Αυτό επισημαίνεται σε σχετικό report της εταιρείας ασφάλισης Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS). Όπως αναφέρεται, οι απρόβλεπτες προοπτικές για την πορεία της ναυτιλίας, τα μέτρα μείωσης κόστους που εφαρμόζονται, τα κουρασμένα πληρώματα, τα αγκυροβολημένα πλοία και η αδυναμία απάντησης σε αυτήν την κατάσταση έκτακτης ανάγκης ενισχύουν τους κινδύνους.
Συνολικά το 2019, χάθηκαν 41 μεγάλα πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο, σε μία μείωση της τάξεως του 20%, συγκριτικά με το 2018 και 70% σε επίπεδο δεκαετίας. Ωστόσο, τα στοιχεία αυτά δε δίνουν μία ξεκάθαρη εικόνα για τα θέματα ασφαλείας στη ναυτιλία, καθώς τα ατυχήματα αυξήθηκαν στα 2.815.
Η εταιρεία κάνει λόγο για προκλήσεις σχετιζόμενες με την πανδημία, οι οποίες εντείνουν τους κινδύνους. Ειδικότερα, ανάμεσα σε αυτές είναι οι δυσκολίες για τον επαναπατρισμό των ναυτικών και την αλλαγή πληρωμάτων, οι οποίες επιδρούν στην υγεία των εργαζομένων και αυξάνουν τα λάθη πάνω στα πλοία. Παράλληλα, αναφέρονται τα προβλήματα στη συντήρηση των πλοίων λόγω των περικοπών στα έξοδα από τις εταιρείες, οι περιορισμένες ή καθυστερημένες επιθεωρήσεις λιμένων και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο μεγάλος αριθμός κρουαζιερόπλοιων και δεξαμενόπλοιων, τα οποία βρίσκονται σε κατάσταση παροπλισμού (lay-up) είναι επίσης εκτεθειμένα σε κινδύνους, όπως οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η πειρατεία.
Επιπλέον, γεωπολιτικές εντάσεις και ζητήματα κυβερνοασφάλειας συγκαταλέγονται ανάμεσα στις απειλές για την ασφάλεια στη ναυτιλία. Οι απόπειρες κυβερνοεπιθέσεων έναντι ναυτιλιακών εταιρειών, όπως τα «χτυπήματα» στα συστήματα GPS, σημειώνουν άνοδο 400% από την έναρξη της πανδημίας και επικεντρώνονται κυρίως σε Μέση Ανατολή και Κίνα.
Τέλος, η μελέτη της AGCS εστιάζει στους κινδύνους που συνδέονται με το περιβάλλον και συγκεκριμένα με τον κανονισμό του IMO για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Η κύρια ανησυχία έγκειται στο γεγονός ότι κατά την εγκατάσταση των scrubbers είναι πιθανό να προκληθούν ζημιές σε μηχανισμούς των πλοίων. Η βλάβη σε μηχανισμούς ήταν μία από τις βασικές αιτίες ναυτιλιακών ατυχημάτων την περασμένη δεκαετία. Μάλιστα, σημειώνεται ότι η βιασύνη εγκατάστασης scrubbers εκ μέρους ορισμένων εταιρειών, ενόψει της εφαρμογής του κανονισμού, έχει ήδη οδηγήσει σε ατυχήματα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr