Η χθεσινή (20/4) επίσκεψη του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη στη συμπρωτεύουσα σηματοδότησε τον αναβαθμισμένο ρόλο που φιλοδοξεί να διαδραματίσει ο λιμένας στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο κ. Πλακιωτάκης συναντήθηκε με αυτοδιοικητικούς φορείς και τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Reporter, η «θετική αύρα» των συζητήσεων συμπίπτει με την ισχυρή βούληση των εμπλεκόμενων πλευρών να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι αναπτυξιακές δυνατότητες του λιμένα.
Ο έκτος προβλήτας
Στο διά ταύτα, νεότερα αναμένονται το επόμενο διάστημα στο «μέτωπο» του έκτου προβλήτα. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών ολοκληρώθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και συμμετείχαν πέντε επενδυτικά σχήματα:
1. ARCHIRODON GROUP NV
2. ΣΥΜΠΡΑΞΗ INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA – INTERCANTIERI VITTADELLO SPA–SALES SPA
3. Κ/Ξ MYTILINAIOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA
4. Κ/Ξ AVAX SA – ETERMAR SA – NV BESIX SA
5. Κ/Ξ ACCIONA CONSTRUCCION SA – DREDGING INTERNATIONAL NV
Κατά τη χθεσινή συνάντηση με τον υπουργό, ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΟΛΘ, Αθανάσιος Λιάγκος προσπάθησε να ορίσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της επένδυσης. Όπως είπε, στην παρούσα φάση, αξιολογείται η «αρτιότητα των οικονομικών και τεχνικών φακέλων» και «πριν από το Σεπτέμβριο, ενδεχομένως και πολύ πιο σύντομα» θα υπάρξει ανάδοχος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reporter, η ανάδειξη αναδόχου είναι θέμα λίγων εβδομάδων, αλλά, όπως προκύπτει, ήδη ορισμένες προτάσεις έχουν αποκλειστεί, καθώς δεν περιλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία συμμετοχής στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο θα επιτρέψει την έναρξη των εργασιών, το χρονοδιάγραμμα των οποίων εκτιμάται σε 32-36 μήνες.
Το έργο, προϋπολογισμού ύψους 130 εκατ. ευρώ, θα επεκτείνει το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και θα αυξήσει τη χωρητικότητα των πλοίων που μπορούν να φιλοξενούνται στο λιμάνι, καθώς θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί containerships, χωρητικότητας έως 24.000 TEUs. Σημειώνεται ότι συγκαταλέγεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις, που πρέπει να υλοποιήσει ο ΟΛΘ, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης που έχει υπογραφεί με το Δημόσιο.
Οδική σύνδεση
Παράλληλα, το λιμάνι καλείται να κερδίσει και το «στοίχημα» των συνδυασμένων μεταφορών, υλοποιώντας τα απαραίτητα έργα οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης.
Για τη μεν οδική σύνδεση του έκτου προβλήτα του λιμένα με τους μεγάλους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία, η υπογραφή της σύμβασης και η εκκίνηση των εργασιών έχουν «κολλήσει», καθώς εκκρεμούν νομικές αποφάσεις. Ο σχετικός διαγωνισμός διενεργήθηκε το Μάιο του 2020 με αναθέτουσα αρχή την Εγνατία Οδό. Μειοδότης αναδείχτηκε η ΑΚΤΩΡ, ενώ ακολούθησε προσφυγή κατά του αποτελέσματος του διαγωνισμού από την Intrakat, την οποία, όμως, φέρεται να απέρριψε το Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Περιμένουμε τις νομικές αποφάσεις...» σημειώνουν στο Reporter αρμόδιες πηγές και προσθέτουν: «Δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε ακόμη πότε θα προχωρήσουν οι διαδικασίες. Εξαρτάται από το Ελεγκτικό Συνέδριο». Το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα ανοίξει το δρόμο για την παρουσίαση της σύμβασης στη Βουλή και κατ' επέκταση την υπογραφή της.
Η κατασκευή του έργου, προϋπολογισμού 74,1 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί σε διάστημα περίπου 2,5 ετών από την υπογραφή της σύμβασης. Οι εργασίες αφορούν την ολοκλήρωση της κατασκευής γέφυρας, μήκους 3,5 χλμ περίπου, εκ των οποίων, σημειώνεται ότι τα 1,4 χλμ είναι ήδη σε κυκλοφορία, καθώς η κατασκευή της είχε ξεκινήσει παλαιότερα, μένοντας ημιτελής. Στα έργα περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου στη βιομηχανική περιοχή του Καλοχωρίου.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο
Εξελίξεις αναμένονται άμεσα για το έργο της σύνδεσης του λιμένα με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ειδικότερα, οι πληροφορίες του Reporter αναφέρουν ότι μέσα στο καλοκαίρι θα προκηρυχθούν τα πρώτα τεύχη συμμετοχής μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η συγκεκριμένη μέθοδος, εξηγούν αρμόδιες πηγές, περιορίζει σημαντικά το χρόνο δημοπράτησης και κατασκευής ενός έργου.
Το κόστος κατασκευής εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ και αφορά μία συνολική απόσταση 2,87 χλμ., εκ των οποίων το 1,57 χλμ. βρίσκεται εκτός λιμένος και το 1,3 χλμ. εντός.
Σημειώνεται παρενθετικά ότι με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου θα προχωρήσει και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα της Πάτρας και οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες.
Ακτοπλοϊκές γραμμές
Η επίσκεψη του κ. Πλακιωτάκη στη Θεσσαλονίκη «έβγαλε» ειδήσεις, καθώς έγινε γνωστό ότι η κυβέρνηση προχωρά στην προκήρυξη μιας νέας επιδοτούμενης ακτοπλοϊκής γραμμής, η οποία θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τις Σποράδες, ενώ είναι ήδη δρομολογημένη η γραμμή που συνδέει το λιμάνι με το ΒΑ Αιγαίο.
Η σύνδεση με τις Σποράδες αφορά τη θερινή περίοδο, από την 1η Ιουνίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου, με τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως, με γρήγορο επιβατικό οχηματαγωγό πλοίο, όπως διευκρίνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
«Είναι πολύ σημαντικό για τη Θεσσαλονίκη να υπάρχει σύνδεση με τα νησιά. Δίνει μία νέα πνοή στην πόλη και ταυτόχρονα ενισχύει την τουριστική δυναμική της περιοχής» σημειώνουν στο Reporter πηγές με γνώση των διαδικασιών.
Κρουαζιέρα
Όπως έγραψε πρόσφατα το Reporter, η κρουαζιέρα «ανοίγει πανιά» στη χώρα μας στις 13 Μαΐου, με την έλευση του «Mein Schiff 5» στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Ωστόσο, στην ατζέντα των μεγάλων εταιρειών εισέρχεται δυναμικά και η Θεσσαλονίκη, με τη Celestyal Cruises να την εντάσσει στο ευρύ πρόγραμμα που θα υλοποιήσει στη χώρα μας από τις 29 Μαΐου. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι φορείς του λιμένα επιθυμούν να αναβαθμίσουν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα και «βλέπουν» τα συγκεκριμένα ταξίδια ως μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για να παγιωθούν τέτοιες κινήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, διενεργήθηκε χθες διαδικτυακό workshop με θέμα την κρουαζιέρα και γενικότερα το θαλάσσιο τουρισμό και τις προοπτικές ανάπτυξής του στη βόρεια Ελλάδα, με τη συμμετοχή αρκετών επιφανών στελεχών και ομιλίες του υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη και του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr