Την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 875 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2,008 μονάδες με $ 12,710 την ημέρα, BPI στις 726 μονάδες στα $ 5,815 την ημέρα, BSI στις 679 μονάδες στα $ 7,102 την ημέρα και BHSI στις 421 μονάδες, στα $ 6,094 την ημέρα.
Σε επίπεδα θεμελιωδών μεγεθών και κυρίως στην ζήτηση (Demand), τα νέα από τους αρμόδιους οργανισμούς συνεχίζουν και παρουσιάζουν αρνητική εικόνα για το Παγκόσμιο Εμπόριο.
Ξεκινώντας, μόλις προ ολίγων ημερών, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου υποβάθμισε σημαντικά την πρόβλεψη του για τον ρυθμό ανάπτυξης του Παγκοσμίου Εμπορίου το 2016, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι θα είναι ο βραδύτερος ρυθμός από την χρηματοοικονομική κρίση. Συγκεκριμένα, ο ΠΟΕ εκτιμά τον ρυθμό ανάπτυξης για φέτος στο 1,7%, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης του Απριλίου που τον τοποθετούσε στο 2,8%. Αντίστοιχα διορθωτική ήταν και η πρόβλεψη για το 2017, μεταξύ 1,8% και 3,1% συγκριτικά με το 3,6% της προηγούμενης εκτίμησης. Την ίδια στιγμή ο ΠΟΕ εκτιμά την αύξηση του Παγκόσμιου ΑΕΠ στο 2,2% για το 2016, γεγονός που σημαίνει ότι αν επιβεβαιωθεί και η πρόβλεψη του 1,7% για το Παγκόσμιο Εμπόριο, τότε ο πολλαπλασιαστής που κατά καιρούς έχουμε αναφέρει (Αύξηση Παγκόσμιου Εμπορίου / Αύξηση Παγκόσμιου ΑΕΠ) για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια θα υποχωρήσει κάτω από την μονάδα. Να υπενθυμίσουμε ότι υπό υγιείς συνθήκες ο πολλαπλασιαστής κυμαινότανε περί του + 1,8.
Ακριβώς την ίδια άποψη εκφράζει και η ΕΚΤ, η οποία σε πρόσφατη ανάλυση της σχετικά με το Παγκόσμιο Εμπόριο αναφέρει πως πρόκειται να παραμείνει ασθενές στα επόμενα χρόνια. Συγκεκριμένα επισημαίνει πως ενώ το Παγκόσμιο Εμπόριο αυξήθηκε κατά μέσο όρο με διπλάσιο ρυθμό από την Παγκόσμια Παραγωγή πριν την κρίση, η αναλογία των εισαγωγών προς το Παγκόσμιο ΑΕΠ έχει παραμείνει στάσιμη τα τελευταία 5 χρόνια και πιθανότατα θα συνεχίσει στα ίδια επίπεδα. Θεωρεί πως η αυξανόμενη σημασία των αναδυόμενων οικονομίων όπου η ανάπτυξη είναι επί το πλείστον λιγότερο έντονη εμπορικά, όπως και η μείωση των διαρθρωτικών παραγόντων έχουν μειώσει την ελαστικότητα του εμπορίου σε Παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο.
Και οι αρνητικές προβλέψεις, τριτώνουν με αυτή του UNCTAD, που επισημαίνει ότι το Παγκόσμιο Εμπόριο μειώθηκε δραματικά το 2016, στο 1,5%, μία ποσοστιαία μονάδα λιγότερο από το Παγκόσμιο ΑΕΠ, αποδίδοντας την πτώση αυτή στην μείωση της Παγκόσμιας ζήτησης (Global Demand) και στην στασιμότητα στα πραγματικά εισοδήματα (Real Wages). Επιπροσθέτως αναφέρει ότι αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα από τις κυβερνήσεις τότε ο προστατευτισμός θα αυξηθεί με αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό σε έναν επίμονο καθοδικό κύκλο.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘VOGE MASTER’, 174.092 DWT (Shanghai Waigaoqiao) πουλήθηκε από German Insolvency Administrators στην Kassian Maritime στα $ 11,5 εκ.
✏ Στα Kamsarmax και Panamax, το ‘NORD NAVIGATOR’ 82.672 DWT (2008 – Tsuneishi Zosen), αγοράστηκε από την BW Dry Cargo στα $ 11,5 εκ. περίπου και το ‘JIN CHAO’ 75.008 DWT (2011 – Sasebo) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 12,8 εκ.
✏ Στα Ultramax - Supramax, το ‘SAINTY VALIANT’ και το ‘SAINTY VICTORY’ 63.300 DWT (2014 – Sainty) πουλήθηκαν στην Celsious Shipping στα περίπου $ 12,5 εκ. το κάθε ένα και το ‘OCEAN PARADISE’ 58.701 DWT (2007 – Tsuneishi) πουλήθηκε σε Έλληνες από Δικαστήριο στο Τόκυο στα $ 9,3 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘LION CITY RIVER’ 105.865 DWT (2007 – Namura) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 21 εκ.
✏ Στα MRs και στα Handy, το ‘SKAZOCHNYJ MOST’ 47.314 DWT (1998 – Uljanik) με Survey Due, πουλήθηκε στα $ 5,5 εκ. περίπου και το ‘TOREA’ 37.069 DWT (2004 – Shina) IMO III, πουλήθηκε στα υψηλά $ 12,8 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Ύστερα από μία αρκετά έντονη σε πράξεις περίοδο κυρίως σε Containers, η προηγούμενη εβδομάδα επέδειξε κάποια σημάδια «κόπωσης» καθώς οι Cash Buyers προς το παρόν έχουν επικεντρωθεί στο να «ξεφορτωθούν» τα πλοία που έχουν στα χέρια τους τα οποία στην πλειοψηφία τους είχαν αγοραστεί “As Is”. Αν και η προσφορά πλοίων συνεχίζει να βρίσκεται σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, μια γενικότερη επιφύλαξη υπάρχει από την πλευρά των πλοιοκτητών καθώς οι προσφερόμενες τιμές έχουν αρχίσει και δέχονται πιέσεις.
H Ινδία, την προηγούμενη εβδομάδα είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο (η Ινδία προτιμά τα Containers) παρά το γεγονός ότι οι εγχώριες τιμές του σιδήρου υποχώρησαν κατά $ 10/LDT, ύστερα από ισόποση αύξηση που είχε λάβει χώρα στην αρχή της εβδομάδας, αλλά η διακύμανση-μείωση αυτή εξισορροπήθηκε από την σταθερή διαπραγμάτευση της ρουπίας στα 66,5 προς το δολάριο.
Το Μπαγκλαντές, ενώ οι αργίες του Eid ολοκληρώθηκαν δεν έχει μπει ακόμη στην αγορά καθώς οι προσφερόμενες τιμές είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά των ανταγωνιστών του και ιδιαίτερα της Ινδίας.
Στο Πακιστάν, ενώ η ζήτηση και οι προσφερόμενες τιμές δείχνουν σημάδια βελτίωσης ακόμη δεν είναι σε θέση να ανταγωνιστούν την Ινδία, ενώ από την άλλη οι End Buyers θα πρέπει να προσαρμοστούν στις συνθήκες της αγοράς όπου η προσφορά επικεντρώνεται επί το πλείστον σε Containers και όχι σε Capes ή Panamax που είναι η προτίμηση των διαλυτηρίων.
Η Κίνα, συνεχίζει να απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 708,208 DWT περίπου, εκ των οποίων το 65% (462,533 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 7% (45,550 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 28% (200,125 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 265 - $ 295 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 175 - $ 185 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
G. Moundreas & Co S. A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr