Το Vasily Dinkov, ένα εξειδικευμένο δεξαμενόπλοιο για τη διάσπαση πάγου, ταξιδεύει κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού και πρόκειται να φτάσει στο κινεζικό λιμάνι Rizhao στις 17 Νοεμβρίου. Η διαδρομή περιλαμβάνει ένα ταξίδι 3.300 μιλίων στην κορυφή της Ρωσίας και μέσω ορισμένων από τις πιο σκληρές συνθήκες στον πλανήτη όπου τα παγόβουνα και οι παγετοί είναι συνηθισμένα. Το ταξίδι είναι το συντομότερο πέρασμα μεταξύ της Ευρώπης και της ανατολικής Ασίας, και παίρνει το μισό χρόνο για να φτάσει κανείς στην Κίνα από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας σε σχέση με τη συμβατική διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Δεν είναι σαφές πόσο σημαντική θα αποδειχθεί η προσαρμογή της εφοδιαστικής αλυσίδας για τη Ρωσία - αυτό θα εξαρτηθεί από το πώς θα εξελιχθούν οι καιρικές συνθήκες. Μέχρι τώρα, η συντριπτική πλειοψηφία της παραγωγής της χώρας στην Αρκτική Θάλασσα συγκεντρωνόταν σε δεξαμενόπλοια αποθήκευσης στο Μούρμανσκ από μικρά δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια με επαναφόρτωση σε μεγαλύτερα πλοία για παράδοση κυρίως στην Ευρώπη. Αυτό το εμπόριο ουσιαστικά θα σταματήσει τις επόμενες εβδομάδες, επειδή η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει τις περισσότερες θαλάσσιες εισαγωγές από τη Ρωσία από τις 5 Δεκεμβρίου.
Το Vasily Dinkov είναι ένα «πολύ προηγμένο» πλοίο με εξειδικευμένο κύτος που σπάει πάγο, αλλά υπάρχουν μόνο οκτώ που μπορούν να πραγματοποιήσουν τέτοια ταξίδια, ως εκ τούτου, η διαδρομή δεν θα ήταν ιδιαίτερα βιώσιμη πριν από το καλοκαίρι.
Το πλοίο είναι ένα από το στόλο τριών συνολικά πλοίων που κατασκευάστηκαν ειδικά για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τον τερματικό σταθμό εξαγωγών Varandey της Lukoil PJSC στο Murmansk. Ένα ταξίδι μετ' επιστροφής που συνήθως διαρκεί περίπου δύο εβδομάδες. Η χρήση του πλοίου για τη μεταφορά αργού πετρελαίου στην Κίνα υπολογίζεται ότι θα το αφαιρέσει από τα κανονικά του καθήκοντα για έως και οκτώ εβδομάδες.
Η Κίνα αύξησε την ποσότητα αργού πετρελαίου που εισάγεται από τη Ρωσία, αλλά απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός μεταφορών ως απάντηση στην απαγόρευση της Ευρώπης. Η παράδοση στην Ασία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ θα σημαίνει πολύ μεγαλύτερα ταξίδια από ό,τι μέχρι τώρα, αυξάνοντας τη ζήτηση των πλοίων. Αναλυτές εμπορευμάτων υποστηρίζουν ότι η διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας θα είναι ζωτικής σημασίας όταν έρθει το καλοκαίρι.
Ο κρατικός ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Rosneft θα μπορούσε να αυξήσει τον όγκο του αργού που διατίθεται για να διασχίσει τη Βόρεια Θάλασσα. Το έργο Vostok Oil αποτελείται από πολλά πεδία πετρελαίου στην μακρινή βόρεια χερσόνησο της Ρωσίας και εκτιμάται ότι θα παράγει 500.000 βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2024. Η κατασκευή ενός τερματικού σταθμού πετρελαίου στο λιμάνι Sever Bay βρίσκεται σε εξέλιξη που θα εξασφαλίσει την αποστολή πετρελαίου από το Vostok κατά μήκος της διαδρομής, ανέφερε η Rosneft σε δελτίο τύπου, καθιστώντας το μεγαλύτερο τερματικό εμπορίου πετρελαίου στη Ρωσία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη αποστολή πετρελαίου μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής πραγματοποιήθηκε το 2019 και έκτοτε δεν έχει γίνει καμία, σύμφωνα με στοιχεία αναλύσεων της Kpler. Ωστόσο, ενώ τα μικρότερα ταξίδια μειώνουν τις εκπομπές, η διαδρομή εγείρει περιβαλλοντικές ανησυχίες ότι περισσότερη κυκλοφορία μέσω της Αρκτικής θα αυξήσει τη ρύπανση από τις καπνοδόχους των δεξαμενόπλοιων.
Τέλος, τα ατυχήματα στην Αρκτική θα ήταν επίσης πιο προβληματικά από το κανονικό λόγω της απομακρυσμένης τοποθεσίας και της έλλειψης τοπικών δυνατοτήτων αντιμετώπισης διαρροών.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr