Αυτό επισημαίνει στο Reporter η κα Σέβη Κατέμογλου, ιδρύτρια και αναλύτρια της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου της EastGate Shipping. Όπως εξηγεί: «Η 28η εβδομάδα ξεκίνησε θετικά με τον γενικό δείκτη ναυλαγοράς (BDI) στις 1,956 μονάδες έχοντας έως τη Δευτέρα καταγράψει αύξηση σε 27 συνεχόμενες συνεδριάσεις. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας έδειξε να διορθώνει, κλείνοντας στις 1,810 μονάδες. Η διακίνηση σιδηρομεταλλεύματος παραμένει σημαντικός άξονας στήριξης των πλοίων τύπου capesize, παρά το γεγονός ότι την εβδομάδα που μόλις έκλεισε, τα πλοία αυτά κατέγραψαν μία σχετική μείωση στα κέρδη τους. Αυτό θα μπορούσε να αποδοθεί στην εγγενή μεταβλητότητα της spot ναυλαγοράς και όχι στη γενική κατεύθυνση της αγοράς, η οποία παραμένει θετική. Είναι χαρακτηριστικό πως οι εξαγωγές σιδηρμεταλλεύματος από την Αυστραλία χτύπησαν ρεκόρ κατά το μήνα Ιούνιο, φτάνοντας τους 51,7 εκατομμύρια τόνους».
Ισχυρά στηρίγματα η εποχικότητα και η επάνοδος της Κίνας
Σύμφωνα με την κα Κατέμογλου, «το δεύτερο μισό του έτους ξεκίνησε εξαιρετικά δυναμικά με τα πλοία τύπου capesize να ξεπερνούν το ορόσημο των US$30,000 ημερησίως. Για να αντιληφθούμε τη σημασία αυτής της ανόδου, αρκεί να θυμηθούμε ότι μερικούς μήνες πριν, το Φεβρουάριο του 2020, τα ίδια πλοία έτρεχαν στα US$2,500 ημερησίως».
Εξηγώντας την ανοδική τάση των ναύλων τονίζει ότι «η εποχικότητα παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς εισήλθαμε στο τρίτο τρίμηνο του έτους, το οποίο κατά τα τελευταία 3 χρόνια έχει καταγράψει υψηλότερες κορυφώσεις στους ναύλους αντί του παραδοσιακού Q4. Η δε επάνοδος της Κίνας στην κανονικότητα και η αύξηση ζήτησης πρώτων υλών κατά την επανεκκίνηση βιομηχανίας του ασιατικού έθνους, συνεισέφεραν τα μέγιστα».
«Χαμόγελα» για τα panamaxes
Στις 1,587 μονάδες έκλεισε την εβδομάδα ο δείκτης που αποτυπώνει την πορεία των panamaxes, με μέσο όρο ημερήσιου ναύλου τα US$14,286, σημειώνοντας εβδομαδιαία άνοδο της τάξης του 20.6%. Όπως σημειώνει η κα Κατέμογλου: «Παρόμοια θετική φόρτιση απήλαυσαν και τα μικρότερα πλοία τύπου panamax. Η σταθερή ροή χύδην σιτηρών φορτίων από τη Νότια Αμερική και τη Νεκρά Θάλασσα βοήθησαν σημαντικά στην ανοδική ζήτηση των πλοίων. Φορτία σιτηρών από τη δυτική πλευρά της Βορείου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή και φορτία άνθρακα από Αυστραλία προς Κίνα και Ινδία στήριξαν επιπλέον την αγορά, μειώνοντας τα διαθέσιμα πλοία προς Νότια Αμερική.
Παράλληλα, από τα μέσα της εβδομάδας υπήρξε κινητικότητα σε κυκλικά ταξίδια Ατλαντικού με άνθρακα και σιτηρά, όπου αρκετά πλοία απασχολήθηκαν απολαμβάνοντας υψηλά ημερήσια έσοδα. Ενδεικτικά, ένα πλοίο kamsarmax 81,000 dwt του 2012 έκλεισε στα US$23,000 για ταξίδι από Βαλτική προς τη Μεσόγειο. Μεγάλη κινητικότητα παρατηρούμε και στις χρονοναυλώσεις μακράς περιόδου, καθώς αυτές υποστηρίζονται από τους υψηλούς FFA δείκτες, με τα κανονικού τύπου panamaxes να επιτυγχάνουν US$11,000 ημερησίως για ένα χρόνο».
Παραμένει σε χαμηλά επίπεδα το βιβλίο παραγγελιών
Η κα Κατέμογλου καταλήγει με μία αναφορά στο βιβλίο παραγγελιών: «Αξίζει να σημειωθεί πως το βιβλίο παραγγελιών συνεχίζει να κινείται σε χαμηλά επίπεδα λόγω της αστάθειας της αγοράς αλλά και των τεχνολογικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ενισχύοντας την αισιόδοξη θέση πως η ναυλαγορά αλλά και οι αποτιμήσεις των φορτηγών πλοίων θα αυξηθούν κατά τα επόμενα χρόνια».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr