Για τη χώρα το όλο θέμα είναι εθνικής σημασίας καθώς, όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης, μέσω αμέσων και εμμέσων επιδράσεων η Ακτοπλοΐα συμμετέχει στο ΑΕΠ με 12,9 δισ. ή με ποσοστό 7,3%, ενώ εάν ληφθούν υπόψη και τα δρομολόγια της Αδριατικής η συμμετοχή ξεπερνά τα 16 δισ. ή το 9,2% του ΑΕΠ.
Μάλιστα τα νέα δεδομένα με την «πράσινη» στροφή στη ναυτιλία δημιουργούν νέες προκλήσεις για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες που καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Ειδικά με την τάση που επικρατεί στην ΕΕ για αξιοποίηση των νέων καυσίμων και του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μάλιστα όπως έχει τονίσει ο Μιχάλης Σακέλλης η αμεσότητα της ανάγκης ανανέωσης του στόλου φαίνεται από το τι γίνεται τα τελευταία χρόνια στις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, τις λεγόμενες «άγονες» γραμμές. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ τα τελευταία δέκα χρόνια στους διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς για την κάλυψη των αναγκών υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες δεν προσφέρονται πλοία, ενώ στις υπόλοιπες, κατά κανόνα, υπάρχει μόνο ένας ενδιαφερόμενος. Επίσης υπάρχουν και άλλες γραμμές στις οποίες εάν τα δρομολογημένα πλοία αποσυρθούν δεν υπάρχει εναλλακτική. Κι αυτό την ώρα που η διασφάλιση της συνδεσιμότητας του νησιωτικού χώρου στη γεωπολιτική συγκυρία είναι πρώτης τάξεως εθνικό θέμα.
Σημειώνεται ότι το 40% του ακτοπλοϊκού στόλου οποίου θα είναι άνω των 40 ετών μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ενώ κανένα από τα υφιστάμενα πλοία δεν θα πληροί στο μέλλον τις απαιτήσεις για μειωμένους ρύπους CO2 που θέτει σε πρώτη προτεραιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τούτων δοθέντων η PwC στη μελέτη της αναφέρει προτείνει τη δημιουργία ενός μηχανισμού χρηματοδότησης των απαιτούμενων επενδύσεων, οι οποίες θα είναι αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ουσιαστικά προτάσσει τη δημιουργία εταιρείας ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle), με συμμετοχή του δημοσίου όπως π.χ την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (HDB), αλλά και άλλων φορέων π.χ. το Ναυτικό επιμελητήριο Ελλάδος για να διευκολυνθεί η ανανέωση μέχρι το τέλος του 2030 περίπου 115 ακτοπλοϊκών πλοίων όλων των κατηγοριών (από επιβατηγά, οχηματαγωγά, και ταχύπλοα αλλά και υδροπτέρυγα) και άλλων 124 πορθμείων.
Μέσα από αυτό το σχήμα και με την κομβική παρουσία του δημοσίου θα μπορέσει να γίνει η συλλογή των αναγκαίων πόρων με την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών για την ανανέωση του στόλου.
Μάλιστα στη μελέτη προτείνεται η εταιρία ειδικού σκοπού SPV να λάβει τη μορφή επενδυτικής πλατφόρμας. Μέσα από αυτήν θα μπορούν οι επενδυτές να συμμετάσχουν στην όλη διαδικασία με πολύ εύκολο και ευέλικτο τρόπο.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr