Αντιστροφή των δεδομένων στην πορεία του Δείκτη βιώσαμε την τελευταία εβδομάδα, καθώς τα Capes βρέθηκαν σε διορθωτική πορεία ενώ οι υπόλοιποι κλάδοι/υποδείκτες κινήθηκαν σε θετικά επίπεδα, με το καθαρό αποτέλεσμα όμως για τον συνολικό Δείκτη BDI να είναι αρνητικό.
Ανατρέχοντας στα πρόσφατα ιστορικά στοιχεία και συγκεκριμένα στην ίδια ακριβώς ημερομηνία το 2015, διαπιστώνουμε ότι τότε ήταν που ξεκίνησε η πτωτική πορεία του BDI η οποία μας οδήγησε στο ιστορικό χαμηλό των 290 μονάδων στις 10 Φεβρουαρίου του 2015.
Σε καμία περίπτωση δεν αναμένουμε να δούμε και πάλι τον Δείκτη να «φλερτάρει» με το ιστορικό χαμηλό, αλλά το να γυρίσει σε μία διορθωτική πορεία το θεωρούμε πολύ πιθανό. Όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, παραθέτοντας τα επίσημα στοιχεία από τους Διεθνείς οργανισμούς, η ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου τουλάχιστον για το 2017 θα είναι για άλλη μία χρονιά «προβληματική». Αναφορικά με την ανάπτυξη του World Seaborne Trade για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2016, η αύξηση θα είναι της τάξης του 1%, από τους 4,819 εκ. τόνους το 2015 στους 4,861 εκ. τόνους.
Από πλευράς προσφοράς, στις αρχές του 2015 το Orderbook ήταν στους 170,4 εκ. DWT και η χρονιά έκλεισε με αύξηση τονάζ της τάξης του 2,4%. Αντίστοιχα, στις αρχές του 2016 το Orderbook ήταν στους 126,6 εκ. DWT με τις εκτιμώμενες παραδόσεις για το έτος στους 92,7 εκ. DWT. Σήμερα το Orderbook στέκεται στους 100,8 εκ. DWT με τις εκτιμώμενες παραδόσεις για το υπόλοιπο του έτους στους 37 εκ. DWT. Η προβλεπόμενη ανάπτυξη τονάζ για το σύνολο του έτους υπολογίζεται στο 1,8% περίπου ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι για το 2017 οι προγραμματισμένες παραδόσεις υπολογίζονται στους 38,2 εκ DWT δηλαδή το 1/3 από το σύνολο των προγραμματισμένων παραδόσεων του 2016.
Καθοριστικός παράγοντας για την πορεία της ναυλαγοράς το 2017 θα είναι η πορεία της προσφοράς. Αξίζει να επισημάνουμε ότι το 2016 θα χαρακτηριστεί σαν η χρονιά με το ιστορικό ρεκόρ στις μη παραδόσεις (Non-Delivery) σε όλους των κλάδους των πλοίων. Αν εξετάσουμε την διαφορά μεταξύ του Orderbook και των αναγνωρισμένων παραδόσεων για όλους τους κλάδους των πλοίων, από τις αρχές του έτους έως σήμερα, το ποσοστό των μη εκτελεσμένων παραδόσεων ανέρχεται στο 41% όταν πριν την κρίση, το 2007, ήταν στο 7% και αμέσως μετά την κρίση, το 2009, στο 33%. Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, οι μη εκτελεσμένες παραδόσεις το 2015 έφτασαν στο 42%, ενώ για το 2016, από τις αρχές του έτους έως σήμερα το ποσοστό είναι στο 50%.
Παράλληλα, το θετικό στοιχείο στην αγορά είναι ο ιδιαίτερα μικρός όγκος των νέων παραγγελιών, καθώς το 2016, έως σήμερα, το σύνολο των παραγγελιών σε αριθμό πλοίων ανέρχεται στα 38 όταν το 2015 οι συνολικές παραγγελίες έκλεισαν στα 354 πλοία.
Αντίθετα με τον αμελητέο αριθμό παραγγελιών, ιδιαίτερα αυξημένο είναι το ενδιαφέρον για τις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία ο αριθμός των πράξεων φέτος είναι ήδη μεγαλύτερος από αυτόν για το σύνολο του έτους το 2015. Συγκεκριμένα το 2015 άλλαξαν χέρια 456 (35,123,000 DWT) πλοία συνολικής αξίας $ 6.2 δισ., όταν μέχρι σήμερα το 2016 έχουν γίνει 485 πράξεις (34,852,000 DWT) αξίας $ 3,9 δισ., γεγονός που αντικατοπτρίζει και την πτώση των τιμών οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται στα ίδια επίπεδα σχεδόν με αυτά του τέλους του 2015.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘FUTURE’ 72.893 DWT (1999 – Samsung), πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 3,9 εκ. και το ‘RED QUEEN’ 76.572 DWT (2005 – Sasebo) πουλήθηκε σε Έλληνες στα χαμηλά $ 6 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘STAR MANX’ 58.133 DWT (2009 – Tsuneishi) πουλήθηκε στα $ 12 εκ. περίπου, το ‘FLAG MERSINIDI’ 56.754 DWT (2012 – Cosco Cuangdong), Dolphin 57, πουλήθηκε στα $ 8,5 εκ. και το ‘FALCON TRADER’ 54.924 DWT (2009 – Oshima) πουλήθηκε στα υψηλά $ 11 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘IS TRINITY’ 28.306 DWT (2009 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 6,5 εκ.,
Στον τομέα των tankers δεν έγιναν πράξεις την προηγούμενη εβδομάδα.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Το μειωμένο αγοραστικό ενδιαφέρον από τους End Buyers ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της εβδομάδας που μας πέρασε, παρά το γεγονός ότι τα αποθέματα των διαλυτηρίων έχουν αρχίσει και παρουσιάζουν πτώση, ενώ παράλληλα η προσφορά των πλοίων έχει αρχίσει και φθίνει με εξαίρεση τα Containers. Βρισκόμαστε δηλαδή στο ίδιο σημείο που έχουμε ξαναζήσει και στο παρελθόν, όπου οι αγορές των Cash Buyers το τελευταίο διάστημα βασίστηκαν αν όχι σε σπέκουλα τουλάχιστον σε προσδοκίες για βελτίωση της αγοράς και στην παρούσα φάση οι End Buyers δεν ανταποκρίνονται σε αυτά τα επίπεδα των τιμών.
Στην Ινδία, η πτώση των τιμών του σιδήρου σε συνδυασμό με τις επερχόμενες αργίες του Diwali οι οποίες θα ολοκληρωθούν στο τέλος της πρώτης εβδομάδας του Νοεμβρίου δεν άφησαν κανένα περιθώριο για ένδειξη αγοραστικού ενδιαφέροντος από τους End Buyers.
Στο Μπαγκλαντές, οι End Users βρίσκονται σε στάση αναμονής καθώς και εδώ οι εγχώριες τιμές του σιδήρου παρουσίασαν πτωτικές τάσεις, ενώ παράλληλα το ενδιαφέρον για Containers τα οποία κυριαρχούν στην αγορά είναι αρκετά περιορισμένο λόγω του βυθίσματος των πλοίων.
Το Πακιστάν, ήταν η πιο δραστήρια αγορά την προηγούμενη εβδομάδα, ύστερα από μεγάλο διάστημα μειωμένης ζήτησης και αναμένουμε να δούμε αν αυτή η τάση θα συνεχιστεί δεδομένου ότι η τάση στις προσφερόμενες τιμές από τους ανταγωνιστές End Buyers της Ινδίας είναι πτωτική.
Η Κίνα, συνεχίζει να απέχει από την αγορά παρά το γεγονός ότι οι τιμές είχαν ανοδική τάση , καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 905,054 DWT περίπου, εκ των οποίων το 46% (415,682 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 38% (346,083 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 16% (143,289 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 260 - $ 290 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 190 - $ 195 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr