτικούς περιορισμούς στις εξαγωγές πετρελαίου της, οι οποίες ενδέχεται να λειτουργούν είτε χωρίς ασφάλιση είτε από παρόχους εκτός της Δύσης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr