Ειδικότερα, σύμφωνα με report της ναυλομεσιτικής EastGate, στα supramaxes, οι ναύλοι στις δέκα διαδρομές του δείκτη BSI (Baltic Supramax Index) ξεπέρασαν για πρώτη φορά στη δεκαετία τα 20.000 δολάρια ημερησίως, ενώ στα handysizes, οι ναύλοι στη spot «εκτοξεύτηκαν» στα 19.565 δολάρια την ημέρα, βελτιωμένοι κατά 50% από τις αρχές Φεβρουαρίου. Στον αντίποδα, στα μεγαλύτερα πλοία (capes, panamaxes) τα κέρδη υποχώρησαν σε ένα βαθμό την περασμένη εβδομάδα.
Συμφωνίες σε υψηλές τιμές
Αυτή η αύξηση των ναύλων προσελκύει το αγοραστικό ενδιαφέρον, το οποίο με τη σειρά του ωθεί υψηλότερα τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων. Αντίστοιχα, αυτή η κατάσταση, δίνει στους πλοιοκτήτες το κίνητρο να εξετάσουν πιθανές πωλήσεις πλοίων, σημειώνουν οι αναλυτές της EastGate.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ναυλομεσιτική αναφέρεται σε συγκεκριμένες συμφωνίες που αποδεικνύουν την τωρινή ισχύ της αγοράς. Το ελληνικών συμφερόντων supramax M/V Avra (χωρητικότητας 53.800 dwt και κατασκευής 2004) πουλήθηκε στα 7,2 εκατ. δολάρια, ενώ τον περασμένο Ιανουάριο το παρόμοιων προδιαγραφών M/V Ero L (χωρητικότητας 50.047 dwt και κατασκευής 2003) παραχωρήθηκε για 5,25 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα, το handysize M/V Cielo Di San Francisco (χωρητικότητας 36.826 dwt και κατασκευής 2011) πουλήθηκε τις τελευταίες ημέρες για 13 εκατ. δολάρια, την ώρα που στις αρχές Φεβρουαρίου το αδελφό πλοίο M/V Cielo di Dublino (χωρητικότητας 37.064 dwt και κατασκευής 2011) αποκτήθηκε έναντι 10,75 εκατ. δολαρίων. Έλληνες αγοραστές συνδέονται, επίσης, με το handysize M/V Angelic (χωρητικότητας 37.720 dwt και κατασκευής 2014) έναντι 14,7 εκατ. δολαρίων.
Εξαιρετικές συνθήκες
Όπως ειπώθηκε, το κλίμα στην αγορά είναι θετικό, λόγω των ευνοϊκών μακροοικονομικών προοπτικών με την αναμενόμενη ανάκαμψη της οικονομίας και τα πακέτα στήριξης. Παράλληλα, στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης, η τελευταία αυξάνεται με μεγαλύτερο ρυθμό από την ανάπτυξη του στόλου. Πιο συγκεκριμένα, οι προβλέψεις για το 2021 κάνουν λόγο για αύξηση ζήτησης 3,7% έναντι ανάπτυξη στόλου 2,6%. Την ίδια ώρα, το περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων ενθαρρύνει τους επενδυτές να τοποθετηθούν στην αγορά.
Καθοριστικός παράγοντας είναι φυσικά και το ιστορικό χαμηλό του βιβλίου παραγγελιών, στο 6% του εν ενεργεία στόλου. Στα handysizes το αντίστοιχο ποσοσό διαμορφώνεται στο 3% και στα supramaxes στο 5%. Συνεπώς, τα θεμελιώδη της αγοράς επιτρέπουν αισιόδοξες εκτιμήσεις για τους ναύλους, αλλά και τα περιουσιακά στοιχεία, γεγονός που ενδέχεται να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις συναλλαγές τους επερχόμενους μήνες, καταλήγει το report της EastGate.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr