Η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) προβλέπει την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Όπως μεταφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ στο Reporter, ο διαγωνισμός θα εκκινήσει κανονικά, χωρίς πρόσθετη παράταση. Υπενθυμίζεται πως το πρώτο στάδιο είχε προγραμματιστεί για τις 2 Οκτωβρίου, αλλά μετατέθηκε, μετά από αιτήματα των ενδιαφερόμενων επενδυτών, για την έγκαιρη συλλογή των απαραίτητων νομιμοποιητικών εγγράφων.
Την εκδήλωση ενδιαφέροντος από μεμονωμένες εταιρείες και κοινοπραξίες θα ακολουθήσει το άνοιγμα των σχετικών φακέλων, η αξιολόγησή τους από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, η επίσημη ενημέρωση των προεπιλεγέντων, η σύναψη σύμβασης εμπιστευτικότητας για την πρόσβαση στο Virtual Data Room (VDR) και τέλος η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Στόχος, σημειώνουν στο Reporter άνθρωποι κοντά στις διαδικασίες, είναι ο προτιμητέος επενδυτής να αναδειχτεί το καλοκαίρι του 2021.
Οι ανταγωνιστικές υποδομές και τα στρατηγικά πλεονεκτήματα
Λίγες ημέρες, λοιπόν, πριν ανοίξουν τα «χαρτιά» τους οι επενδυτές, το Reporter επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, κ. Κωνσταντίνο Χατζημιχαήλ. Ο ίδιος στάθηκε στον κρίσιμο γεωπολιτικό ρόλο, που διαδραματίζει το λιμάνι, στις συνδυασμένες μεταφορές που προσφέρει και κατ' επέκταση στις προοπτικές ανάδειξής του σε διαμετακομιστικό hub και τέλος στα μεγαλεπήβολα projects που αλλάζουν το ενεργειακό τοπίο στη χώρα μας.
Αρχικά, ο κ. Χατζημιχαήλ εξέφρασε τη συγκρατημένη αισιοδοξία του για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι «ο Οργανισμός κινήθηκε με μεγάλη ταχύτητα», προκειμένου να επιλυθούν όλες οι εκκρεμότητες και να ανοίξει ο δρόμος για τη μεγάλη επένδυση.
Στην πιο πρόσφατη εξέλιξη, κηρύχθηκε η αναγκαστική απαλλοτρίωση των ακινήτων που εμπίπτουν εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης (τα λεγόμενα «Μαϊστριανά»), η οποία θεωρείται αναγκαία για την υλοποίηση του διασυνδετήριου αυτοκινητοδρόμου νέου εμπορικού λιμένα - Εγνατίας οδού, της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού. Μάλιστα, όπως τονίζει ο κ. Χατζημιχαήλ, «σύντομα αναμένονται τα τεύχη δημοπράτησης γι' αυτό το έργο μεγάλης προστιθέμενης αξίας».
Η διασφάλιση της σύνδεσης του λιμένα με τους μεγάλους οδικούς άξονες αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι μέσα στο καλοκαίρι ενεργοποιήθηκε ξανά το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου. «Διασφαλίζεται για το λιμάνι στρατηγικό βάθος σε Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΟΛΑ, καθώς, όπως εξηγεί, συνδέεται με ταχύτητα και ασφάλεια με τα λιμάνια της Βάρνας (Βουλγαρία) και της Κωνστάντζα (Ρουμανία). Έτσι, για πρώτη φορά στην ιστορία του λιμανιού καθίσταται εφικτή η συνδυασμένη μεταφορά πλοίου-τρένου.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζημιχαήλ, με την ανάδειξη του αναδόχου αναμένεται να προχωρήσει και το project της ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή, με επίκεντρο το κομμάτι από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Στόχος είναι η σύνδεση με το Μπουργκάς στη Βουλγαρία, ενώ προς αυτήν την κατεύθυνση, έχουν πραγματοποιηθεί δοκιμαστικά δρομολόγια, με αλλαγές από diesel σε ηλεκτροκίνηση.
Φυσικά, η ενέργεια είναι το μεγάλο ατού του λιμανιού. Ο τερματικός σταθμός για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2023 και ο κάθετος συνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος, όπως αναφέρει ο κ. Χατζημιχαήλ, «προχωρά με ταχύτατο ρυθμό» και προορίζεται για το τέλος του 2021, καθιστούν την Αλεξανδρούπολη περιφερειακό ενεργειακό κόμβο.
Οι αμερικανικές βλέψεις
Είναι γνωστό ότι ο αμερικανικός παράγοντας επιθυμεί να διαδραματίσει μείζονα ρόλο στις εξελίξεις. Άλλωστε, την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό έχουν επισημοποιήσει, μέσω του Reporter, εκπρόσωποι του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ, Development Finance Corporation (DFC) και του αμερικανικού επενδυτικού ταμείου, BlackSummit Financial Group. Το πιθανότερο είναι, όπως έχει σημειώσει και ο Αμερικανός πρέσβης, Τζέφρι Πάιατ, η DFC να στηρίξει οικονομικά μία κοινοπραξία, στην οποία θα περιλαμβάνονται Αμερικανοί επενδυτές (BlackSummit), Έλληνες συμμετέχοντες και ένας ευρωπαϊκός λιμενικός φορέας με περιφερειακή εμπειρία.
Σημειώνεται ότι το ενδιαφέρον των ΗΠΑ δεν περιορίζεται μόνο στην Αλεξανδρούπολη, αλλά επεκτείνεται και στη γειτονική Καβάλα, με στόχο να εδραιώσουν την παρουσία τους στη Βαλκανική. Για την Καβάλα, ο διαγωνισμός προβλέπει την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του Οργανισμού Λιμένος και η ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει οριστεί στις 23 Οκτωβρίου.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr