Το μοτίβο της πορείας του Δείκτη συνεχίζει και παραμένει το ίδιο καθώς από τα μέσα Σεπτεμβρίου κυμαίνεται μεταξύ των 800 και των 900+ μονάδων, διακύμανση η οποία για άλλη μία φορά οφείλεται καθαρά στα Capes, γεγονός που χαρακτηρίζει την συμπεριφορά της αγοράς σαν “Cape-Coaster”.
Σε διάστημα μίας εβδομάδας, δηλαδή από τις 30 Σεπτεμβρίου έως και την Παρασκευή 07 Οκτωβρίου, ο BDI αυξήθηκε κατά 46 μονάδες, από τις 875 στις 921, όπου τις πρώτες 3 ημέρες είχε πτωτική τάση και τις επόμενες 2 ημέρες ανοδική. Εξετάζοντας του υπό-δείκτες, η πτώση και η άνοδος του Δείκτη όπως προαναφέραμε επικεντρώνεται αποκλειστικά στην πορεία των Capes.
Στην παρούσα φάση, ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων των Capes βρίσκεται στα $ 14,622 την ημέρα, αυξημένος κατά +15% ή $ 1,912 σε εβδομαδιαία βάση, όταν οι υπόλοιποι υπό-δείκτες έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα ή έχουν «υποστεί» μία ελαφριά διόρθωση. Συγκεκριμένα, σε εβδομαδιαία βάση, o ήδη χαμηλός μέσος όρος ημερησίων εσόδων των Panamax μειώθηκε κατά $ -72, των Supramax μειώθηκε κατά $ -24 και των Handysize μειώθηκε κατά $ -142.
Εξετάζοντας τα πολύ πρόσφατα ιστορικά στοιχεία, αναζητώντας την ημερομηνία όπου όλοι οι δείκτες, εκτός των Capes, βρισκόντουσαν στα ίδια περίπου επίπεδα με τα τρέχοντα, καταλήγουμε στις 18 Αυγούστου, 2016 όπου ο BDI ήταν στις 682 μονάδες. Η ειδοποιός διαφορά του τότε με το σήμερα, δηλαδή σε διάστημα 2 μηνών, είναι αποκλειστικά τα Capes (BCI). Στις 18 Αυγούστου ο δείκτης των Capes ήταν στις 852 μονάδες με τον μέσο όρο ημερησίων εσόδων στα $ 5,962.
Αναφορικά με τα Handysize και τα Supramax, μετά τα ιστορικά χαμηλά του φετινού Φεβρουαρίου, ο ημερήσιος μέσος όρος των Spot Rates του 3ου τριμήνου του 2016 κυμάνθηκε στα $ 5,500 και $ 6,710 αντίστοιχα, σηματοδοτώντας αύξηση της τάξης του 22% περίπου για κάθε τύπο πλοίων από τους προαναφερόμενους συγκριτικά με το 2ο τρίμηνο του έτους, γεγονός που όντως αποδίδεται στην αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων φορτίων. Αν όμως συγκρίνουμε το 3ο τρίμηνο του 2016 σε ετήσια βάση, δηλαδή με το 3ο τρίμηνο του 2015, σε επίπεδο μέσου όρου Spot Rates για τα Handysize και Supramax, τότε διαπιστώνουμε μείωση -8% και -20% αντίστοιχα, γεγονός που σημαίνει ότι η ναυλαγορά συνεχίζει να παραμένει πιεσμένη.
Στα θετικά της αγοράς, έως τώρα τουλάχιστον, είναι η σχεδόν ολοκληρωτική αποχή των νέων παραγγελιών, καθώς οι συνολικές παραγγελίες σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου δεν έχουν ξεπεράσει τις 30 περίπου. Ένας από τους κύριους λόγους για την «απραξία» σε νέες παραγγελίες είναι και το γεγονός ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων έχουν υποστεί μεγαλύτερη μείωση από αυτή των νεότευκτων, οπότε προτιμάται η «επένδυση» σε μεταχειρισμένα. Επί παραδείγματι, η τιμή ενός μεταχειρισμένου 5ετίας Handysize, παρά το γεγονός ότι έχει αυξηθεί κατά 13% από τα χαμηλά του Φεβρουαρίου, κυμαίνεται στα $ 10,5 εκ. ενώ οι τιμές ενός νεότευκτου, σε γενικές γραμμές, έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα, περίπου στα $ 20 εκ.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Kamsarmax και Panamax, το ‘TEN MARU’ 82.687 DWT (2008 – Tsuneishi Zosen), πουλήθηκε στα $ 11,2 εκ., το ‘CEMTEX SINCERITY’ 80.531 DWT (1999 – CSBC) πουλήθηκε στα $ 3,8 εκ., το ‘JIN RUI’ 76.583 DWT (2009 – Imabari Marugame) πουλήθηκε στα $ 10,6 εκ. και το ‘THEOFANO’ 76.015 DWT (2002 – Tsuneishi Zosen) αγοράστηκε από Έλληνες σε δημοπρασία στα $ 4,5 εκ.
✏ Στα Supramax και Handymax, το ‘FANTASY STAR’ 56.029 DWT (2005 – Mitsui) χωρίς Grabs, πουλήθηκε στα $ 8,3 εκ. και το ‘C. FRIEND’ 45.675 DWT (2007 – Tsuneishi) πουλήθηκε στα $ 2,6 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘APELLIS’ 33.261 DWT (2010 – Orient) αγοράστηκε από Έλληνες σε auction στο Hong Kong στα $ 7,2 εκ. περίπου.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘LION CITY RIVER’ 105.865 DWT (2007 – Namura) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 21 εκ.
✏ Στα MRs, το ‘STENA IMAGE’ 49.750 DWT (2015 – Guangzhou) IMO III, 18 Segregations και Nitrogen Based Inert Gas System, πουλήθηκε με 8 χρόνια Bare Boat στα $ 37,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Παρά το γεγονός ότι η προσφορά πλοίων συνεχίζει και είναι σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, κυρίως σε Containers, η απόσταση στις τιμές μεταξύ αυτών που ζητούν οι Cash Buyers και αυτές που προσφέρουν οι End Buyers - η διαφορά εκτιμάται στα $ 10 - $15/LDT - είχε σαν αποτέλεσμα τον μειωμένο αριθμό κλεισιμάτων την προηγούμενη εβδομάδα ενώ η ζήτηση συνεχίζει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα.
H Ινδία, έπειτα από ένα αγοραστικό ράλι 2 εβδομάδων όπου έκλεισε τον μεγαλύτερο αριθμό Containers έβαλε φρένο την προηγούμενη εβδομάδα καθώς οι εγχώριες τιμές του σιδήρου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μειώθηκαν κατά $ 22/LDT. Παρ’ όλα αυτά το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι αρκετά έντονο και η πτώση της ζήτησης λόγω των τιμών του σιδήρου εικάζεται ότι θα είναι προσωρινή και η Ινδία θα πρωταγωνιστήσει και πάλι στις αγορές λίαν συντόμως.
Το Μπαγκλαντές, ενώ επιδεικνύει αγοραστικό ενδιαφέρον έμεινε ουσιαστικά άπραγο την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως σε Containers και Panamax Bulkers, καθώς το ενδιαφέρον του είναι σε PCCs και Capes.
Το Πακιστάν, τελικά άρχισε να βελτιώνει τις προσφερόμενες τιμές πλησιάζοντας τα επίπεδα του ανταγωνισμού αλλά συνεχίζει να παραμένει ιδιαίτερα επιφυλακτικό στο να προσφέρει λόγω της μεταβλητότητας της αγοράς.
Η Κίνα, συνεχίζει να απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 502,166 DWT περίπου, εκ των οποίων το 62% (311,059 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 18% (90,986 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 20% (100,121 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 260 - $ 290 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 190 - $ 200 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
Πηγή: G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr