Ωστόσο το 2021 εμφανίζει εντελώς διαφορετική εικόνα. Ενώ αναμενόταν πτώση των ναύλων, το τέλος του Ιανουαρίου εμφάνισε δυναμική στην απόδοση του Βαλτικού δείκτη, Baltic Dry Index, όπου ξεκίνησε περίπου στις 1.583 μονάδες και τερμάτισε στα τέλη του Μαρτίου στις 2.083 μονάδες. Σύμφωνα με δημοσιευμένη ανάλυση από την Tradeviews, με μια προφανή αύξηση 25% στην απόδοση του Βαλτικού δείκτη, θα περίμενε κανείς ότι θα υπήρχαν ισχυρότεροι όγκοι φορτίου να μεταφέρονται με τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου. Ωστόσο, τα δεδομένα δεν αντικατοπτρίζουν αυτό. Η ζήτηση του χύδην ξηρού φορτίου όπως εμφανίζεται στο παρακάτω διάγραμμα που δημοσιεύτηκε από την Tradeviews φαίνεται να μειώθηκε. Πολλοί αναλυτές προσπαθούν να βρουν την αιτία πίσω από αυτή την αποσύνδεση.
Όταν εξετάζουμε την απόδοση των τιμών χρονοναύλωσης, διαφαίνεται ότι η κινητήρια δύναμη δεν ήταν απόδοση από το μεγαλύτερο μέγεθος πλοίου capesize, που είναι ο συνήθης ύποπτος της ανάκαμψης. Εν αντιθέσει, τα μικρότερα μεγέθη πλοίων handysize, supramax και σε κάποιο ποσοστό το panamax καθοδήγησε την αλλαγή στο τέλος του Φεβρουαρίου έως και τον Μάρτιο. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα πλοία capesize διατηρούσαν ένα καλό επίπεδο, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με τα άλλα μεγέθη πλοίων.
Όταν εξετάζουμε τον όγκο των φορτίων, βλέπουμε ότι το σιδηρομετάλλευμα είχε πτώση 4% και ο άνθρακας μειώθηκε κατά 1%. Οι τύποι φορτίων που ξεχώρισαν ήταν τα μέταλλα, το λίπασμα και ο χάλυβας που υποστήριξαν την ισχυρή απόδοση της ναυλαγοράς στα μικρότερα μεγέθη πλοίων και συγκεκριμένα, ο βωξίτης. Η Κίνα εισήγαγε περισσότερους όγκους από τη Γουινέα και τη Βραζιλία ενισχύοντας την αύξηση στα τόνο μίλια και την απόδοση της ναυλαγοράς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόδοση της ναυλαγοράς στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου εμφανίζεται ελαφρώς ασθενέστερη από το τέταρτο τρίμηνο του 2020, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ ισχυρότερη από οποιοδήποτε άλλο πρώτο τρίμηνο που έχουμε δει την τελευταία δεκαετία. Τις πρώτες μέρες του Μαΐου, η απόδοση της ναυλαγοράς των πλοίων μεγέθους capesize εμφανίζεται σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και πολλά χρόνια καθώς η παγκόσμια ζήτηση χάλυβα αυξάνεται και οι φόβοι για περιορισμένο όγκο σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία κλιμακώνονται καθώς ο εμπορικός πόλεμος Αυστραλίας-Κίνας φουντώνει.
Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται η απόδοση του Βαλτικού δείκτη, Baltic Dry Index, από το Σεπτέμβριο του 2017 εώς τον Απρίλιο της φετινής χρονιάς. Τον Απρίλιο του 2021, ο δείκτης αυξήθηκε στις 3.053 μονάδες. Πρόκειται για περίπου εξαπλάσια αξία από τις 504 μονάδες που καταγράφηκαν στα τέλη Μαΐου 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού (COVID-19).
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr