Σε έγγραφο προς τη ρυθμιστική αρχή του ΟΗΕ για τη ναυτιλία, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), το ICS προτείνει ένα σύστημα «ταμείου και ανταμοιβής» για να καταλύσει την υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία προς το παρόν κοστίζουν τουλάχιστον δύο ή τρεις φορές περισσότερο από τα συμβατικά καύσιμα πλοίων.
Η πρόταση ICS Fund and Reward (F&R) συνδυάζει στοιχεία διαφόρων πρόσφατων προτάσεων μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου από διάφορες κυβερνήσεις, συν ένα σύστημα κατ' αποκοπή συνεισφοράς που προτάθηκε προηγουμένως από το ICS και την INTERCARGO, καθώς και ιδέες που παρουσιάστηκαν πρόσφατα για ένα παγκόσμιο μέτρο του ΙΜΟ από την ΕΕ.
Ο πρόεδρος του ICS, Emanuele Grimaldi, τόνισε: «Με το ταμείο ICS και την πρόταση ανταμοιβής, τα κράτη μέλη του ΙΜΟ έχουν ένα νέο αλλά πολύ σύντομο παράθυρο ευκαιρίας να εφαρμόσουν ένα παγκόσμιο οικονομικό μέτρο που μπορεί να ξεκινήσει την ανάπτυξη και παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία. Για να επιτευχθεί το καθαρό μηδέν στα μέσα του αιώνα, αυτά τα νέα καύσιμα πρέπει να αρχίσουν να διατίθενται σε σημαντικές ποσότητες σε εμπορική βάση το αργότερο περίπου το 2030».
«Ο συμβιβασμός είναι πάντα δύσκολος, αλλά, σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, η ύπαρξη μιας τέτοιας πρότασης μπορεί να επιτρέψει σε όλους να συναντηθούν. Ελπίζω ότι αυτή η πρόταση θα λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ των φιλοδοξιών για το κλίμα τόσο των αναπτυγμένων όσο και των αναπτυσσόμενων χωρών, ώστε κανένα μέρος της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας να μην μείνει πίσω», τόνισε ο πρόεδρος του επιμελητηρίου.
Το ποσοστό ανταμοιβής θα υπολογιστεί με βάση τις εκπομπές CO2 που αποτρέπονται και χρηματοδοτούνται μέσω υποχρεωτικής κατ' αποκοπή συνεισφοράς από πλοία ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2. Το σύστημα «ταμείου και ανταμοιβής» θα μπορούσε να δημιουργηθεί έως το 2024, εάν οι κυβερνήσεις μπορέσουν να συμφωνήσουν για το ρυθμιστικό πλαίσιο στον ΙΜΟ.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο προτείνει να συγκεντρωθούν οι συνεισφορές από τον παγκόσμιο στόλο σε ένα «Διεθνές Ταμείο Ναυτιλιακής Αειφορίας». Ένα τέτοιο ταμείο, είπε ο οργανισμός, θα μπορούσε να συγκεντρώνει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, τα οποία στη συνέχεια θα δεσμευθούν τόσο για τη μείωση του χάσματος τιμών, παγκοσμίως, μεταξύ των υπαρχόντων καυσίμων πλοίων υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα και των εναλλακτικών καυσίμων, όσο και για τη στήριξη των απαιτούμενων επενδύσεων στις αναπτυσσόμενες χώρες με στόχο την παραγωγή νέων ναυτιλιακών καυσίμων και υποδομών ανεφοδιασμού καυσίμων.
Το ταμείο θα επιβραβεύει τα πλοία σύμφωνα με την ετήσια αναφορά των εκπομπών CO2 που αποτρέπονται από τη χρήση «επιλέξιμων εναλλακτικών καυσίμων». Για παράδειγμα, ένα πλοίο που κινείται με αμμωνία (μεταξύ πολλών άλλων εναλλακτικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένης της μεθανόλης, του υδρογόνου, των βιοκαυσίμων και των συνθετικών καυσίμων) θα μπορούσε να λάβει εξοικονόμηση κόστους άνω των 1,5 εκατ. δολαρίων ετησίως.
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του ICS, Guy Platten, σχολίασε: «Πρέπει να μειώσουμε το σημαντικό χάσμα τιμών των νέων, πολύ ακριβών, εναλλακτικών καυσίμων για να επιταχύνουμε την παραγωγή και την απορρόφησή τους, έτσι ώστε να φτάσουμε σε ένα σημείο απογείωσης έως το 2030 και έπειτα στην πορεία προς το καθαρό μηδέν έως το 2050. Αλλά είναι σημαντικό η βιομηχανία μας να υποστηρίζει επίσης τις προσπάθειες μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου στη θάλασσα στις αναπτυσσόμενες χώρες».
Η πρόταση του ICS στοχεύει να διασφαλίσει ότι τουλάχιστον το 5% της ενέργειας που χρησιμοποιείται από τον παγκόσμιο στόλο το 2030 θα παράγεται από εναλλακτικά καύσιμα. Αυτό θα ανταποκρινόταν στο Σχέδιο Δράσης της Mission Innovation το 2022 για τη ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές και θα αντιπροσώπευε το ισοδύναμο περίπου 15 εκατ. τόνων νέων καυσίμων ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας, μια σημαντική πρόοδος από το τρέχον ποσοστό σχεδόν μηδενικό.
Μια λεπτομερής εκτίμηση επιπτώσεων που πραγματοποιήθηκε για το ICS από την Clarksons Research έχει εντοπίσει ότι μια οικονομική συνεισφορά έως και 100 εκατ. δολαρίων περίπου ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2 δεν θα προκαλούσε δυσανάλογα αρνητικές επιπτώσεις στις οικονομίες των κρατών. Ωστόσο, το επιμελητήριο πιστεύει ότι οι συνεισφορές θα μπορούσαν αρχικά να καθοριστούν πολύ χαμηλότερα και στη συνέχεια να υποβληθούν σε αναθεώρηση 5 ετών καθώς αυξάνονται οι ποσότητες νέων καυσίμων.
Η πρόταση του ICS για μέτρο ταμείου και ανταμοιβής (F&R) θα συζητηθεί τον Δεκέμβριο του 2022 μετά το COP 27 και ενόψει της επόμενης Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ στο Λονδίνο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr