Υποχρεωτική χρήση μάσκας κατά την επιβίβαση και αποβίβαση και σε εσωτερικούς χώρους του πλοίου, πλήρης συντονισμός με τα λιμάνια, ενισχυμένες ιατρικές παροχές και καθημερινός έλεγχος της υγείας των επιβατών, περιορισμοί στην πληρότητα, τήρηση αποστάσεων, αποφυγή του self-service, συνεχείς απολυμάνσεις, καμπίνες απομόνωσης και ένα συνολικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης είναι ορισμένες μόνο από τις βασικές οδηγίες για τα κρουαζιερόπλοια.
Οι εκτιμήσεις του υπουργείου και οι εταιρείες που ξεκίνησαν
Η έκδοση των πρωτοκόλλων αποτελεί ουσιαστικά το σημαντικότερο βήμα για την επανέναρξη των δρομολογίων. Σύμφωνα με όσα είπε στα μέσα Ιουλίου ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης «καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια, ώστε από τον Αύγουστο να υπάρξει το ξεκίνημα της κρουαζιέρας και αν αυτό καταστεί εφικτό, αφού πρώτα περάσουν τα πρωτόκολλα από την αρμόδια επιτροπή, τότε θα έχουμε την δυνατότητα στις αρχές Αυγούστου να υποδεχτούμε την κρουαζιέρα». Ωστόσο, σημειώνεται ότι οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες έχουν αναστείλει τα καλοκαιρινά ταξίδια τους, ενώ με δεδομένη την προετοιμασία περίπου ενός μήνα που απαιτείται για να είναι έτοιμο ένα κρουαζιερόπλοιο - τροφοδότηση, επιθεωρήσεις κτλ - το restart τον Αύγουστο παραμένει δύσκολη υπόθεση.
Η Variety Cruises της οικογένειας Βενετόπουλου εγκαινίασε τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στις θάλασσες της Ανατολικής Μεσογείου για το 2020 στις 24 Ιουλίου, με το Galileo, το οποίο δρομολογήθηκε στις Κυκλάδες. Την ίδια ημερομηνία ξεκίνησε τα ταξίδια και η γερμανική TUI Cruises, με το Mein Schiff 2, το οποίο εκκινώντας από το Αμβούργο θα περιηγηθεί στη Βόρεια Θάλασσα. Η πληρότητα στο συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο έχει διαμορφωθεί στο 60%. Στις 5 Αυγούστου έχει προγραμματιστεί η δρομολόγηση του AIDAperla από την επίσης γερμανική AIDA, η οποία είναι θυγατρική της Carnival, του μεγαλύτερου φορέα κρουαζιέρας παγκοσμίως. Τέλος, αναφέρεται ότι η βρετανική Marella Cruises, η οποία ανήκει στον όμιλο της TUI ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιήσει το λιμάνι της Κέρκυρας ως homeport για το Marella Explorer στις 2 Οκτωβρίου.
Τα βασικά σημεία των πρωτοκόλλων
Επιβίβαση επιβατών
Τα μέτρα προ-επιβιβαστικού ελέγχου διεξάγονται σε διαδικασία 2 βημάτων: πρωταρχικού και δευτερογενούς ελέγχου. Ο πρωταρχικός έλεγχος περιλαμβάνει μια αρχική εκτίμηση απ' το προσωπικό, συμπεριλαμβανομένης της παρατήρησης των επιβατών για οποιαδήποτε συμπτώματα μεταδοτικής ασθένειας και της μέτρησης της θερμοκρασίας του σώματός τους. Παράλληλα περιλαμβάνει τη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου ελέγχου υγείας την ημέρα της αναχώρησης, που περιλαμβάνει ερωτήματα αναφορικά με την παρουσία σχετικών συμπτωμάτων και/ ή την έκθεση σε κάποιο κρούσμα COVID-19.
Α. Μέτρα πρόληψης
- Φυσική απόσταση
- Κανόνες ατομικής υγιεινής
- Χρήση μέσων ατομικής προστασίας
- Υγειονομικός έλεγχος συμπτωμάτων συμβατών με covid-19 στα μέλη του πληρώματος του κρουαζιερόπλοιου και, όπου κρίνεται απαραίτητο σε επιβάτες, με καθημερινές ανέπαφες μετρήσεις θερμοκρασίας και καταγραφή των αποτελεσμάτων
- Διαδικασίες ανταπόκρισης σε πιθανό κρούσμα (προσωρινή καραντίνα, ιατρική εξέταση και υποβολή σε εργαστηριακό τεστ)
- Καθιερωμένη Λειτουργική Διαδικασία (SOP) καθαρισμού και απολύμανσης για όλους τους τύπους επιφανειών και υλικών, προσδιορίζοντας τα απολυμαντικά και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται
- (SOP) για τον καθαρισμό ιματισμού
- (SOP) καθαρισμού και απολύμανσης περιβάλλοντος από μόλυνση από εκκρίσεις του ανθρωπίνου σώματος
- Διαχείριση ασφάλειας τροφίμων (π.χ. στην τραπεζαρία και το σερβίρισμα)
- Διαχείριση ασφάλειας πόσιμου νερού
- Διαχείριση ασφάλειας νερού δεξαμενών κολύμβησης και σχετικών εγκαταστάσεων αναψυχής
- Εξαερισμός των εσωτερικών χώρων
- Σχέδιο επικοινωνίας για αναφορά περιστατικών δημόσιας υγείας στις αρμόδιες αρχές
- Διαχείριση δεδομένων υγείας και έλεγχος εγγράφων/ δικαιολογητικών (π.χ. Έντυπο δημόσιας υγείας εντοπισμού επιβατών / πληρώματος (PLF) - Ναυτιλιακή Δήλωση Υγείας- MDH)
Β. Μέτρα ανταπόκρισης και διαχείρισης πιθανού κρούσματος COVID-19
- Πλάνο απομόνωσης/ καραντίνας πιθανού/ επιβεβαιωμένου κρούσματος και των στενών του επαφών
- Γραπτή διαδικασία μετά από συνεννόηση με το λιμάνι αφετηρίας και ενδεχομένως με τα λιμάνια προορισμού για υπηρεσίες διακομιδής με ασθενοφόρο (ή αεροδιακομιδής) ασθενούς με COVID-19
- Συνεργασία με τις εθνικές αρμόδιες Αρχές για τη διεξαγωγή ιχνηλάτησης και καραντίνας των επαφών ή απομόνωσης ασθενών
- Σχέδιο για να απομονωθούν ασυμπτωματικοί ή προ-συμπτωματικοί ταξιδιώτες (επιβάτες ή μέλη του πληρώματος με θετικά αποτελέσματα στο RT-PCR τεστ για SARS-CoV-2) και κοντινές επαφές (εκτεθειμένοι συνεπιβάτες και προσωπικό με αρνητικά αποτελέσματα στο RT-PCR τεστ για SARS-CoV-2)
- Διαδικασίες καθαρισμού και απολύμανσης μολυσμένων χώρων, αντικειμένων και εξοπλισμού (καθημερινού και τελικού καθαρισμού και απολύμανσης)
- Στρατηγική επικοινωνίας για την εκ των υστέρων ενημέρωση των επαφών επιβεβαιωμένου κρούσματος COVID-19 μεταξύ των επιβατών και του πληρώματος
- Σχέδιο για επαναπατρισμό επιβατών και μελών του πληρώματος, λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικά σενάρια για μερική ή πλήρη εκκένωση του πλοίου σε περίπτωση επιδημίας COVID-19, μετά από συνεννόηση με το λιμάνι αφετηρίας, το οποίο πρέπει να διαθέτει αεροδρόμιο διεθνών πτήσεων σε κοντινή απόσταση.
Επίσης, συστήνεται ο καθημερινός έλεγχος υγείας όλου του πληρώματος. Οποιοδήποτε μέλος του πληρώματος με θερμοκρασία από 38 και άνω θα πρέπει να αυτο-απομονώνεται άμεσα, να του παρέχονται τα κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας και να ενημερώνει τον προϊστάμενό του και το ιατρικό προσωπικό. Συστήνεται ακόμη να διεξάγονται καθημερινές ανέπαφες μετρήσεις της θερμοκρασίας όλων των επιβατών για την καλύτερη έγκαιρη ανίχνευση των κρουσμάτων.
Μέτρα φυσικής αποστασιοποίησης
Για τον περιορισμό της αλληλεπίδρασης μεταξύ επιβατών, μεταξύ πληρώματος και μεταξύ πληρώματος και επιβατών, ίσως είναι δυνατόν επιβάτες και πλήρωμα να χωριστούν σε ομάδες συγκεκριμένου αριθμού ατόμων. Για κάθε γκρουπ μπορεί να ορίζεται διαφορετικό πρόγραμμα για γεύματα, για την επιβίβαση και την αποβίβαση και για την συμμετοχή τους σε δραστηριότητες του πλοίου. Το check-in και το check-out πρέπει να ενθαρρύνονται να γίνονται ηλεκτρονικά, καθώς και η ανέπαφη χρήση καρτών για πληρωμές. Φόρμες που πρέπει να συμπληρωθούν συνιστάται να διατίθενται online για ηλεκτρονική συμπλήρωση. Όπου δεν μπορεί να αποφευχθεί η επαφή χωρίς επαρκή φυσική απόσταση μεταξύ πληρώματος και επιβατών, τότε συνιστάται να χρησιμοποιηθούν προστατευτικά χωρίσματα, όπου είναι εφικτό.
Χώροι εστίασης
Η φυσική απόσταση πρέπει να διατηρείται από τους παρευρισκόμενους σε όλους τους χώρους εστίασης, συμπεριλαμβανομένων των a la carte εστιατορίων, ειδικών εστιατορίων, χώρων σερβιρίσματος του πρωινού, εσωτερικών και εξωτερικών μπαρ κ.λπ. Συνιστάται επίσης να γευματίζουν στο ίδιο τραπέζι μόνο άτομα που μένουν στην ίδια καμπίνα ή / και άτομα της ίδιας οικογένειας ή της ίδιας ταξιδιωτική μονάδα. Θα πρέπει να διατηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των θέσεων των τραπεζιών.
Πισίνες - Τζακούζι
Δεν συνιστάται η λειτουργία κολυμβητικών δεξαμενών εσωτερικού χώρου. Ωστόσο, μπορεί να επιτραπεί η λειτουργία χώρων με εσωτερικές πισίνες που έχουν την δυνατότητα να μετατραπούν σε εξωτερικές με αφαίρεση διαφραγμάτων/οροφής, ώστε να επιτρέπεται ο φυσικός αερισμός. Η τοποθέτηση καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, ξαπλώστρες κ.λπ.) πρέπει να είναι τέτοια, ώστε η απόσταση μεταξύ των άκρων των καθισμάτων δύο επιβατών από διαφορετικές ομπρέλες ή δύο επιβατών από διαφορετικά δωμάτια να είναι τουλάχιστον 1,5 μέτρο προς κάθε κατεύθυνση.
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός λουόμενων στις πισίνες πρέπει να είναι ένα άτομο ανά 4 μ2 επιφάνειας νερού, ανεξάρτητα από το βάθος της πισίνας. Τα μικρά υδρομασάζ (με βάθος μικρότερο από 1 μ και όγκο μπανιέρας μικρότερο από 6 μ3 πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο από λουόμενους της ίδιας οικογένειας ή από λουόμενους που μένουν στην ίδια καμπίνα. Για μεγαλύτερες πισίνες υδροθεραπείας - spa (με βάθος μεγαλύτερο από 1 μ και όγκο δεξαμενής άνω των 6 μ3) ο μέγιστος αριθμός είναι ένα άτομο ανά 20 λίτρα ροής ανακυκλοφορίας του νερού ανά λεπτό (σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Εγχειρίδιο). Σε κάθε περίπτωση ο συνολικός αριθμός των χρηστών δεν πρέπει να υπερβαίνει το ένα άτομο ανά 4 μ2 επιφάνειας νερού.
Καζίνο
Σε όλες τις περιοχές του καζίνο θα πρέπει να εφαρμόζεται φυσική απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου. Οι μάσκες προσώπου πρέπει να φοριούνται και η διάταξη του χώρου του καζίνο πρέπει να επανεξετάζεται έτσι ώστε να τηρείται η φυσική απόσταση.
Άλλοι δημόσιοι χώροι
Οι επιβάτες πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση των ανελκυστήρων. Συνιστάται η σήμανση μέγιστης χωρητικότητας των ανελκυστήρων να τροποποιείται και να μειώνεται βάσει των οδηγιών για φυσική απόσταση.
Η χρήση επαγγελματικών χώρων του πλοίου προτείνεται να ανασταλεί ή να αλλάξει για να αποφευχθεί η παροχή υπηρεσιών «self-service». Εναλλακτικά, η πρόσβαση σε Wi-Fi, υπηρεσίες εκτύπωσης ή άλλες υπηρεσίες επαγγελματικών χώρων να εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως χρησιμοποιώντας εφαρμογές κινητού τηλεφώνου κ.λπ.
Σχέδιο έκτακτης ανάγκης
Σημειώνεται ότι κάθε κρουαζιερόπλοιο, πρέπει να αναπτύξει και να εφαρμόσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης εν πλω, το οποίο θα πρέπει να υποβληθεί σε τουλάχιστον έναν από τους λιμένες προορισμού (κατά προτίμηση στον λιμένα εκκίνησης-home port), ενώ πριν την έναρξη των ταξιδιών των κρουαζιερόπλοιων, θα πρέπει οι εταιρίες να ελέγξουν και να εξασφαλίσουν ότι είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί επαναπατρισμός των μελών του πληρώματος.
Μέγιστος αριθμός επιβατών και πληρώματος
Οι υπεύθυνοι των κρουαζιερόπλοιων θα πρέπει να μειώσουν τον αριθμό επιβατών και πληρώματος στο πλοίο, ώστε να εξασφαλίσουν ότι θα μπορούν να εφαρμοστούν τα μέτρα φυσικής απόστασης και ενδεχόμενης ατομικής απομόνωσης και καραντίνας επιβατών και πληρώματος στις καμπίνες τους.
Κατά την εκτίμηση του μέγιστου αριθμού επιβατών και του πληρώματος στο πλοίο εκτός από τη διασφάλιση της φυσικής απόστασης, οι υπεύθυνοι των κρουαζιερόπλοιων αναμένεται να διασφαλίσουν ότι είναι σε θέση να θέσουν ατομικά και προσωρινά σε απομόνωση ή καραντίνα (σε μονόκλινη καμπίνα) πιθανά κρούσματα/ επαφές του COVID- 19:
- Το 5% των επιβατών και το 5% του πληρώματος στο πλοίο (μέχρι να αποβιβαστούν και να τεθούν σε καραντίνα/ απομόνωση, σύμφωνα με το σχέδιο διαχείρισης εκτάκτου ανάγκης/ επιδημίας), για πλοία που δε θα είναι εφικτό να αποβιβάσουν προσωπικό και επιβάτες που χρειάζεται να τεθούν σε καραντίνα ή να απομονωθούν μέσα σε 24 ώρες από την ανίχνευση του πρώτου πιθανού κρούσματος COVID-19, σύμφωνα με το σχέδιο διαχείρισης εκτάκτου ανάγκης/ επιδημίας του πλοίου.
- Το 1% των επιβατών και το 1% του πληρώματος για πλοία που θα είναι εφικτό να αποβιβάσουν πλήρωμα και επιβάτες που χρειάζεται να τεθούν σε καραντίνα ή να απομονωθούν μέσα σε 24 ώρες από την ανίχνευση του πρώτου πιθανού κρούσματος COVID-19.
Αυτές οι αναλογίες αφορούν μόνο την αρχική φάση επανέναρξης λειτουργίας. Θα αναθεωρηθούν και υπολογιστούν εκ νέου σύμφωνα με την επιδημιολογική κατάσταση. Επιπλέον, όσο αυτό είναι εφικτό, προτείνεται ο μέγιστος αριθμός των μελών του πληρώματος στην ίδια καμπίνα να είναι δύο άτομα.
Αναλυτικά τα πρωτόκολλα ΕΔΩ
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr