Αυτό επισημαίνουν στο Reporter πηγές κοντά στην ειδική διαχείριση, κι ενώ έχει «φουντώσει» η συζήτηση για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο συνδέεται εν πολλοίς με την αναζωογόνηση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.
Πότε θα βγει στον «αέρα» ο διαγωνισμός
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα ή το αργότερο αμέσως μετά το Πάσχα, αναμένεται να δημοσιευτεί εκ νέου ο διαγωνισμός για την έκταση 350 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ), χωρίς να οριστεί, όπως και στην πρώτη περίπτωση, ελάχιστο τίμημα. «Είμαστε έτοιμοι, έχουν διευθετηθεί οι περισσότερες εκκρεμότητες και αυτό που απομένει είναι να προχωρήσει το θέμα των φρεγατών» προσθέτουν. Μάλιστα, η ειδική διαχείριση έχει πραγματοποιήσει και μία αποτίμηση των υποδομών της έκτασης, η οποία δε θα είναι δεσμευτική για το διαγωνισμό, αλλά δίνει μία «γεύση» για την πραγματική αξία των περιουσιακών στοιχείων.
Υπενθυμίζεται ότι η αξιοποίηση των Ναυπηγείων θα είναι απόρροια δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Ο ένας αφορά την έκταση, ιδιοκτησίας της ΕΝΑΕ, και ο δεύτερος την έκταση 332 στρεμμάτων, η οποία ανήκει στην ΕΤΑΔ. Ο δεύτερος διαγωνισμός για την περιουσία της ΕΤΑΔ αναμένεται να «τρέξει» παράλληλα με αυτόν της ΕΝΑΕ, αλλά με χαμηλότερο τίμημα από αυτό των 55 εκατ. του πρώτου διαγωνισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση προχώρησε προ ημερών σε νομοθετική ρύθμιση, παραχωρώντας άδεια λειτουργίας ναυπηγείου και στην έκταση της ΕΤΑΔ. Σημειώνεται ότι οι βασικές υποδομές περικλείονται στο ακίνητο της ειδικής διαχείρισης, ενώ σε αυτό της ΕΤΑΔ ξεχωρίζει η μεγάλη δεξαμενή, για την οποία απαιτούνται όμως έργα εκσυγχρονισμού.
Στον πρώτο διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ συμμετείχαν η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star), συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, με προσφορά 15,1 εκατ. ευρώ και η ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα, η οποία κατέθεσε συμβολική προσφορά (1 εκατ. ευρώ). Τελικά οι πιστωτές των Ναυπηγείων απέρριψαν την προσφορά Πριόβολου και ο διαγωνισμός κατέστη άγονος. Αυτό το αποτέλεσμα επηρέασε και τη διαγωνιστική διαδικασία για την έκταση της ΕΤΑΔ, η οποία ολοκληρώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο χωρίς επενδυτικό ενδιαφέρον.
«Ο Σκαραμαγκάς μπορεί να ναυπηγήσει τις φρεγάτες»
Σε ερώτηση για το αν είναι δυνατή η ναυπήγηση των φρεγατών στο Σκαραμαγκά, οι πηγές της ειδικής διαχείρισης αναφέρουν κατηγορηματικά στο Reporter «αν όχι στο Σκαραμαγκά, τότε πού; Είναι το πιο κατάλληλο ναυπηγείο. Σίγουρα θα χρειαστούν επενδύσεις, αλλά η εκκίνηση του προγράμματος ναυπήγησης θα απαιτήσει ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, στη διάρκεια του οποίου θα υλοποιηθεί η απαιτούμενη αναβάθμιση των εγκαταστάσεων». Είναι γνωστό ότι από την υπογραφή του συμβολαίου του Δημοσίου για τις φρεγάτες, θα χρειαστούν περίπου 2-3 χρόνια για την κατασκευή, καθώς πρέπει να υπάρξουν πρωτότυπα και άλλες σχετικές διαδικασίες. «Εκτός αυτού, το ναυπηγείο παραδίδεται στον επενδυτή "καθαρό", χωρίς υποχρεώσεις» καταλήγουν οι ίδιες πηγές.
«Αυτοψία» στις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά, αλλά και της Ελευσίνας πραγματοποίησαν το προηγούμενο διάστημα μεγάλοι ναυπηγικοί όμιλοι από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, την Ισπανία, προκειμένου να διερευνήσουν αν μπορεί να υποστηριχθεί στην Ελλάδα το project των φρεγατών. Οι συζητήσεις ανάμεσα στις ξένες αντιπροσωπείες και την ελληνική πλευρά επικεντρώθηκαν κυρίως σε τεχνικές λεπτομέρειες και οι τελικές προτάσεις έχουν παραδοθεί στην κυβέρνηση.
Πρόσφατα έγινε γνωστό το πλάνο της γαλλικής Naval Group, το οποίο προβλέπει τη ναυπήγηση τριών φρεγατών στη χώρα μας και μίας ακόμα στη Γαλλία, με την πρώτη να είναι λειτουργική το 2025. Έως τότε προτείνεται η ενδιάμεση λύση της αντιαεροπορικής φρεγάτας AAW Jean Bart και της ανθυποβρυχιακής ASW Latouche-Tréville, ενώ στο «τραπέζι» έχει τεθεί και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ.
Σε κάθε περίπτωση και ειδικά για το Σκαραμαγκά, πηγές με γνώση των διαδικασιών έχουν τονίσει στο Reporter ότι ένα συμβόλαιο για τις φρεγάτες είναι πάντα ευπρόσδεκτο, αλλά η «αναγέννηση» των Ναυπηγείων δε συνδέεται άμεσα με αυτό. Αυτό διότι, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, θα χρειαστεί αρκετός χρόνος μέχρι να κατασκευαστούν. «Στο μεσοδιάστημα το Ναυπηγείο πρέπει να είναι βιώσιμο και λειτουργικό και κάτι τέτοιο μπορεί να διασφαλιστεί μόνο από έναν επενδυτή με ρευστότητα» υπογραμμίζεται.
Οι οφειλές στους εργαζόμενους
Φυσικά στην «εξίσωση» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά περιλαμβάνονται οι εργαζόμενοι, στους οποίους, σύμφωνα με τους ίδιους, οφείλεται ποσό άνω των 180 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι έχουν διατυπώσει το αίτημα να συμπεριληφθεί όρος στη νέα διαγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να μεταβιβαστούν μαζί με την έκταση στο νέο φορέα, αλλά η κυβέρνηση είναι αρνητική, επικαλούμενη τις ευρωπαϊκές αρχές.
Παράλληλα, προκύπτει και ένα άλλο ζήτημα, το οποίο ανέδειξε σε επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων «Τρίαινα», Ευάγγελος Μπαλογιάννης. Όπως είπε, «υπάρχει οφειλή του ελληνικού Δημοσίου προς τα Ναυπηγεία που έχει επιδικαστεί με απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου, μετά από προσφυγή της εταιρείας (ΕΝΑΕ) για διαφορές σχετικά με το πρόγραμμα των υποβρυχίων. Το οφειλόμενο από το Δημόσιο ποσό ανέρχεται, σήμερα, μαζί με τους τόκους, στα 120 εκατ. ευρώ». Σύμφωνα με τον κ. Μπαλογιάννη, εκκρεμεί απόφαση του Αρείου Πάγου επί της αίτησης αναίρεσης που έχει ασκήσει το Δημόσιο. Σε περίπτωση αρνητικής απόφασης για το Δημόσιο, οι εργαζόμενοι ζητούν να αποδοθούν τα χρήματα απευθείας σε αυτούς, «προκειμένου να πληρωθούν οι απαιτήσεις τους κατά της ΕΝΑΕ».
Με βάση την πιο πρόσφατη ανακοίνωση του Σωματείου, σήμερα (14/4) στις 10:00, αναμένεται τηλεδιάσκεψη με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr