«Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η αβεβαιότητα για τις ενέργειες που πρέπει να πραγματοποιήσουμε» τόνισε ο Πρόεδρος και CEO της Dorian LPG, Γιάννης Χατζηπατέρας, κατά τη σημερινή (15/4) δεύτερη ημέρα του ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link: «Decarbonization in Shipping». Αβεβαιότητα, που όπως είπε, σχετίζεται αφενός με τους κανονισμούς και αφετέρου με τις τεχνολογίες. «Οι περιβαλλοντικοί στόχοι αλλάζουν διαρκώς, ενώ, παράλληλα, παρατηρείται έλλειψη συντονισμού» σχολίασε χαρακτηριστικά.
Ως ένδειξη απουσίας μίας κοινής στρατηγικής, ο κ. Χατζηπατέρας ανέφερε και το παράδειγμα των ναυτικών, για τους οποίους δεν ελήφθησαν έγκαιρα μέτρα προστασίας, ενώ ακόμη δεν έχουν εμβολιαστεί κατά προτεραιότητα, παρότι είναι απαραίτητοι για τη ροή του διεθνούς εμπορίου.
Κριτική στον τρόπο λήψης αποφάσεων άσκησε και ο CEO της Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), Νίκος Τσάκος. Όπως είπε, «οι κανόνες που τίθενται στο προσκήνιο, πρέπει να λαμβάνουν εγκρίσεις, όταν μπορούν να εφαρμοστούν». Παράλληλα, χαρακτήρισε απαραίτητη τη συμμετοχή των πλοιοκτητών στις σχετικές συζητήσεις. «Δεν μπορούν να αποφασίζουν χωρίς εμάς» υπογράμμισε.
Οι δύο εφοπλιστές εξέφρασαν, όμως, τη στήριξή τους στις προσπάθειες του IMO. O μεν κ. Χατζηπατέρας εμφανίστηκε αισιόδοξος για την ανάδειξη των περιβαλλοντικών ζητημάτων μέσα από τον Οργανισμό και εκτίμησε ότι σε τελικό στάδιο «θα έχουμε θετικά αποτελέσματα τόσο για την απανθρακοποίηση όσο και για τη γενικότερη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση». Θετικό μήνυμα εξέμπεμψε και ο κ. Τσάκος, αναφέροντας, όμως, ότι δεν έχει βρεθεί ακόμη λύση για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί με ορίζοντα το 2030 και το 2050.
Την ανάγκη μετασχηματισμού της ναυτιλιακής βιομηχανίας από «αντιδραστική» σε «προληπτική» ανέδειξε, κλείνοντας αυτό το κομμάτι της συζήτησης, ο επικεφαλής της Dorian LPG. Έχουμε πολλές προκλήσεις μπροστά μας και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσο που διαθέτουμε, ώστε να προλαμβάνουμε καταστάσεις, είπε, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στα περιφερειακά περιβαλλοντικά μέτρα που προωθούν ορισμένοι φορείς.
Τα καύσιμα του μέλλοντος
Το «καυτό» θέμα για τα ναυτιλιακά καύσιμα της επόμενης ημέρας απασχόλησε, επίσης, το πάνελ του φόρουμ. «Ελπίζω ότι δε θα κληθούν οι πλοιοκτήτες να λάβουν μόνοι τους την απόφαση για τα καύσιμα» είπε ο κ. Τσάκος, συμπληρώνοντας πως προσβλέπει σε μία παγκόσμια αποδεκτή λύση από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, τα διυλιστήρια και τους traders γενικότερα.
Ο CEO της ΤΕΝ υπενθύμισε πως η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με τους πελάτες της για την εξεύρεση νέων τεχνολογιών. «Είμαστε ανοιχτοί στις αλλαγές» επεσήμανε, κρούοντας, ωστόσο, τον κώδωνα του κινδύνου για «βιαστικές αποφάσεις» που μπορεί να έχουν τα αντίθετα με τα επιθυμητά αποτελέσματα. «Να μην καταλήξουμε σαν ορισμένα εμβόλια που τίθενται σε κυκλοφορία και μετά αποσύρονται» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις πιθανές μελλοντικές λύσεις, μίλησε για μηχανές διπλού καυσίμου που θα μπορούσαν να καίνε LNG και αμμωνία, ενώ για το υδρογόνο είπε πως ακόμη μελετάται σε θεωρητικό επίπεδο, χωρίς να υπάρχουν απτά παραδείγματα εφαρμογής του, όχι μόνο για τις μηχανές, αλλά και για την προμήθεια. Σημειώνεται ότι ο στόλος της εταιρείας του κ. Τσάκου διαθέτει πλοία μεταφοράς LNG, γεγονός, που όπως είπε, θα διευκόλυνε την αξιοποίηση του εν λόγω καυσίμου ως μεταβατικό για το μέλλον.
Αντίστοιχα ο κ. Χατζηπατέρας ανέδειξε το LPG ως μία «καλή ενδιάμεση λύση». Επίσης, ο ίδιος ανέφερε επιγραμματικά το υδρογόνο και την αμμωνία, ενώ μίλησε ανοιχτά και για την αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας, επιλογή που εξετάζεται ολοένα και πιο επισταμένα από τους επαΐοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε ο κ. Τσάκος, «είμαστε ακόμη μακριά από μία μόνιμη απόφαση».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr