«Το δεύτερο τρίμηνο του 2020 βρήκε την αγορά ξηρού φορτίου καλούμενη να αντιμετωπίσει ένα μείγμα αναμενόμενης εποχικότητας, αλλά και ύφεσης λόγω κορονοϊού» επισημαίνει στο Reporter η κα Σέβη Κατέμογλου, ιδρύτρια και αναλύτρια της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου στην EastGate Shipping.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει «η 19η εβδομάδα του τρέχοντος έτους είδε το δείκτη Baltic Dry Index να υποχωρεί κατά 17% και να κλείνει στις 514 μονάδες. Τα πλοία τύπου capesize, που βασίζουν το μεγαλύτερο μέρος της βιωσιμότητάς τους στη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος, έκλεισαν την εβδομάδα με μέσο όρο ημερήσιου ναύλου μόνο τα US$4,858».
Η αγορά σιδηρομεταλλεύματος
«Ωστόσο», αναφέρει η κα Κατέμογλου, «η ζήτηση από τις κινεζικές χαλυβουργίες για την πρώτη ύλη του σιδηρομεταλλεύματος παραμένει σχετικά υψηλή. Στη μετά-κορονοϊό εποχή, η επαναλειτουργία των κινεζικών εργοστασίων σήμανε αύξηση ζήτησης του σιδηρομεταλλεύματος. Κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν κατά 5,4% σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2019. Αυτό που, ωστόσο, πιέζει περισσότερο την ναυλαγορά είναι το γεγονός πως η βασική διαδρομή Βραζιλίας / Κίνας, που συνιστά μία από τις μακρότερες στην ποντοπόρο ναυτιλία, είδε μείωση στη ροή φορτίων (κατά 15% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι). Αντιθέτως, οι αποστολές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία αυξήθηκαν κοντά στο 10%. Η μακρά διαδρομή θαλάσσιων μεταφορών Βραζιλίας / Κίνας συνεπάγεται απορρόφηση στόλου για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και ως εκ τούτου η μείωση στην κίνησή της πιέζει καθοδικά την ναυλαγορά. Παράλληλα, παρά την αυξημένη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος, έχουν εκφραστεί ανησυχίες για την προσφορά του εμπορεύματος, καθώς εταιρείες εξόρυξης όπως η βραζιλιάνικη Vale προβλέπουν μείωση της παραγωγής τους για το 2020».
Η αγορά άνθρακα
Παράλληλα, η κα Κατέμογλου τονίζει ότι «η ζήτηση άνθρακα, που επηρεάζει τόσο τα πλοία τύπου capesize, αλλά πολύ περισσότερο τα αμέσως μικρότερα πλοία τύπου panamax, δείχνει να έχει πληγεί ιδιαίτερα, καθώς οι περισσότερες εισαγωγικές χώρες έλαβαν αυστηρά μέτρα περιορισμού του κορονοϊού. Κατ’ επέκταση, τα εργοστάσια διέκοψαν τη λειτουργία τους ή λειτουργούσαν με αισθητά βραδύτερους ρυθμούς, αποδυναμώνοντας τη ζήτηση για το ορυκτό καύσιμο. Χώρες όπως η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Ινδία μείωσαν σημαντικά την ενεργειακή τους ζήτηση για άνθρακα, με την τελευταία να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κατανάλωση της εγχώριας παραγωγής σε βάρος των εισαγωγών. Από την άλλη πλευρά, η Κίνα εισήγαγε υψηλές ποσότητες άνθρακα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους (αυξημένες κατά 28% από το 1Q19), γεγονός που ενδεχομένως οδηγήσει σε εφαρμογή αυστηρότερων περιορισμών στις εισαγωγές, με προβλέψεις να κάνουν λόγω για σημαντική μείωση ζήτησης εισαγόμενου άνθρακα για το υπόλοιπο του 2020».
Η αγορά σιτηρών
Σύμφωνα με την αναλύτρια, «τα πλοία τύπου panamax έκλεισαν την εβδομάδα με μέσο όρο ημερήσιου ναύλου ένα δολάριο κάτω από τα US$6,000. Έως σήμερα, η αγορά σιτηρών δείχνει να έχει υποστηρίξει σημαντικά τη συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων, εν απουσία υγιούς ζήτησης των λοιπών χύδην φορτίων. Πράγματι, έως τα τέλη Απριλίου καταγράφηκε ρεκόρ εξαγωγών σόγιας από τη Βραζιλία: 34.5 εκατομμύρια τόνοι, ποσότητα ιστορικά υψηλή για αυτήν την περίοδο. Η αυξημένη εξαγωγική δραστηριότητα σιτηρών αποδίδεται τόσο στην υποτίμηση του τοπικού νομίσματος έναντι του αμερικανικού δολαρίου (το βραζιλιάνικο real έχασε από τον Ιανουάριο σχεδόν το 1/3 της αξίας του) όσο και στην πλούσια συγκομιδή που αναμένεται για το τρέχον έτος. Παράλληλα, η κινεζική ζήτηση σιτηρών αναμένεται να παραμείνει υψηλή εν μέσω πανδημίας, καθώς οι Κινέζοι επωφελούνται της χαμηλότερης σχέσης συναλλάγματος αυξάνοντας τις αγορές τους από την Νότια Αμερική, ενώ ταυτόχρονα επιχειρούν να αναπληρώσουν τα εγχώρια αποθέματα σιτηρών που βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά. Τέλος, οι δεσμεύσεις που έχουν κάνει στο πλαίσιο του λεγόμενου Phase One της εμπορικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, να αγοράσουν μεταξύ άλλων μεγάλες ποσότητες γεωργικών προϊόντων μέσα στην επόμενη διετία, είναι πολύ πιθανό να αυξήσουν τις εισαγωγές σιτηρών και, ως εκ τούτου, να επηρεάσουν θετικά την ναυλαγορά για τα πλοία που τα μεταφέρουν».
Οι εκτιμήσεις για τη συνέχεια
«Παρ' όλα αυτά, αν θέλουμε να έχουμε βάσιμες ελπίδες ανάκαμψης της ναυλαγοράς του ξηρού φορτίου, θα πρέπει να δούμε μία σημαντικά αυξημένη βιομηχανική δραστηριότητα. Οι έως σήμερα διαθέσιμοι δείκτες και τα μοντέλα πρόβλεψης, διαμορφώνουν μία εικόνα βελτίωσης της σχέσης προσφοράς/ζήτησης κατά τα ερχόμενα τρίμηνα, με τη ζήτηση να υπερβαίνει τη διαθέσιμη χωρητικότητα. Ωστόσο, μία τέτοια συνθήκη παραμένει συναρτώμενη από το ενδεχόμενο ενός δεύτερου κύματος κρουσμάτων μετά το καλοκαίρι και νέων αλυσιδωτών lockdowns ανά τον κόσμο, καθώς και από την ευρύτερη οικονομική ύφεση που δε θα αφήσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο ανεπηρέαστο» καταλήγει η κα Κατέμογλου.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr