Σύμφωνα με την τελευταία ανασκόπηση της G. Moundreas & Co S. A.,την Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 834 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,417 μονάδες με $ 9,056 την ημέρα, BPI στις 913 μονάδες στα $ 7,303 την ημέρα, BSI στις 722 μονάδες στα $ 7,553 την ημέρα και BHSI στις 433 μονάδες, στα $ 6,310 την ημέρα.
Για άλλη μία φορά, η πτώση και η άνοδος του Δείκτη οφείλεται επί το πλείστον στην αυξομείωση του υπό-δείκτη των Capes (BCI) ενώ οι υπόλοιποι υπό-δείκτες βρίσκονται σε μία μετριοπαθή στασιμότητα, δημιουργώντας, θα τολμούσαμε να πούμε, μία όχι τόσο τεκμηριωμένη άποψη ότι η αγορά θα βελτιωθεί.
Αν θέλαμε να χαρακτηρίσουμε την ναυλαγορά θα την παρομοιάζαμε με αυτή της Παγκόσμιας οικονομίας όπου ταλανίζεται από μία επίμονη στασιμότητα σε μετριοπαθή επίπεδα και με το outlook αν όχι αρνητικό, τουλάχιστον ιδιαίτερα εύθραυστο.
Σαφέστατα βρισκόμαστε σε καλύτερα επίπεδα από το 1ο και 2ο τρίμηνο του έτους, γεγονός που αποδεικνύεται και από τον Δείκτη αλλά και από τα επίπεδα των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων τα οποία είναι αναμφισβήτητα υψηλότερα από αυτά στις αρχές του έτους. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτή η μετριοπαθής βελτίωση της αγοράς ενδεχομένως να δημιουργεί και λανθάνουσες προσδοκίες δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα φαύλο κύκλο με αποτέλεσμα την επιμηκυνόμενη μετριοπαθή πορεία της.
Ένας από τους κυριότερους παράγοντες βελτίωσης της αγοράς είναι η προσφορά τονάζ, η οποία εξαρτάται από την αύξηση των πλοίων λόγω των παραγγελιών, των οποίων ο αριθμός έχει αισίως μειωθεί δραματικά και παράλληλα από τον αντισταθμιστικό παράγοντα που είναι οι διαλύσεις των πλοίων. Τους πρώτους 5 μήνες του έτους τα στοιχεία ήταν ενθαρρυντικά καθώς η καθαρή αύξηση του στόλου κυμάνθηκε στο 0,5% ή 4 εκ. DWT περίπου. Τα τελευταία όμως στοιχεία αποδεικνύουν μία αντιστροφή της τάσης, καθώς ο όγκος των διαλύσεων άρχισε να έχει φθίνουσα πορεία. Οι εκτιμήσεις στις αρχές του χρόνου έκαναν λόγο για συνολικό αριθμό διαλύσεων έτους περίπου στους 40 εκ. DWT αλλά όπως όλα δείχνουν ο τελικός αριθμός θα είναι μικρότερος.
Έως τώρα η αύξηση του στόλου βρίσκεται στο 1,7% καθώς τους πρώτους 9 μήνες του έτους παραδόθηκαν 38,8 εκ. DWT ενώ προς διάλυση οδηγήθηκαν 25,2 εκ. DWT. Αν υποθέσουμε ότι ο συνολικός όγκος των παραδόσεων για το 2016 θα παραμείνει ο αρχικά εκτιμώμενος, δηλαδή 50 εκ. DWT και ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων, ο οποίος δείχνει πτωτικές τάσεις, θα κλείσει στους 35 εκ. DWT, τότε η συνολική αύξηση του στόλου για το 2016 θα κλείσει στο 1,9% ή 15 εκ. DWT. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, η αύξηση του στόλου το 2016 χωρίς καμία αμφιβολία βρίσκεται σε πολύ πιο υγιή επίπεδα, αλλά όσο και υγιή και αν είναι, δεν παύει να προστίθεται σε μία ήδη σωρευτική υπέρ-προσφορά από τα προηγούμενα χρόνια και αν δεν γίνει η υπέρβαση η μετριοπάθεια στην αγορά θα είναι το χαρακτηριστικό των επόμενων μηνών. Ενδεχομένως η εφαρμογή του Ballast Water Treatment από τον Σεπτέμβριο του 2017 να λειτουργήσει σαν τον «από μηχανής θεός» σχετικά με την προσφορά τονάζ.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Ore Carriers, το ‘GAIA PEGASUS’ 229.186 DWT (2004 – Namura), αγοράστηκε από την Samos Steamship στα υψηλά $ 12 εκ.
✏ Στα Kamsarmax/Panamax, το ‘BAROCK’ 82.668 DWT (2007 – Tsuneishi) πουλήθηκε σε Ιάπωνες κοντά στα $ 12 εκ., το ‘ABYO OPRAH’ 82.551 DWT (2006 – Tsuneishi), πουλήθηκε στα $ 9,5 εκ., το ‘BAVANG’ 82.028 DWT (2016 – Jiangsu New YZJ) αγοράστηκε από την Chellaram Shipping στα $ 19.2 εκ., το ‘SHIN YO’ 76.863 DWT (2006 – Sasebo) αγοράστηκε από την Zihni Shipping στα υψηλά $ 7 εκ., το ‘SORRENTO’ 76.663 DWT (2004 – Imabari Marugame) πουλήθηκε στα $ 6,5 εκ. και το
‘NEW COMMAND’ 76.662 DWT (2002 – Imabari Marugame) με D/D due πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 4,7 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘STENA SUPREME’ 159.031 DWT (2012 – Samsung), πουλήθηκε σε Ιάπωνες, Sale & Leaseback με 12 χρόνια Charter Back και Purchase Option και τα ‘COMPASSION’ 72.782 DWT (2006 – Dalian) και ‘COMPASS’ 72.736 DWT 72.736 DWT (2006 – Dalian) αγοράστηκαν από την China Bank of Communications με Sale & Leasback και 7 χρόνια Bareboat.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Η αγορά συνεχίζει και είναι υποτονική, με τις τιμές να δέχονται πτωτικές πιέσεις, σε αντίθεση με την ιστορικότητα - κυκλικότητα όπου το τελευταίο τρίμηνο-τετράμηνο του κάθε έτους ο κλάδος των διαλύσεων έχει αυξημένη δραστηριότητα. Η πτώση της αγοράς των διαλύσεων το τελευταίο διάστημα αναιρεί τις προηγούμενες εκτιμήσεις ότι το 2016 οι διαλύσεις στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου θα φτάσουν τους 40 εκ. DWT, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα κλείσει σε υψηλά επίπεδα και οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η προσφορά πλοίων κυρίως σε Containers και Offshore units, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα.
Στην Ινδία, το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι αρκετά μειωμένο λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων του Diwali. Ταυτόχρονα, η έντονη μεταβλητότητα στις τιμές του σιδήρου και οι χαμηλές τιμές των End Buyers έχουν αρχίσει και φέρνουν στο προσκήνιο τους γνωστούς κινδύνους των επαναδιαπραγματεύσεων και οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Στο Μπαγκλαντές, το ενδιαφέρον για Containers είναι αρκετά μειωμένο και έχει επικεντρωθεί κυρίως σε Capes ή VLCC αλλά παράλληλα οι End Buyers διατηρούν επιφυλάξεις στο να προσφέρουν λόγω της μεταβλητότητας που υπάρχει στην αγορά και κυρίως στην ανταγωνίστρια χώρα την Ινδία.
Το Πακιστάν, το οποίο το τελευταίο διάστημα πρωταγωνίστησε στην αγορά την τελευταία εβδομάδα άρχισε και αυτό να γίνεται πολύ πιο προσεκτικό στις προσφερόμενες τιμές για τους ίδιους λόγους που προαναφέραμε, δηλαδή της μεταβλητότητας στην αγορά και στην Ινδία.
Η Κίνα, συνεχίζει το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες, αλλά όσο μικραίνει η διαφορά στις προσφερόμενες τιμές με τις ανταγωνίστριες, χώρες αυξάνονται οι πιθανότητες να τη δούμε να επιστρέφει στην αγορά.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 382,197 DWT περίπου, εκ των οποίων το 47% (179,486 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 53% (202,711 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 265 - $ 295 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 200 - $ 210 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr