Οι απώλειες στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έμειναν σε χαμηλά επίπεδα, κυρίως λόγω της επανεκκίνησης της εμπορικής δραστηριότητας στην Κίνα.
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Cosco, μητρική της ΣΕΠ, η οποία διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι, τον Απρίλιο του 2020 διακινήθηκαν συνολικά 392.900 εμπορευματοκιβώτια, έναντι 406.100 τον αντίστοιχο μήνα του 2019, σε μία πτώση της τάξεως του 3,3%. Στο πρώτο τετράμηνο του έτους, η κάμψη άγγιξε το 2,6%, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 1,608.8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 1,652.1 εκατ. πέρυσι.
Τα σχετικά ικανοποιητικά αποτελέσματα στο πρώτο τετράμηνο οφείλονται στα θετικά στοιχεία Ιανουαρίου (+7,6% σε ετήσια βάση) και Φεβρουαρίου (+2,2% σε ετήσια βάση). Ο Μάρτιος ήταν ο χειρότερος μήνας μέχρι τώρα, καθώς η διακίνηση σημείωσε «βουτιά» 15,4%.
Η θετική εικόνα στο λιμάνι λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αν έρθει σε σύγκριση με τα άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το porteconomics, για το πρώτο τρίμηνο, στο λιμάνι του Ρότερνταμ καταγράφηκε πτώση στη διακίνηση 4,7%, στο Αμβούργο 6,6%, στη Βαλένθια 5% και στη Βαρκελώνη 14%. Η μείωση για το λιμάνι του Πειραιά το αντίστοιχο διάστημα έφτασε το 2,4%.
Σημειώνεται ότι ενώ η πανδημία εμφανίστηκε στην Κίνα τον περασμένο Δεκέμβριο, η επίδρασή της στα ευρωπαϊκά λιμάνια έγινε ορατή τον Μάρτιο του 2020. Τον Φεβρουάριο, το σοκ της προσφοράς στην Κίνα, όπου τα εργοστάσια έκλεισαν «πυροδότησε» ένα πρώτο «κύμα» «κενών» δρομολογίων. Στα μέσα Μαρτίου, η κατάσταση άλλαξε. Πιο συγκεκριμένα, η προσφορά ενισχύθηκε στην Ασία, αλλά προκλήθηκε σοκ ζήτησης στην Ευρώπη, λόγω των μέτρων lockdown, που έθεσαν σε εφαρμογή οι περισσότερες χώρες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να προστεθούν νέα «κενά» δρομολόγια με τα carriers να αποσύρουν έως και το 20% της χωρητικότητάς τους στις κύριες εμπορικές γραμμές και να μένουν αδρανή πάνω από 2,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια παγκοσμίως. Σε ορισμένα λιμάνια, τα προγραμματισμένα δρομολόγια Απριλίου-Μαΐου των πλοίων υποχώρησαν από 20% έως και 50%. Αυτό το δεύτερο «κύμα» «κενών» δρομολογίων θα επηρεάσει σημαντικά τη διακίνηση στα ευρωπαϊκά λιμάνια το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Κύκλοι του ΟΛΠ σημειώνουν πως η δυναμικότητα του λιμανιού θα «απογειωθεί» με την κατασκευή του τέταρτου προβλήτα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η δυναμικότητα θα αυξηθεί στα 10 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ετησίως και θα ωθήσει τον Πειραιά στην τριάδα των κορυφαίων λιμανιών της Ευρώπης (σήμερα, βρίσκεται στην τέταρτη θέση). Το συγκεκριμένο έργο συναντά εμπόδια από τοπικούς φορείς και επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να «κοπεί» από το Master Plan. Ωστόσο, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι οι διαδικασίες θα «ξεκολλήσουν».
Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΛΠ προχωρά, σε συντονισμό με την ΣΕΠ, στη λειτουργική ενοποίηση των τριών προβλητών του λιμανιού, με στόχο την ενίσχυση της Προβλήτας Ι. Όπως αναφέρεται, η συμφωνία θα εξασφαλίσει την αύξηση του φορτίου που θα εξυπηρετηθεί στον Προβλήτα Ι πάνω από 30% σε ετήσια βάση σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, η συμφωνία έχει προκαλέσει αντιδράσεις στις τάξεις των εργαζομένων στο λιμάνι, καθώς θεωρούν ότι δημιουργεί προβλήματα και κινδύνους για τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr