Όπως αναφέρει στο Reporter ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), κ. Θεόδωρος Κόντες, η επανέναρξη των δρομολογίων απαιτεί εργασίες 1-1,5 μήνα για την προετοιμασία των κρουαζιερόπλοιων, ενώ οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες είτε έχουν αναστείλει τα θερινά ταξίδια τους είτε έχουν ακυρώσει τον προγραμματισμό τους για το 2020 (π.χ. Celestyal Cruises). Τη δεδομένη χρονική στιγμή μοιάζει πιθανότερη η έλευση κρουαζιερόπλοιων μικρών εταιρειών για ολιγοήμερες κρουαζιέρες, τα οποία, όμως, θα είναι «περαστικά» από τα ελληνικά λιμάνια. Συνεπώς, σύμφωνα με τον κ. Κόντε, πιθανότερη είναι η δρομολόγηση κρουαζιερόπλοιων από ορισμένες εταιρείες τον Σεπτέμβριο.
Πάντως, χθες ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης σημείωσε ότι μέσα στο πρώτο 15νθημερο του Αυγούστου αναμένεται να ανοίξει η κρουαζιέρα, προσθέτοντας ότι τρεις εταιρείες είναι έτοιμες να προσεγγίσουν ελληνικά νησιά, ενώ άλλες τρεις έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. «Έχουμε πολλά μηνύματα από ταξιδιωτικούς πράκτορες που μας λένε ότι έχουμε μεγάλη ζήτηση για την χώρα» δήλωσε.
Σχολιάζοντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τις κρουαζιέρες, ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, αφού τόνισε ότι τα περισσότερα μέτρα ήταν αναμενόμενα, εστίασε σε ορισμένα, η εφαρμογή των οποίων δε θα είναι εύκολη υπόθεση. Ειδικότερα, όπως είπε, είναι δύσκολος ο έλεγχος των περιορισμών και η αποφυγή του συνωστισμού στις τραπεζαρίες και τους άλλους χώρους των πλοίων, αλλά και ο αρμονικός συντονισμός με τα λιμάνια, ελλείψει των απαραίτητων υποδομών. «Χρειάζονται χιλιάδες εργαζόμενοι για την τήρηση αυτών των πρωτοκόλλων» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Ποιες εταιρείες ξεκίνησαν
Η Variety Cruises της οικογένειας Βενετόπουλου εγκαινίασε τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στις θάλασσες της Ανατολικής Μεσογείου για το 2020 στις 24 Ιουλίου, με το Galileo, το οποίο δρομολογήθηκε στις Κυκλάδες. Την ίδια ημερομηνία ξεκίνησε τα ταξίδια και η γερμανική TUI Cruises, με το Mein Schiff 2, το οποίο εκκινώντας από το Αμβούργο περιηγήθηκε στη Βόρεια Θάλασσα. Σημειώνεται ότι στην εταιρεία υπάρχει ο σχεδιασμός δρομολόγησης του Mein Schiff Herz από την Κρήτη στη Μάλτα τον Σεπτέμβριο. Στις 5 Αυγούστου έχει προγραμματιστεί η δρομολόγηση του AIDAperla από την επίσης γερμανική AIDA, η οποία είναι θυγατρική της Carnival, του μεγαλύτερου φορέα κρουαζιέρας παγκοσμίως. Τέλος, αναφέρεται ότι η βρετανική Marella Cruises, η οποία ανήκει στον όμιλο της TUI ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιήσει το λιμάνι της Κέρκυρας ως homeport για το Marella Explorer στις 2 Οκτωβρίου.
Κρουαζιερόπλοια προς πώληση
Ωστόσο, είναι γεγονός ότι τα έσοδα των εταιρειών βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα ή έχουν μηδενιστεί από τα μέσα Μαρτίου, όταν και τέθηκαν σε ισχύ τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας. Πολλοί μεγάλοι παίκτες του κλάδου καταφεύγουν σε δανειακές συμβάσεις και μειώνουν τον στόλο τους, πωλώντας πλοία ή δίνοντάς τα για scrap, φαινόμενο πρωτόγνωρο για την κρουαζιέρα.
Ειδικότερα, η Carnival Corp, η οποία ελέγχει οκτώ εταιρείες κρουαζιέρας (Carnival Cruise Line, Holland America Line, Princess Cruises, Seabourn, Cunard, AIDA Cruises, Costa Cruises και P&O Cruises), γνωστοποίησε στις αρχές Ιουλίου ότι ο στόλος της θα μειωθεί κατά σχεδόν 9%, όπερ σημαίνει ότι θα διατεθούν προς πώληση ή προς διάλυση συνολικά 13 κρουαζιερόπλοια. Ένα από αυτά, το Oceana της P&O Cruises φαίνεται πως έχει καταλήξει σε ελληνικά χέρια και συγκεκριμένα στην ακτοπλοϊκή εταιρεία Seajets, συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου.
Παράλληλα, η Royal Caribbean ανακοίνωσε την αναδιοργάνωση της Pullmantur Cruises, της εταιρείας που διαχειρίζεται από κοινού με την Cruise Investment Holding. Η ισπανική Pullmantur αδυνατεί να αποπληρώσει τα χρέη της και τα τρία πλοία του στόλου της θα πωληθούν για scrap.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr