Όπως αναφέρει σχετική έκθεση, που δημοσίευσε η breakwaveadvisors, όσες θεωρίες και να ακουστούν ή όσες αναλύσεις να βγουν στη δημοσιότητα, η ψυχρή πραγματικότητα είναι μία: αυτή είναι η ναυτιλία. Η μόνη εξήγηση, που έχει νόημα, είναι ότι η έλλειψη των πλοίων, που είναι διαθέσιμα για ναύλωση, θα οδηγήσουν τις τιμές των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα.
Με αφορμή την ισχυρή θέση της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου ήδη από τους πρώτους μήνες του 2021, η breakwaveadvisors παρουσιάζει ορισμένα σημαντικά γεγονότα που έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο στην εν λόγω αγορά:
1. Ελλείψεις στα εμπορεύματα
Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, βρίσκονται σε έντονα ανοδική τροχιά οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος, του χάλυβα, του τσιμέντου, του γυαλιού, του χαλκού, του αλουμινίου και δεκάδων άλλων εμπορευμάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αύξηση της ζήτησης των εμπορευμάτων προκαλεί ελλείψεις, που σημαίνει ότι θα αυξηθεί και η τιμή των προϊόντων, προκειμένου να ομαλοποιηθούν οι ρυθμοί παραγωγής.
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, θα χρειαστούν αρκετά τρίμηνα για να εξομαλυνθεί το παγκόσμιο σύστημα παραγωγής και κατανάλωσης, προσφοράς και ζήτησης.
2. Επικρατεί χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα
Παρ’ όλο που δεν έχει άμεση σχέση με την αγορά χύδην ξηρού φορτίου, η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται σε κατάσταση ανισορροπίας.
Στην αγορά των containerships, η βιασύνη στο να αποκατασταθεί η κατάσταση στον δυτικό κόσμο προκάλεσε σοβαρές δυσλειτουργίες ως προς τη μεταφορά των φορτίων από την Ανατολή προς τη Δύση, ωθώντας παράλληλα τις τιμές σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Βέβαια, δεν υπάρχει άμεση επίδραση για το ξηρό φορτίο. Ωστόσο, για συγκεκριμένους τύπους εμπορευμάτων, έχει παρατηρηθεί μία τάση υποκατάστασης, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τις συναλλαγές μικρών αποστάσεων.
3. Η πανδημία δημιουργεί προβλήματα στη ναυτιλία
Αν και τα ποσοστά εμβολιασμού είναι υψηλά στο δυτικό κόσμο, το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη υποφέρει από την πανδημία της Covid-19.
Η Βραζιλία και η Ινδία, δύο από τις πιο σημαντικές χώρες στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, βρίσκονται στο επίκεντρο της πανδημίας, με την Covid-19 να έχει ισχυρό αντίκτυπο στον αποτελεσματικό ή μη εφοδιασμό των πλοίων παγκοσμίως.
Παρατηρήθηκαν, επίσης, ελέω πανδημίας, σημαντικές καθυστερήσεις στις αλλαγές των πληρωμάτων, γεγονός που επηρέασε δραστικά τη διάρκεια των ταξιδιών και τις εργασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Παράλληλα, η συμφόρηση σε μερικά από τα μεγαλύτερα λιμάνια του πλανήτη, σε συνδυασμό και με τους περιορισμούς των lockdown, ρίχνουν κι άλλο «λάδι» στη φωτιά, καθώς επηρεάζεται η απόδοση των στόλων.
4. Επιταχύνεται η οικονομική ανάπτυξη
Η ζήτηση για αγαθά αυξάνεται, ενώ οι εγκαταστάσεις παραγωγής ξανανοίγουν ή ανακατασκευάζονται. Ωστόσο, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξάνεται εξίσου λόγω της ανάγκης για μεγαλύτερη ταχύτητα και της αυστηρότερης τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων.
5. Το κόστος της μεταφοράς φορτίων εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από το μέσο όρο
Για το χύδην ξηρό φορτίο, το γεγονός ότι οι τιμές των εμπορευμάτων έχουν αυξηθεί έχει ως αποτέλεσμα το κόστος της μεταφοράς φορτίων να παραμένει εξαιρετικά χαμηλό.
Για παράδειγμα, όσον αφορά το σιδηρομετάλλευμα, με τιμές spot στα 190 δολάρια ανά τόνο, το τρέχον κόστος μεταφοράς από την Αυστραλία προς την Κίνα ανέρχεται περίπου στα 15 δολάρια ανά τόνο, αφήνοντας μια καθαρή τιμή εμπορεύματος περίπου στα 175 δολάρια ανά τόνο.
Άρα, παρά τον τριπλασιασμό των τιμών των εμπορευμάτων, ο μεταλλωρύχος έχει πολύ μεγαλύτερο κέρδος λόγω της σημαντικής διαφοράς ως προς την τιμή του σιδηρομεταλλεύματος. Παρόμοιοι υπολογισμοί μπορούν να γίνουν και για πολλά άλλα αγαθά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr