Σύμφωνα με δημοσιευμένη ανάλυση από Breakwave Advisors, η απόδοση της ναυλαγοράς έχει αρχίσει ήδη να διανύει μια μακροπρόθεσμη άνοδο που θα διαρκέσει αρκετά χρόνια και καθοδηγείται από μεγάλες οικονομικές δυνάμεις τόσο από πλευράς ζήτησης όσο και από πλευράς προσφοράς, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει έντονη διακύμανση, μερικές φορές βίαια, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Κοιτάζοντας την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς, φαίνεται ότι έχουμε φτάσει στο αποκορύφωμα της βραχυπρόθεσμης περιόδου και βρισκόμαστε στη μέση μιας διόρθωσης, η οποία εκτιμάται ότι θα είναι ήπια.
Η πρόβλεψη των σημείων ανόδου και καθόδου της ναυλαγοράς δεν είναι απλή υπόθεση ούτε για τους επενδυτές αλλά ούτε και συμμετέχοντες στην αγορά. Η ιστορία των ναυτιλιακών κύκλων της απόδοσης της ναυλαγοράς είναι ένα χρήσιμο πρώτο βήμα για την εκτίμηση της μελλοντικής πορείας των ναύλων. Κοιτάζοντας τα ναύλα κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, υπήρξαν αρκετά ασταθείς περίοδοι, οπότε ο προσδιορισμός του απόλυτου άνω / κάτω σε κάθε περίπτωση απαιτεί κάποια ποιοτική κρίση πέρα από τον ποσοτικό προσδιορισμό του μεγέθους κάθε μείωσης των τιμών. Οι κινούμενοι μέσοι όροι των αντίστοιχων δεικτών μπορεί επίσης να είναι χρήσιμοι, ενώ τα συμβόλαια εμπορευμάτων είναι επίσης μια χρονολογική σειρά που πρέπει να ληφθεί υπόψη σε μια τέτοια άσκηση.
Για το βασικό μέγεθος, capesize, η μεταβλητότητα ήταν πολύ υψηλότερη από τα υπόλοιπα υπομεγέθη πλοίων. Η φύση της ναυλαγοράς capesize σε συνδυασμό με την πολύ υψηλότερη μόχλευση που παρέχουν οι οικονομίες κλίμακας λόγω μεγέθους, είναι οι κύριοι λόγοι που χαρακτηρίζουν την αστάθεια στην απόδοση της ναυλαγοράς. Συνεπώς, τόσο το ράλι όσο και η κάθοδος στην απόδοση της ναυλαγοράς εμφανίζεται πολύ πιο έντονο στο μέγεθος capesize συγκριτικά με τα υπόλοιπα μεγέθη panamax / supramax.
Ωστόσο, η Breakwave Advisors τονίζει ότι η τρέχουσα άνοδος στην απόδοση της ναυλαγοράς δεν καθοδηγείται από το μέγεθος capesize. Στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, το μέγεθος capesize ήταν αυτό που είχε τη σημαντικότερη επιρροή, όμως στην πραγματικότητα, τα θεμελιώδη στοιχεία όσον αφορά τη ροή φορτίων και την προσφορά πλοίων capesizes δεν έχουν αλλάξει συγκριτικά με τα επίπεδα της περασμένης χρονιάς. Το τρέχον ράλι της ναυλαγοράς φαίνεται να καθοδηγείται από τα μικρότερα μεγέθη πλοίων.
Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται η απόδοση του Βαλτικού δείκτη, Baltic Dry Index, στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Η Breakwave Advisors εκτιμά ότι μια πιθανή κάθοδος θα είναι πιο ρηχή από ότι στο παρελθόν, καθώς η τελευταία δεκαετία υπήρξε ιδιαίτερη σκληρή όσον αφορά την απόδοση ναύλων στα μικρότερα μεγέθη πλοίων. Επιπλέον, εξετάζοντας βαθύτερα την εποχικότητα, αναμένεται νέα αύξηση της ζήτησης στα τέλη Ιουνίου. Αν και φέτος η απόδοση της ναυλαγοράς μπορεί να εξελιχθεί αρκετά διαφορετικά σε σχέση με αυτό που έχει συνηθίσει η αγορά όσον αφορά την εποχιακή δύναμη.
Πριν από μερικά χρόνια, οι συμμετέχοντες στην αγορά προσδοκούσαν το δεύτερο εξάμηνο κάθε έτους, όταν οι τιμές των ναύλων αναμενόταν να αποδώσουν καλύτερα. Η ζήτηση ήταν υψηλή, καθώς η Κίνα σχεδίαζε να εφοδιάσει τα εμπορεύματα εν όψει του χειμώνα, ενώ η προσφορά ειδικά για σιδηρομετάλλευμα από τη Βραζιλία θα κορυφωνόταν το τέταρτο τρίμηνο, βοηθώντας έτσι τους ναύλους.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια αντίθετη διαίσθηση. Οι συμμετέχοντες στην αγορά βλέπουν αυξανόμενο κίνδυνο χαμηλότερης ζήτησης καθώς προχωρά το έτος, αντανακλώντας τις αλλαγές πολιτικής της Κίνας με στόχο τη μείωση της ρύπανσης και τον έλεγχο των εκπομπών άνθρακα, σε συνδυασμό με πιθανή χαλάρωση της οικονομικής δραστηριότητας, καθώς η δυναμική τόνωσης σταδιακά εξασθενεί.
Οι πρωτοφανείς υψηλές τιμές των βασικών προϊόντων επιβαρύνουν την ανάπτυξη της Κίνας, ο πληθωρισμός γίνεται κυρίαρχο θέμα, ενώ οι γεωπολιτικές συγκρούσεις (βλ. Αυστραλία-Κίνα) εντείνονται. Είναι εξαιρετικά δύσκολο τόσο σημαντικά ζητήματα να μην επηρεάσουν άμεσα τα επίπεδα ναύλων.
Ωστόσο, εδώ είμαστε τον Μάιο με επίπεδα ναύλων capesizes στο χαμηλό επίπεδο των $30.000/ημέρα, Panamaxes πάνω από $20.000/ημέρα και μικρότερα μεγέθη στα καλύτερά τους σε μια δεκαετία. Η αύξηση της προσφοράς πλοίων επιβραδύνεται, η εμπιστοσύνη των ιδιοκτητών είναι υψηλή και ο κλάδος έχει ήδη περάσει από μια δεκαετία παγίωσης των αποδόσεων και των υπο-φυσιολογικών επιπέδων και επί του παρόντος ανακάμπτει.
Ένας σημαντικός ενθαρρυντικός παράγοντας της απόδοσης της ναυλαγοράς για περαιτέρω σημάδια ανάκαμψης είναι το ράλι των σημαντικών προϊόντων, ειδικά αυτά που συνδέονται με υποδομές, όπως χάλυβας, σιδηρομετάλλευμα. Αυτό το ράλι πρόκειται για ράλι υποδομών που υποστηρίζει την ανάκαμψη.
Μακροπρόθεσμα, η σημαντική εστίαση στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην παγκόσμια ναυτιλία είναι επίσης μια ραγδαία αλλαγή, αν και αυτό θα πρέπει να εξελιχθεί κατά τη διάρκεια αρκετών ετών στο μέλλον.
Ο βραδύτερος ατμός πλεύσης των πλοίων, η περιορισμένη κινητικότητα σε νέες παραγγελίες και η αυξημένη διάλυση παλαιότερων πλοίων υψηλής ρύπανσης είναι όλοι θετικοί παράγοντες για την πλευρά της προσφοράς του ναυτιλιακού ισοζυγίου. Η ζήτηση μπορεί να κυμαίνεται, αλλά τουλάχιστον η ναυτιλία έχει την πλευρά της προσφοράς υπό έλεγχο αυτή τη φορά (τουλάχιστον προς το παρόν).
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr