Δυσαρέσκεια για τις καθυστερήσεις στις επενδύσεις
Αρχικά, όπως μεταφέρει στο Reporter πηγή του μεγάλου λιμανιού, η διοίκηση του ΟΛΠ είναι έντονα δυσαρεστημένη με τις καθυστερήσεις στις υποχρεωτικές επενδύσεις του Master Plan.
«Κορωνίδα» των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι το έργο της Νότιας Επέκτασης του Επιβατικού Λιμένα (προβλήτας κρουαζιέρας), ύψους 103 εκατ. ευρώ. Το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε βάλει προσωρινό «φρένο» στο έργο, λόγω καταγγελιών για τους περιβαλλοντικούς όρους. Στις 7 Οκτωβρίου το ΣτΕ θα εκδικάσει τις δύο αιτήσεις ακύρωσης, τις οποίες έχουν καταθέσει πολίτες του Πειραιά και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά. Σύμφωνα με όσα αναφέρει πηγή στο Reporter, «το έργο είναι πλήρως περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο από το 2013». Όσο για τις αιτιάσεις για κυκλοφοριακό πρόβλημα στον Πειραιά, λόγω των περίπου 200 φορτηγών, που θα μεταφέρουν τα υλικά, σημειώνει ότι είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν, καθώς θα συμβάλουν στην άμεση ολοκλήρωση του έργου, χωρίς επιβάρυνση για τους πολίτες της πόλης, ενώ τα οφέλη θα είναι πολλαπλά για την τοπική κοινωνία.
Όσο καθυστερούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις, καθυστερεί και η παραχώρηση του υπόλοιπου 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, στην Cosco, η οποία ελέγχει σήμερα το 51% των μετοχών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η μεταβίβαση του ποσοστού θα πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2021, αλλά τα εμπόδια σε σημαντικές επενδύσεις δημιουργούν ανησυχίες στους Κινέζους.
Τα περί ναυπηγείου
Δεύτερο «μέτωπο» στο λιμάνι του Πειραιά είναι αυτό ανάμεσα στη διοίκησή του και στις επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής της γύρω περιοχής. Πηγή του ΟΛΠ διαψεύδει στο Reporter τους ισχυρισμούς των φορέων της ΝΕΖ Περάματος για πρόθεσή του να ιδρύσει νέο ναυπηγείο. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, στόχος της Cosco είναι να λειτουργήσει ενισχυτικά προς τις τοπικές επιχειρήσεις, καθώς δε διαθέτει ούτε εξοπλισμό ούτε απαραίτητο προσωπικό για ένα νέο ναυπηγείο.
Παράλληλα, με ανακοίνωσή της η ΟΛΠ ΑΕ αναφέρθηκε στο σύνολο των επενδύσεων - αναβαθμίσεων, που πραγματοποιεί στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, υπογραμμίζοντας πως «επιδιώκει με συνέπεια τη συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (επαγγελματικές ενώσεις, συνδικάτα εργαζομένων και όλους τους σχετικούς φορείς) για την αναβίωση της βιομηχανίας επισκευής πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά».
Ωστόσο, οι επιχειρήσεις της ΝΕΖ διαμαρτύρονται, κάνοντας λόγο για στάση - casus belli από τον ΟΛΠ. Με χθεσινή τους ανακοίνωση, κατηγορούν τη διοίκησή του ότι υπαναχωρεί από τα συμφωνηθέντα στο θέμα του ναυπηγείου, με αφορμή πρόσφατη συνάντηση των δύο πλευρών. Σύμφωνα με τις ίδιες, η Cosco δεν απεμπολεί τη δυνατότητα αλλαγής του σημερινού καθεστώτος λειτουργίας της ναυπηγοεπισκευής στο λιμάνι, καταρρίπτοντας πλέον κάθε γέφυρα επικοινωνίας. Μάλιστα, προαναγγέλλουν και περαιτέρω κινητοποιήσεις.
Απόφαση για το θέμα του ναυπηγείου έλαβε πρόσφατα η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Εξετάζοντας καταγγελία του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος, η ΡΑΛ αποφάσισε ότι η σύμβαση παραχώρησης θέτει σαφή όρια στην ΟΛΠ ΑΕ ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις ναυπήγησης. Τα όρια αυτά προστατεύουν την παρούσα μορφή των υφιστάμενων ναυπηγείων. Στην απόφαση της ΡΑΛ αναφέρεται ότι το μόνο αποδεκτό μοντέλο λειτουργίας των ναυπηγείων είναι αυτό της υποπαραχώρησης, χωρίς δυνατότητα λειτουργίας τους από την ίδια την ΟΛΠ ΑΕ.
Ο τέταρτος προβλήτας
Τέλος, ψηλά στην ατζέντα της Cosco βρίσκεται πλέον το έργο του τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, μέσω της επέκτασης του προβλήτα Ηρακλέους V και του προβλήτα Γ2. Σύμφωνα με όσα λέει πηγή του ΟΛΠ στο Reporter, «η διακίνηση containers διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα εν μέσω πανδημίας, αλλά η δυναμικότητα από τους προβλήτες φτάνει στα όριά της». Όπως υπογραμμίζει, η επένδυση του τέταρτου προβλήτα «συνίσταται ουσιαστικά σε μετατροπή του car terminal σε container terminal, με προσθήκη του απαραίτητου εξοπλισμού, όπως γερανογέφυρες». «Θεωρούμε ότι πρόκειται πλέον για ένα ώριμο έργο, το οποίο μπορεί να εισέλθει στη διαδικασία της υλοποίησης και το οποίο θα ανεβάσει τον Πειραιά στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης» καταλήγει.
Το έργο, το οποίο αποτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ δεν είχε λάβει έγκριση, κατά την αξιολόγηση του Master Plan, διότι θεωρήθηκε ότι οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες. Την αντίθεσή τους στην επένδυση είχαν εκφράσει δήμοι και τοπικές επιχειρήσεις, με το επιχείρημα ότι συρρικνώνει την ζώνη της ναυπηγοεπισκευής και βάζει σε κίνδυνο θέσεις εργασίας.
Όπως έχει γράψει το Reporter, η νέα διοίκηση του ΟΛΠ, με την τοποθέτηση του Zhang Anming στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, συζητά σε άλλη βάση με την κυβέρνηση, ενώ δείχνει να ανταποκρίνεται και στα αιτήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μάλιστα, φαίνεται πως υπάρχει πλάνο για επίσπευση των διαδικασιών για τον τέταρτο προβλήτα, με ταυτόχρονη υλοποίηση έργων για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά από την Cosco, τα οποία «λιμνάζουν» τα τελευταία χρόνια.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Yu Zenggang είχε τονίσει: «Εξετάζουμε την ανάπτυξη ενός τέταρτου προβλήτα, με την επιφύλαξη της έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης και της υποστήριξης όλων των ενδιαφερομένων».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr