Ο λόγος για την METIS Cyberspace Technology, η οποία ειδικεύεται στα πεδία του Internet Of Things (ΙοΤ), του Cloud Computing και της Τεχνητής Νοημοσύνης και βρίσκεται σταθερά στο προσκήνιο, καθώς με τα προϊόντα που λανσάρει, ηγείται της προσπάθειας να μη χαθεί το «τρένο» της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης για το ναυτιλιακό κλάδο. Τα προϊόντα της METIS, τα οποία εξυπηρετούν το τρίπτυχο «αξιολόγηση - παρακολούθηση - πρόβλεψη», αξιοποιούνται σήμερα από εκατοντάδες πλοία, ενώ πρόσφατα η εταιρεία διακρίθηκε με το «Big Data Award» στα κορυφαία ναυτιλιακά βραβεία Lloyd’s List Greek Shipping Awards.
Ο CEO της METIS, κ. Μιχάλης Κωνσταντινίδης παραχώρησε συνέντευξη στο Reporter, με αφορμή τη νέα πλατφόρμα παρακολούθησης των εκπομπών ρύπων των πλοίων, η οποία συνδέει το «πράσινο» αποτύπωμα με τη δυνατότητα χρηματοδότησης, στο πλαίσιο των Poseidon Principles. Φυσικά η συζήτησή μας επεκτάθηκε στο αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας, τις προσπάθειες ψηφιοποίησης στη Ναυτιλία, το ρόλο της πανδημίας, αλλά και τη «μάστιγα» των κυβερνοεπιθέσεων.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Κωνσταντινίδη στο Reporter:
Η εταιρεία λάνσαρε πρόσφατα ένα καινοτόμο προϊόν παρακολούθησης των εκπομπών ρύπων των πλοίων. Πώς βοηθά τις εταιρείες;
Οι τράπεζες τείνουν να συνδέουν τους όρους της χρηματοδότησης με το περιβαλλοντικό προφίλ των πλοίων. Η κατανάλωση του καυσίμου και η περιβαλλοντική επίπτωση, η εκπομπή, δηλαδή, καυσαερίων είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Όταν ορισμένες ενέργειες βελτιστοποιούν την κατανάλωση καυσίμου, έχουν ως αποτέλεσμα και τη βελτιστοποίηση των εκπομπών καυσαερίων.
Εδώ έρχεται η METIS, παρουσιάζοντας μία πλατφόρμα, η οποία για πρώτη φορά συσχετίζει την απόδοση και τις εκπομπές ρύπων των πλοίων με τα χρηματοοικονομικά των ναυτιλιακών εταιρειών. Η εταιρεία μας διαθέτει όλες τις απαραίτητες υποδομές για τη λήψη δεδομένων από τα πλοία, τα οποία εμπλουτίζονται με πρόσθετα δεδομένα, όπως οι καιρικές συνθήκες, τα συστήματα AIS και άλλα. Το μεγάλο πλεονέκτημα της εφαρμογής είναι ότι προσφέρουμε στις ναυτιλιακές μία ακριβή πρόβλεψη συμπεριφοράς του πλοίου το επόμενο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, υπολογίζουμε πόση θα είναι η κατανάλωση καυσίμου μέχρι τον επόμενο προορισμό. Έτσι, οι πελάτες μας λαμβάνουν αντικειμενική και αξιόπιστη εικόνα για το σύνολο του στόλου τους. Μαθαίνουν, δηλαδή, ποια πλοία ικανοποιούν τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις που τίθενται, μεταξύ άλλων, και από τα Poseidon Principles και ποια δε θα είναι σε θέση, χωρίς παρεμβάσεις, να ανταποκριθούν.
Η λύση της METIS είναι διαθέσιμη και ήδη χρησιμοποιείται από τους πελάτες μας. Μάλιστα, μπορώ να αναφερθώ και σε ένα πρόσφατο παράδειγμα εταιρείας. Το report της εφαρμογής έδειξε ότι δύο συγκεκριμένα πλοία του στόλου της δε θα μπορούν να ικανοποιούν τις προαναφερθείσες απαιτήσεις και δε θα λαμβάνουν ευνοϊκή χρηματοδότηση μετά το 2023. Πρόσφατα μάθαμε ότι η εταιρεία πούλησε δύο πλοία και ήταν αυτά, τα οποία κατέγραψε το report.
Πώς εξυπηρετούν μία ναυτιλιακή εταιρεία τα προϊόντα της METIS;
Στην πραγματικότητα οι υπηρεσίες που προσφέρουμε αφορούν αρχικά την αξιολόγηση και την αντικειμενική μέτρηση της απόδοσης του κάθε πλοίου στο παρελθόν, σε προηγούμενα ταξίδια, προκειμένου να μπορέσουμε να αποφύγουμε λάθη που ίσως προέκυψαν, σε μεταγενέστερες διαδρομές. Επίσης, παρέχουμε real time έλεγχο της κατάστασης του πλοίου, με στόχο να προλάβουμε δυσάρεστα και ανεπιθύμητα συμβάντα, τα οποία μπορεί να μην αντιληφθούν έγκαιρα τα μέλη μίας ναυτιλιακής εταιρείας. Αυτό, όμως, που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και μία πρόκληση για εμάς είναι να προβλέψουμε την απόδοση του πλοίου σε μελλοντικό χρόνο. Προς αυτήν την κατεύθυνση θέτουμε προς χρήση μία σειρά από εργαλεία παροχής πληροφοριών και δεδομένων, με στόχο την εξοικονόμηση χρόνου, καυσίμου και εν τέλει χρημάτων για τους πελάτες μας.
Ποιό είναι το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας για το επόμενο διάστημα;
Αρχικά, έχουμε έναν οδικό χάρτη για την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών. Παράλληλα, όμως, καταρτίζουμε ένα φιλόδοξο πλάνο για την ανάπτυξη προϊόντων, με στόχο να ανταποκρίνονται στις ανάγκες περισσότερων τμημάτων μίας εταιρείας. Σήμερα, οι υπηρεσίες και τα εργαλεία μας απευθύνονται σε διαφορετικά τμήματα, όπως το operations, το technical, το chartering, το legal. Με αυτήν τη βάση, θα εξελιχθούμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, «αγκαλιάζοντας» τις απαιτήσεις περισσότερων τμημάτων. Άλλωστε, το feedback που λαμβάνουμε είναι ιδιαίτερα θετικό και οι ναυτιλιακές δηλώνουν ευχαριστημένες, καθώς βλέπουν άμεσα διοικητικά και οικονομικά οφέλη. Ταυτόχρονα, να σημειώσω ότι η εταιρεία μας έχει εξαπλωθεί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου, συνάπτοντας συνεργασίες με ναυτιλιακές από τη βόρεια Ευρώπη έως την Άπω Ανατολή.
Ο ναυτιλιακός κλάδος έχει επικριθεί κατά καιρούς για αργές κινήσεις μετάβασης στην ψηφιακή εποχή. Είναι οι cloud based πλατφόρμες και γενικότερα οι καινοτόμες λύσεις που αναπτύσσονται σήμερα ο οδηγός για το μέλλον; Πόσο «ανοικτοί» είναι σήμερα οι πλοιοκτήτες απέναντι σε τέτοιου είδους λύσεις;
Η Ναυτιλία είναι μία πατροπαράδοτη και με μεγάλη ιστορία επιχειρηματική δραστηριότητα και ως εκ τούτου πάρα πολλές καταστάσεις ή προβλήματα αντιμετωπίζονται με εμπειρικό τρόπο, με συγκεκριμένους κανόνες και μεθοδολογία. Σήμερα, όμως, η τεχνολογία μας επιτρέπει να εντοπίσουμε ένα δύσκολο και σύνθετο πρόβλημα και να εξετάσουμε ενδελεχώς τις διάφορες παραμέτρους που το περιβάλλουν. Η διαδικασία λήψης στρατηγικών αποφάσεων αλλάζει δραστικά.
Επομένως, αυτές οι λύσεις δεν είναι το μέλλον, αλλά το παρόν της Ναυτιλίας. Ζούμε στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Η Ναυτιλία έχει, με την πάροδο των ετών, υποστεί κοσμογονικές αλλαγές, τις οποίες οι ιστορικοί του μέλλοντος θα χαρακτήριζαν επαναστάσεις. Αυτές οι επαναστάσεις, όπως είναι φυσικό, είχαν και κάποια θύματα. Ορισμένοι από τους επιχειρηματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε αυτήν τη σκληρή και ανταγωνιστική δραστηριότητα, δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν και να επιβιώσουν. Μία τέτοια μετάβαση βιώνουμε σήμερα. Η τέταρτη επανάσταση, η επανάσταση του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ναυτιλίας, αλλάζει άρδην όλο το επιχειρηματικό μοντέλο της. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μία αλλαγή μόνο στα εργαλεία, αλλά και στη νοοτροπία, κάτι που είναι απαραίτητο για την επόμενη ημέρα.
Κάθε μέρα που περνάει, κάθε μήνα που διανύουμε ολοένα και περισσότεροι από αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις, αντιλαμβάνονται ότι αν δεν υιοθετήσουν τις καινούριες τεχνολογίες... χθες και δεν εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους σε αυτές, αργά ή γρήγορα, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να μην είναι πλέον ανταγωνιστικοί.
Ποιός ήταν ο ρόλος της πανδημίας στην ψηφιακή μετάβαση της Ναυτιλίας;
Η πανδημία λειτουργεί σίγουρα με καταλυτικό τρόπο σε πολλές καταστάσεις της καθημερινότητας. Ωστόσο, τα ψηφιακά εργαλεία ήταν διαθέσιμα και προ κορονοϊού. Απλά η τωρινή κατάσταση αφύπνισε ορισμένους ακόμη και τους πιο σκεπτικιστές και τους υποχρέωσε να τα αξιοποιήσουν, καθώς συσσωρεύτηκαν αρκετά προβλήματα που έπρεπε να επιλυθούν άμεσα. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, οι άνθρωποι της Ναυτιλίας ταξιδεύουν αρκετά συχνά, κάτι που πλέον δεν είναι εφικτό. Επίσης, ξέσπασε η βαθιά κρίση των ναυτικών, μειώθηκαν οι επιθεωρήσεις στα πλοία και γενικά επικράτησε μία δυσάρεστη και πρωτόγνωρη κατάσταση σε πολλαπλά επίπεδα. Σε αυτό το πλαίσιο, η αναγκαιότητα των ναυτιλιακών να έχουν real time αντικειμενική ενημέρωση των πλοίων είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρη από ποτέ. Η τεχνολογία έρχεται σε αυτό το σημείο να δώσει απαντήσεις. Ο συνδυασμός Internet of Things (ΙοΤ), Cloud Computing και Τεχνητής Νοημοσύνης διευθετεί προβλήματα που αντιμετωπίζονταν επιδερμικά, προσεγγιστικά και σε τελική ανάλυση λανθασμένα.
Είναι βιώσιμη μία επένδυση σε ψηφιακές τεχνολογίες;
Η ουσιαστική επένδυση για μία ναυτιλιακή εταιρεία είναι η αλλαγή νοοτροπίας και η εκπαίδευση των ανθρώπων, προκειμένου να αξιοποιούν σωστά τα νέα ψηφιακά εργαλεία. Η οικονομική επένδυση είναι εξαιρετικά χαμηλή, δεν αποτελεί εμπόδιο για έναν σημερινό πλοιοκτήτη.
Τα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων σε ναυτιλιακές εταιρείες έχουν γίνει συνήθεια. Γιατί συμβαίνει αυτό και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα;
Οι κυβερνοεπιθέσεις δεν αφορούν φυσικά μόνο τη Ναυτιλία, αλλά όλες τις επιχειρήσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο «αδύναμος κρίκος» σε μία τέτοια περίσταση είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, εκεί βρίσκεται η «αχίλλειος πτέρνα» και ξεκινά μία κακόβουλη διείσδυση. Συνεπώς, όταν μία επιχείρηση λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ανανεώνοντας τις εφαρμογές της με τις τελευταίες εκδόσεις και είναι γενικά «θωρακισμένη», πρέπει να στραφεί στην ενημέρωση του προσωπικού της. Ένα υποψιασμένο και ενημερωμένο για τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων, εργατικό δυναμικό, αντιμετωπίζει πιο εύκολα τις διαδικτυακές «παγίδες». Ειδικά στο χώρο της Ναυτιλίας, ο οποίος είναι λίγο πιο πίσω από άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες σε ψηφιακά θέματα, είναι επείγον για τις εταιρείες να προωθήσουν προγράμματα εξοικείωσης του προσωπικού τους με τις νέες τεχνολογίες. Εμείς από την πλευρά μας ενισχύουμε την ασφάλεια των εφαρμογών μας, από τα πρώτα στάδια του σχεδιασμού, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα και τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr