Σύμφωνα με την ανάλυση της Gibson, εάν το πλαφόν δεν υλοποιηθεί, οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ ενδέχεται να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό αργό σε τρίτες χώρες, όπως συνέβη με τις εξαγωγές ρωσικού άνθρακα μετά από διευκρίνιση για το εμπάργκο της ΕΕ τον περασμένο Αύγουστο. Ωστόσο, είτε με πλαφόν είτε χωρίς, οι όγκοι του ρωσικού αργού που μπορούν να μεταφερθούν νόμιμα χωρίς να εφαρμοστούν οι κυρώσεις της ΕΕ, των ΗΠΑ ή του Ηνωμένου Βασιλείου αναμένεται να είναι χαμηλότεροι από τους σημερινούς όγκους. Ως εκ τούτου, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να επιλέξουν πλευρά. Η ισορροπία ως προς τη χωρητικότητα τόσο στον ρωσικό όσο και στον μη ρωσικό εμπορικό στόλο θα είναι κρίσιμη για την ισχύ των κυρίαρχων αγορών αργού πετρελαίου ενόψει της 5ης Δεκεμβρίου.
Η ανάλυση της Gibson δείχνει ότι τους τελευταίους 6 μήνες, 366 δεξαμενόπλοια Afra/LR2 και Suezmax φόρτωσαν εμπόρευμα σε ρωσικά λιμάνια, με περισσότερο από το 55% αυτών των πλοίων να ελέγχονται από την ΕΕ, την G7 ή συμμαχικές χώρες. Από αυτά τα 366 πλοία, τα 37 έχουν εμπλακεί σε αλλαγές ιδιοκτησίας φέτος, με περαιτέρω ανάλυση της τρέχουσας ιδιοκτησίας τους να δείχνει ότι θα παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό στο ρωσικό εμπόριο. Ωστόσο, με περισσότερα από 200 πλοία να εγκαταλείπουν το ρωσικό εμπόριο, είναι λογικό να εμφανιστεί ανεπαρκής χωρητικότητα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στην αγορά, δεδομένου ότι τα βαρέλια που διακινούνται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη θα πρέπει να ανακατευθυνθούν προς μεγαλύτερες αποστάσεις.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος ανέφερε ότι μέχρι στιγμής φέτος, υπάρχουν περίπου 160 συναλλαγές αγοραπωλησιών για τα δεξαμενόπλοια μεγέθους Aframax/LR2 και Suezmax S&P. Από αυτά, περίπου τα 2/3 έχουν πάει σε αγοραστές που θα μπορούσαν να είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν το ρωσικό αργό μετά την εφαρμογή των κυρώσεων. Ωστόσο, είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ότι τα πλοία που ασχολούνται επί του παρόντος με το εμπόριο του Ιράν ή της Βενεζουέλας θα μπορούσαν να μεταναστεύσουν, κάτι που έχει ήδη παρατηρηθεί σε περιορισμένη κλίμακα, και τα VLCC θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε μεταφορτώσεις, με περισσότερα από 40 VLCC να πωλούνται φέτος σε εφοπλιστές στην Ασία ή τη Μέση Ανατολή.
Φυσικά, ο ρωσικός εμπορικός στόλος θα μπορούσε να παραμείνει ανεπαρκής, κάτι που θα οδηγούσε σε αυξημένη δραστηριότητα αγοραπωλησιών πλοίων και ενδεχομένως θα υποστήριζε υψηλότερες τιμές μεταχειρισμένων πλοίων. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ρωσικός στόλος ενδέχεται να μην εμπορεύεται αποτελεσματικά. Οι αποδείξεις των εμπορικών μοτίβων του Ιράν και της Βενεζουέλας μας διδάσκουν ότι τα βαρέλια που υπόκεινται σε κυρώσεις συχνά περνούν από πολλαπλές μεταφορτώσεις πριν φτάσουν στον τελικό προορισμό τους. Τέτοιες πρακτικές είναι αναποτελεσματικές, πράγμα που σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα πλοία για τον ίδιο όγκο μη εγκεκριμένων φορτίων. Σε κάθε περίπτωση, θα είναι απαραίτητη κάποια δραστηριότητα μεταφόρτωσης αυτόν τον χειμώνα.
Βραχυπρόθεσμα, υπάρχει ο κίνδυνος ότι καθώς τα πλοία μεταναστεύουν από το ρωσικό εμπόριο, οι εμπορικές διαδρομές που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις θα δουν αυξημένη προσφορά πλοίων, ασκώντας πτωτική πίεση στους ναύλους. Ωστόσο, αυτό θα αντισταθμιστεί εν μέρει αλλά θα αυξηθεί στη ζήτηση τονομιλίων, πράγμα που σημαίνει ότι τα κέρδη αναμένεται να παραμείνουν παραπάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr