Ειδικότερα, η υπηρεσία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών διαπίστωσε ότι εν μέσω πανδημικής κρίσης, οι κυβερνήσεις παραβιάζουν τα δικαιώματα των ναυτικών και δε συμμορφώνονται με αρκετές διατάξεις του Διεθνούς Δικαίου βάσει της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention - MLC), η οποία υιοθετήθηκε το 2006.
Η Επιτροπή, αποτελούμενη από 20 επιφανείς νομικούς, κάλεσε τα κράτη να αναγωρίσουν τους ναυτικούς ως εργαζόμενους, οι οποίοι παρέχουν βασικές υπηρεσίες («key workers»), χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, και επεσήμανε ότι σε περιόδους κρίσεων, όπως η σημερινή, είναι απαραίτητη η πλήρης προστασία της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας.
Όπως σημειώνεται, οι κυβερνήσεις απέτυχαν να προστατεύσουν τους ναυτικούς, με αποτέλεσμα να παραβιάζονται θεμελιώδη δικαιώματά τους, όπως η πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη, το δικαίωμα του επαναπατρισμού και αυτό της άδειας.
«Η Επιτροπή παρατηρεί με ιδιαίτερη ανησυχία ότι παρότι τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο συνέχισαν να λειτουργούν αδιάκοπα στη διάρκεια της πανδημίας, οι ναυτικοί, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τις κοινωνίες, καθώς περισσότερο από το 90% του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες αποβίβασης από τα πλοία και διέλευσης μέσω χωρών για να επαναπατριστούν» σημειώνεται σχετικά.
Η Επιτροπή κάνει, επίσης, ιδιαίτερη μνεία στην κρισιμότητα άμεσης δράσης από νηολόγια, λιμενικές αρχές και παρόχους εργασίας.
«Αυτή η απόφαση ορίζει ξεκάθαρα ότι είναι παράνομο και ανήθικο από τις χώρες να αναμένουν από τους ναυτικούς να εργάζονται επ' αόριστον, παρέχοντας στον κόσμο τρόφιμα, φάρμακα και άλλες ζωτικής σημασίας προμήθειες, στερώντας τους, παράλληλα, θεμελιώδη δικαιώματα, στα οποία πρέπει να έχουν πρόσβαση ως ναυτικοί, εργαζόμενοι και άνθρωποι» σχολίασαν ο Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (International Transport Workers' Federation - ITF), Stephen Cotton και ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping - ICS), Guy Platten.
Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, οι οποίοι εφαρμόστηκαν λόγω του κορονοϊού, επηρεάζουν εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς, οι οποίοι είτε υποχρεώνονται να εργαστούν πολύ περισσότερο απ' ότι ορίζουν οι συμβάσεις τους, γεγονός που τους εξαντλεί σωματικά και ψυχικά είτε να είναι εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους, χωρίς να μπορούν να δουλέψουν και να βοηθήσουν τις οικογένειές τους.
Αυτή η κατάσταση κρούει τον «κώδωνα του κινδύνου» για τη ροή του διεθνούς εμπορίου και τη διαφύλαξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για όλες τις χώρες.
Μέχρι σήμερα, μόλις 46 κράτη έχουν αναγνωρίσει τους ναυτικούς ως «key workers» και οι εργαζόμενοι στις θάλασσες δίνουν μία «μάχη» απέναντι σε ένα «βουνό» γραφειοκρατίας και περιορισμών για να μπορέσουν να ταξιδέψουν.
Διαβάστε ΕΔΩ το πρόσφατο ρεπορτάζ του Reporter με μαρτυρίες ναυτικών και άλλες πρωτοβουλίες για την επίλυση αυτής της ανθρωπιστικής κρίσης.
Η απόφαση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας ΕΔΩ
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr