Οι αυξανόμενες προοπτικές μιας παγκόσμιας ύφεσης επηρέασαν σημαντικά τις τιμές του θερμικού άνθρακα και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Newcastle για παράδοση τον επόμενο μήνα έκλεισαν στα 410 δολάρια ανά τόνο, με υποχώρηση 4,2%. Τα συμβόλαια για τις παραδόσεις στη Βορειοδυτική Ευρώπη τα πήγαν κάπως καλύτερα με εβδομαδιαία πτώση 2,4% για να κλείσουν την εβδομάδα στα 297 δολάρια ανά τόνο.
Μεταξύ των σημαντικότερων εμπορευμάτων, το σιδηρομετάλλευμα παρουσίασε μια σταθερή ισχυρή απόδοση. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης Οκτωβρίου στο Χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης έκλεισαν την εβδομάδα σε γενικές γραμμές αμετάβλητα. Η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος άρχιζε να παρουσίαζει ανάκαμψη μετά από αναφορές ότι οι κινεζικές κατασκευαστικές δραστηριότητες αυξάνονται.
Οι ολοένα και πιο ζοφερές προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία άσκησαν πίεση και στα βασικά μέταλλα, με εβδομαδιαίες απώλειες μεταξύ 3 και 5 τοις εκατό. Οι ανησυχίες για την προσφορά εν μέσω ανόδου των τιμών της ενέργειας, ειδικά στην Ευρώπη, αντιστάθμισαν επίσης μέρος της αδυναμίας ζήτησης. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης χαλκού στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου υποχώρησαν κατά 4,2% την περασμένη εβδομάδα, ενώ το αλουμίνιο και ο ψευδάργυρος κατέγραψαν πτώση σχεδόν 5%. Τα συμβόλαια νικελίου είχαν τις λιγότερο κακές επιδόσεις, μετά από εβδομαδιαία απώλεια 3,5%.
Μεταξύ των γεωργικών προϊόντων, μόνο η σόγια έκανε κάποια σημαντική κίνηση, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στο Σικάγο να κλείνουν την εβδομάδα 2,3% χαμηλότερα. Αντίθετα, τα συμβόλαια για το σιτάρι και το καλαμπόκι έκλεισαν την εβδομάδα σε γενικές γραμμές αμετάβλητα, καθώς οι απώλειες κατά τη συνεδρίαση της Παρασκευής αντιστάθμισαν τα προηγούμενα κέρδη.
Σε αντίθεση με τις αγορές εμπορευμάτων, οι ναύλοι των θαλάσσιων μεταφορών παρουσίασαν την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου ισχυρά κέρδη. Όπως συνέβαινε συχνά τις τελευταίες εβδομάδες, τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παρείχαν εξαιρετική απόδοση. Ο υποδείκτης της ναυλαγοράς του Baltic Exchange για τα πλοία Capesizes, σημείωσε άνοδο κατά 45%, εν μέσω εξασθένησης της προσφοράς πλοίων.
Αντίθετα, ο δείκτης για τα πλοία μεγέθους Panamax αυξήθηκε μόνο κατά 0,3%. Μεταξύ των μικρότερων μεγεθών πλοίων, οι δείκτες ναυλαγοράς για τα Supramaxes και τα Handysizes κέρδισαν περίπου 6,5%. Η σταθερή εβδομαδιαία απόδοση στα περισσότερα μεγέθη πλοίων συντέλεσε σε 15% αύξηση στο δείκτη της ναυλαγοράς Baltic Dry Index.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ναύλοι για τα πλοία Capesize έχουν σημειώσει αξιοσημείωτη ανάκαμψη από τις αρχές Σεπτεμβρίου, μετά από ένα αβυσσαλέο τρίμηνο. Ωστόσο, παρά την ταχεία ανάκαμψη, οι ημερήσιοι ναύλοι παραμένουν πολύ χαμηλότεροι από ό,τι είχε παρατηρηθεί την ίδια περίοδο τα τελευταία χρόνια. Οι αυξανόμενοι οικονομικοί και γεωπολιτικοί άνεμοι θα συνεχίσουν να προκαλούν ανησυχίες και αβεβαιότητα για την ισχυρή απόδοση της ναυλαγοράς τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr