Η εν λόγω εξέλιξη έρχεται ουσιαστικά να επιβεβαιώσει τη δυσκολία έναρξης των δρομολογίων εντός του 2020, με τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου να υφίστανται κλυδωνισμούς και να καταφεύγουν σε δανειακές συμβάσεις.
Τα έσοδα των Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean και Carnival Corp. είναι χαμηλά ή και μηδαμινά από τα μέσα Μαρτίου. Είναι ενδεικτικό ότι οι μετοχές της Norwegian υποχωρούν περισσότερο από 73% μέχρι τώρα, ενώ της Royal διολισθαίνουν κατά 59%. Πτώση 68% καταγράφουν οι μετοχές της Carnival, του μεγαλύτερου φορέα κρουαζιέρας παγκοσμίως. H Celestyal Cruises ανέστειλε τη λειτουργία της για το τρέχον έτος και ανακοίνωσε πρόσφατα το πρόγραμμα δρομολογίων για 2021 και 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία του CDC, τουλάχιστον 2.973 κρούσματα κορονοϊού η συσχετιζόμενων με αυτόν ασθενειών, καθώς και 34 θάνατοι προκλήθηκαν από ταξίδια με κρουαζιερόπλοια. Όπως αναφέρεται, επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι στα κρουαζιερόπλοια υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος μετάδοσης του ιού.
Στη χώρα μας οι επαΐοντες του κλάδου και η κυβέρνηση βρίσκονται εν αναμονή των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Όπως είπε πρόσφατα ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, «καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια, ώστε από τον Αύγουστο να υπάρξει το ξεκίνημα της κρουαζιέρας και αν αυτό καταστεί εφικτό, αφού πρώτα περάσουν τα πρωτόκολλα από την αρμόδια επιτροπή, τότε θα έχουμε την δυνατότητα στις αρχές Αυγούστου να υποδεχτούμε την κρουαζιέρα, ενώ τα πρώτα λιμάνια όπου θα δέσουν τα κρουαζιερόπλοια, αναμένεται να είναι αυτά του Ιονίου και του Κατακόλου».
Σύμφωνα με το σχεδιασμό των μελών της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η επανέναρξη των δρομολογίων θα γίνει σταδιακά και σε διαφορετικές φάσεις. Η πλήρης επαναλειτουργία θα εξαρτηθεί από ένα συνδυασμό παραγόντων, που περιλαμβάνουν τα μέτρα που θα λαμβάνονται σε διεθνές, εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο, την επιδημιολογική κατάσταση των περιοχών αλλά και τις εξελίξεις στην ιχνηλάτηση, τη θεραπεία και την πρόληψη έναντι της νόσου.
Ωστόσο, διαφορετική είναι η εκτίμηση ανθρώπων του χώρου. «Απογοήτευση. Αυτό είναι το συναίσθημα που επικρατεί στον κλάδο. Μάθαμε από το υπουργείο Τουρισμού ότι η κρουαζιέρα θα επανεκκινήσει από την 1η Ιουλίου και ελπίζαμε ότι με δεδομένη την προετοιμασία που απαιτείται για να είναι έτοιμο ένα κρουαζιερόπλοιο - τροφοδότηση, επιθεωρήσεις κτλ - θα ξεκινούσαμε την περίοδο Αυγούστου - Σεπτεμβρίου. Δυστυχώς με τις παρούσες συνθήκες, δε θα ξεκινήσουμε καθόλου φέτος» έχουν επισημάνει στελέχη της ελληνικής κρουαζιέρας στο Reporter.
Στα πρωτόκολλα που ετοιμάζονται, αναμένονται αλλαγές στα συστήματα air condition, ενισχυμένη νοσοκομειακή στήριξη στα πλοία, τήρηση αποστάσεων στους κοινόχρηστους χώρους και στους χώρους αναψυχής, όπως οι πισίνες και τα jacuzzi. Παράλληλα, θα πραγματοποιούνται υποχρεωτικοί έλεγχοι με θερμομέτρηση, ενώ σε περίπτωση εντοπισμού κρούσματος, θα τίθενται άμεσα σε ισχύ διαδικασίες καραντίνας. Τέλος, σχετικά με τα αποδεκτά ποσοστά πληρότητας στα πλοία, στο «τραπέζι» έχει πέσει ο καθορισμός του μέγιστου αριθμού των μετακινούμενων ταξιδιωτών στο 60% του συνολικού αριθμού που ορίζεται στο πιστοποιητικό ασφαλείας του κρουαζιερόπλοιου.
Οι απώλειες είναι τεράστιες για τη βιομηχανία, ενώ με βάση τους υπολογισμούς του προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), κ. Θεόδωρου Κόντε, για να επανέλθει η κρουαζιέρα στα επίπεδα των ετών 2018 και 2019, θα χρειαστεί να περάσουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr