Η BAR Technologies είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη τεχνολογίας αιολικής πρόωσης και στην προώθησή της στην εμπορική ναυτιλία, μέσα από το σύστημα WindWings. Το Reporter συνομίλησε με τον CEO της εταιρείας, κ. John Cooper, ο οποίος εξήγησε πως λειτουργεί το εν λόγω σύστημα, ενώ ταυτόχρονα αναφέρθηκε στην περιβαλλοντική πρόκληση για το ναυτιλιακό κλάδο και τους σχετικούς στόχους που έχουν τεθεί από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
John Cooper, CEO της BAR Technologies
«Βack to the future»
Η πρώτη φράση του κ. Cooper στη συνομιλία μας για το project που ετοιμάζει η εταιρεία του ήταν ότι πρόκειται ουσιαστικά για το «back to the future» της βιομηχανίας. Την επιστροφή, δηλαδή, στο μέλλον. Φράση, την οποία χρησιμοποίησε και ο CEO της Tsakos Energy Navigation και ένας από τους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες, Νίκος Τσάκος, σε πρόσφατο συνέδριο της Capital Link, όταν ρωτήθηκε για το «πράσινο» μέλλον του ναυτιλιακού κλάδου.
Πώς λειτουργεί το σύστημα αιολικής πρόωσης
Τα ιστία WindWings έχουν ύψος έως και 45 μέτρα και προσαρμόζονται ανάλογα με το μέγεθος και τις λειτουργικές ιδιότητες του πλοίου. «Τα WindWings τοποθετούνται στα πλοία και παρέχουν σημαντική ώθηση. Με την αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας, αυτή η ώθηση χρησιμοποιείται με ελεγχόμενο τρόπο για τη μείωση των απαιτήσεων σε καύσιμο. Παράλληλα, το λογισμικό ShipSEAT χρησιμοποιείται για τον έλεγχο του σχήματος και των γωνιών των ιστίων, με στόχο την αξιοποίηση μεγαλύτερων όγκων ανέμου, αναλόγως της κατεύθυνσής του. Σε περίπτωση που οι άνεμοι ξεπεράσουν τους 50 κόμβους, τα ιστία εξασθενίζουν, προκειμένου να μην αποσταθεροποιείται το πλοίο» επισημαίνει ο κ. Cooper.
Το ShipSEAT (System Efficiency Analysis Tool) είναι μία «εργαλείο», το οποίο προσφέρει ακριβή προσομοίωση και διάδραση υδροδυναμικής και συστημάτων πρόωσης πλοίων με κατά παραγγελία βελτιστοποίηση πολλαπλών λογισμικών πρόβλεψης απόδοσης.
To σύστημα αιολικής πρόωσης που αναπτύσσει η BAR Technologies μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 έως και 30%. Αρχικά, στοχεύει σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια, ενώ αναπτύσσονται και παραλλαγές, προκειμένου να είναι εφαρμόσιμο και σε άλλου τύπου πλοία. Τα πρώτα πλοία με ιστία WindWings αναμένεται να βγουν στις θάλασσες το 2022.
Λύση στο πρόβλημα των υποεπενδύσεων σε τονάζ
Η πανδημία, αλλά και το ασαφές τοπίο για το ποιο θα είναι το πλοίο του μέλλοντος, έχουν περιορίσει τις επενδύσεις των εφοπλιστών σε νέο τονάζ. Ο κ. Cooper υπογραμμίζει ότι το σύστημα αιολικής πρόωσης μπορεί να δώσει μία λύση σε αυτό το πρόβλημα. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο "αγώνας" για το καύσιμο του μέλλοντος έχει "παγώσει" τις ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Τα ιστία WindWings αποτελούν ένα πολύ μεγάλο βήμα για τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, χωρίς να χρειάζεται, μάλιστα, κάποια αλλαγή στο σύστημα μετάδοσης του πλοίου. Το γεγονός αυτό μπορεί να τονώσει την αγορά νεότευκτων. Φυσικά η αποπληρωμή της επένδυσης στα ιστία θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, όταν τεθούν προς χρήση τα καύσιμα του μέλλοντος, καθώς θα είναι πολύ πιο ακριβά από τα καύσιμα, τα οποία προτιμώνται σήμερα» εξηγεί.
Στη διάθεση του ΙΜΟ
Υπενθυμίζεται ότι η στρατηγική του ΙΜΟ στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά τουλάχιστον 50% - σε σχέση με τα επίπεδα του 2008 - έως το 2050 και κατά 40% μέχρι το 2030. «Πρόκειται για δύο απολύτως λογικούς και υλοποιήσιμους στόχους. Συμφωνούμε με τη στρατηγική και θέλουμε να συνεργαστούμε με εταιρείες που έχουν την ίδια λογική με εμάς, προκειμένου να υπερβούμε αυτές τις φιλοδοξίες. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτήν την πρόκληση» υπογραμμίζει ο CEO της BAR Technologies, ενώ προσθέτει πως θέτει εαυτόν και την εταιρεία στη διάθεση του ΙΜΟ, στο «δρόμο» για μία ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr