Αυτό σημειώνεται σε σχετική δήλωση της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου (Intercargo), στην οποία γίνεται λόγος για ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων, τα οποία θα διευκολύνουν τον επαναπατρισμό των ναυτικών. Σύμφωνα με την Intercargo, τα πληρώματα συμπληρώνουν 12-17 μήνες πάνω στα πλοία και αν το πρόβλημα δε διευθετηθεί σύντομα, οι επιπτώσεις για την ασφάλεια και το εμπόριο θα είναι ανυπολόγιστες.
Παρά τη διεθνή εκστρατεία πολλών φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας και την ολοκλήρωση των εργασιακών συμβάσεών τους, εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικοί εξακολουθούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στα πλοία. Μάλιστα, η πίεση καθίσταται ακόμη πιο ασφυκτική για τα πλοία ξηρού φορτίου, διότι αγκυροβολούν σε πολλά περισσότερα λιμάνια από τους άλλους τύπους και η αντικατάσταση των ναυτικών, οι οποίοι έχουν εξαντληθεί, μοιάζει απίθανη τη δεδομένη χρονική στιγμή.
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει πολύ σύντομα να λάβει αποφάσεις, διότι η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο» τονίζει ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός. «Έχουμε δει περιστατικά, στα οποία οι αλλαγές πληρωμάτων απορρίπτονται, διότι δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί τεστ κορονοϊού εντός του καθορισμένου χρονικού ορίου 48 ωρών πριν από την άφιξη του πληρώματος, παρά το γεγονός ότι το ταξίδι προς το λιμάνι διήρκησε συνολικά τρεις ημέρες. Σε ορισμένες άλλες χώρες, οι οποίες ισχυρίζονται ότι επιτρέπουν τις αλλαγές πληρωμάτων, αυτές συμβαίνουν μόνο εάν το πλήρωμα μπορεί να αντικατασταθεί από υπηκόους της ίδιας χώρας» πρόσθεσε ο κ. Φαφαλιός.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Intercargo, Jay K. Pillai, «η κατάσταση πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, καθώς τα πρωτόκολλα των Ηνωμένων Εθνών και του IMO για την ανάδειξη των ναυτικών ως εργαζομένων που παρέχουν βασικές υπηρεσίες («key workers»), δεν υιοθετούνται από όλες τις λιμενικές αρχές. Περίπου το 35%-40% όλων των ναυτικών παρέχουν τις υπηρεσίες τους εν πλω, έχοντας ολοκληρώσει τις συμβάσεις τους και περίπου το 10% εργάζονται 12 με 17 μήνες. Πρόκειται για απάνθρωπες συνθήκες και τα κράτη πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Ορισμένα, μάλιστα, δεν επιτρέπουν τις αλλαγές πληρωμάτων, ακόμη και για τους υπηκόους τους. Όλο και περισσότερες χώρες απαγορεύουν τις αλλαγές πληρωμάτων, ενώ συνεχίζουν να δέχονται τα φορτία των πλοίων, τα οποία στηρίζουν στην ουσία την ευημερία των κοινωνιών τους».
Η Intercargo επισημαίνει ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στα εξής μέτρα:
- Υποστήριξη του προτεινόμενου πλαισίου πρωτοκόλλων για τη διασφάλιση της ασφαλούς αλλαγής πληρωμάτων και των ταξιδιών εν μέσω πανδημίας.
- Οι ναυτικοί πρέπει να υποβάλλονται σε τεστ πριν την αναχώρησή τους από τις πατρίδες τους και να υποβάλλονται ξανά κατά την άφιξή τους στα λιμάνια πριν τη μετάβασή τους στα πλοία. Παρομοίως οι ναυτικοί πρέπει να υποβάλλονται σε τεστ κατά την αποβίβασή τους από τα πλοία πριν τη μετάβασή τους στη στεριά ή σε κάποια πτήση.
- Πρέπει να επιτραπεί σε όλους τους ναυτικούς να ταξιδεύουν με εξαιρέσεις αναφορικά με τις θεωρήσεις εισόδου (visa).
- Τέλος, τα λιμάνια πρέπει να επιτρέπουν στους ναυτικούς να αποχωρούν χωρίς επιβεβαιωμένα εισιτήρια και χωρίς να περιμένουν σε απομόνωση σε ξενοδοχεία, διότι είναι κάτι το οποίο μπορεί να κρατήσει πολύ, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των πτήσεων.
Η Intercargo καταλήγει, χαιρετίζοντας τα αποτελέσματα της πρόσφατης τηλεδιάσκεψης που διοργάνωσε το βρετανικό υπουργείο Μεταφορών, κατά την οποία περισσότερες από 13 χώρες υπέγραψαν συμφωνίες που καθιστούν εφικτές τις αλλαγές πληρωμάτων. Μάλιστα, καλεί και τις υπόλοιπες χώρες, ιδιαίτερα αυτές που επωφελούνται από το εμπόριο ξηρού φορτίου να προβούν σε αντίστοιχες δεσμεύσεις.
Η Ένωση υπενθυμίζει ότι η ναυτιλία παρέχει μεγάλη οικονομική υποστήριξη στον κλάδο των αερομεταφορέων και τον προτρέπει να μην ξεχνά τους ναυτικούς σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr