Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Cosco, μητρική της ΣΕΠ, η οποία διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι, τον Αύγουστο του 2020 διακινήθηκαν συνολικά 419,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 465,2 χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο μήνα του 2019, σε μία μείωση της τάξεως του 9,8%. Την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2020 διακινήθηκαν συνολικά 3,258.3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από 3,493 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το ίδιο διάστημα πέρυσι, μειωμένα κατά 6,7%.
Κατά το τρέχον έτος, η διακίνηση containers στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας χαρακτηρίζεται από πολλά «σκαμπανεβάσματα». Ο Ιούλιος έχει αποδειχτεί μέχρι τώρα ο πιο παραγωγικός μήνας, ενώ ο Ιούνιος ήταν ο μήνας με τη χειρότερη επίδοση. Πιο συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο διακινήθηκαν συνολικά 423 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (+7,6% σε ετήσια βάση), τον Φεβρουάριο 414,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (+2,2% σε ετήσια βάση), τον Μάρτιο 378,1 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-15,4% σε ετήσια βάση), τον Απρίλιο 392,9 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-3,3% σε ετήσια βάση), τον Μάιο 426,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-5,8% σε ετήσια βάση), τον Ιούνιο 373,9 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-19,5% σε ετήσια βάση) και τον Ιούλιο 429,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-6,2% σε ετήσια βάση).
Οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαχειρίστηκαν την κάθετη πτώση στη ζήτηση προχωρώντας σε blank sailings (ακυρώσεις δρομολογίων) για τον περιορισμό της χωρητικότητας. Παρότι αυτή η τακτική λειτούργησε ενισχυτικά για τους ναύλους στην αγορά, αφαίρεσε σημαντικό όγκο φορτίων από το παγκόσμιο εμπόριο, επηρεάζοντας τη διακίνηση containers στους λιμένες. Μάλιστα, εκτιμάται ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και αναμένονται μειώσεις χωρητικότητας σε δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης τον Οκτώβριο, όταν και η ζήτηση πιθανότατα θα διολισθήσει κατά την εβδομάδα εθνικής αργίας, γνωστής ως «Χρυσή Εβδομάδα» στην Κίνα.
Η συζήτηση γύρω από τον τέταρτο προβλήτα
Το λιμάνι του Πειραιά διατηρείται στην κορυφή της Μεσογείου και στην πρώτη τετράδα της Ευρώπης, αλλά παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως η διακίνηση στους τρεις προβλήτες φτάνει στα όριά της. Υπό αυτό το πρίσμα, η Cosco επαναφέρει έντονα το τελευταίο διάστημα το ζήτημα της κατασκευής του τέταρτου προβλήτα, έργο, το οποίο αποτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ και θεωρείται ότι θα «απογειώσει» τη διακίνηση containers. Το συγκεκριμένο έργο είχε προκαλέσει αντιδράσεις στην τοπική επιχειρηματική κοινότητα και εν τέλει δεν έλαβε την έγκριση της Πολιτείας.
To Reporter έχει γράψει ότι η τοποθέτηση του Zhang Anming στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΛΠ ΑΕ, έχει αλλάξει το κλίμα γύρω από τη μεγάλη επένδυση. Η νέα διοίκηση ανταποκρίνεται στα αιτήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης και συζητά πλέον σε άλλη βάση με την κυβέρνηση. Οι δύο πλευρές φαίνεται πως έχουν καταλήξει σε ένα πλάνο κατασκευής του νέου προβλήτα με ανταποδοτικά οφέλη και έργα για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
Μάλιστα, στην πιθανή επέκταση του επενδυτικού προγράμματος του λιμανιου αναφέρθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την τοποθέτησή του σε συνέδριο της Capital Link. Όπως είπε, διενεργούνται συζητήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. «Θέλουμε να δούμε το λιμάνι να αναπτύσσεται ακόμη περισσότερο και να αποτελέσει την κύρια πύλη εισόδου για κινεζικούς εξαγωγείς στην Ευρώπη και οι συνθήκες σήμερα μοιάζουν ευνοϊκότερες από ποτέ» υπογράμμισε.
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα της διοίκησης είναι η υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων, προκειμένου να παραχωρηθεί το υπόλοιπο 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, στην Cosco, η οποία ελέχει σήμερα το 51% των μετοχών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η μεταβίβαση του ποσοστού θα πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2021, αλλά μία σειρά από καθυστερήσεις σε σημαντικές επενδύσεις, όπως ο νέος προβλήτας κρουαζιέρας, δημιουργούν ανησυχίες.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr