Την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 800 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,680 μονάδες με $ 10,929 την ημέρα, BPI στις 646 μονάδες στα $ 5,182 την ημέρα, BSI στις 660 μονάδες στα $ 6,903 την ημέρα και BHSI στις 415 μονάδες, στα $ 5,595 την ημέρα.
Όπως πολλές φορές έχει αναφέρει η αγορά, όπως όλες οι αγορές, σε πολύ μεγάλο βαθμό καθορίζεται από την ψυχολογία που έως ένα βαθμό βασίζεται σε προσδοκίες, όχι απαραίτητα τεκμηριωμένες, γεγονός που φυσικά επηρεάζει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων και κατ’ επέκταση και την αγοραστική συμπεριφορά των εταιρειών.
Σε ετήσια βάση, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων 5ετίας, κατά μέσο όρο, έχουν μειωθεί κατά 26,5% καθώς τα Capes είναι στο -31%, τα Panamax στο -25%, τα Supramax στο -19% και τα Handysize στο -31%. Σε εξαμηνιαία βάση όμως οι τιμές των πλοίων 5ετίας έχουν γυρίσει σε θετικό έδαφος, καθώς στο σύνολο τους, κατά μέσο όρο, οι τιμές έχουν παρουσιάσει αύξηση της τάξης του +12%. Συγκεκριμένα σε εξαμηνιαία βάση οι τιμές των Capes έχουν αυξηθεί κατά +4%, των Panamax κατά +17%, των Supramax κατά +14% και των Handysize κατά +13%.
Σε επίπεδα αγοράς πλοίων, έως και τα τέλη Αυγούστου του τρέχοντος έτους, έχουν αλλάξει χέρια περίπου 450 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας $ 3,8 δις περίπου. Να σημειώσουμε ότι από το σύνολο των 450 πλοίων, οι μισές περίπου πράξεις σε αγορές και πωλήσεις, έγιναν από Έλληνες. Στο σύνολο του έτους για το 2015 τα πλοία που άλλαξαν χέρια τυχαίνει να είναι σε αριθμό σχεδόν τα ίδια με του φετινού 8μήνου, δηλαδή περίπου 455, αλλά σε συνολική αξία το 2015 επενδύθηκαν $ 5,6 δισ. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2016 πουλήθηκε ο ίδιος αριθμών πλοίων με το σύνολο του 2015 αλλά το 2016 η μείωση στη συνολική αξία ήταν της τάξης του -30%.
Εξ’ απαλών ονύχων στο παρελθόν είχαμε αναφέρει πως, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, σε γενικές γραμμές, το τραπεζικό σύστημα δεν έχει «τραβήξει το χαλί» ακόμη από τον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας, αλλά είναι πλέον οφθαλμοφανής η προσπάθεια των τραπεζών, κυρίως των Ευρωπαϊκών και ιδιαίτερα των Γερμανικών να «ξεφορτωθούν» ή να μειώσουν την έκθεση τους σε υπάρχοντα δανεισμό. Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι τα Outstanding Loans σε Παγκόσμιο επίπεδο στην ναυτιλία ανέρχονται περίπου στα $ 400 δισ., εκ των οποίων το 25% ή $ 100 δισ., αφορά Γερμανικές τράπεζες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αρκετά από αυτά τα δάνεια δεν θα είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν με αποτέλεσμα οι τράπεζες είτε να αναγκαστούν να τα πουλήσουν με discount ή να τα εγγράψουν σαν ζημίες. Καθοριστικό ρόλο στην στρατηγική των τραπεζών, ιδιαίτερα των Γερμανικών, σχετικά με το δανειακό τους πορτφόλιο θα έχει και η πίεση που τους ασκείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, η οποία τον Ιούνιο άρχισε να συγκεντρώνει στοιχεία για τα ναυτιλιακά δάνεια και τα οποία εξετάζει αυτή τη στιγμή, καθώς θεωρεί ότι αρκετές τράπεζες χορηγούσαν δάνεια βασιζόμενες σε ιδιαίτερα αισιόδοξα σενάρια σχετικά με την αγορά και τις τιμές των πλοίων και το ενδεχόμενο να τους επιβληθεί να αυξήσουν τα κεφαλαιακά τους αποθέματα είναι στο τραπέζι, γεγονός που αν υλοποιηθεί δεν θα αφήσει την αγορά ανεπηρέαστη!
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes και στα Mini-Capes, το ‘HANJIN MATSUYAMA’ 179.166 DWT (2011 – Sungdong) πουλήθηκε στην Winning Shipping στα $ 22,75 εκ. περίπου και το ‘EMMA SCHULTE’ 115.156 DWT (2012 – Jiangnan Changxing) αγοράστηκε από την Oldendorff στα $ 12,6 εκ.
✏ Στα Panamax και Post-Panamax, το ‘TOND SEA’ και το ‘TANA SEA’ και τα δύο 93,246 DWT (2011 – Zhejiang Yangfan) μαζί με τα ‘TANGO SEA’ 93.028 DWT (2011 – Taizhou Catic) και το ‘TONIC SEA’ 93.005 DWT (2012 – Taizhou Catic) αγοράστηκαν en bloc από την Oldendorff, στα $ 40 εκ. περίπου. Το ‘PRIMROSE’ 74.716 DWT (2001 – Hudong Zhonghua) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘KARINE BULKER’ 32.271 DWT (2008 – Kanda Zosensho) πουλήθηκε στα $7,7 εκ. αντίστοιχα.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handysize, το ‘ARDMORE CENTURION’ 28.987 DWT (2005 – STX-Jinhae), IMO II, πουλήθηκε στα $ 15,7 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Οι αργίες του Eid στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές δεν στάθηκαν εμπόδιο στην αύξηση της προσφοράς πλοίων προς διάλυση, κυρίως σε Containers από την Γερμανική αγορά, με αποτέλεσμα να γίνουν αρκετά κλεισίματα και μάλιστα σε αρκετά υψηλές τιμές. Να σημειώσουμε ότι την προηγούμενη εβδομάδα σημειώθηκε και η πώληση του νεότερου πλοίου σε όλο το 2016, το Panamax Container “Viktoria Wulff’ του 2006, κτισμένο στην Πολωνία. Η αγοραστική διάθεση των End Buyers μετά και το τέλος των μουσώνων, δείχνει ξαφνικά να είναι αρκετά έντονη, καθώς σε αρκετά πλέον διαλυτήρια τα αποθέματα πλοίων από προηγούμενες αγορές έχουν αρχίσει και μειώνονται.
Στην Ινδία, παρά το γεγονός ότι οι εγχώριες τιμές του σιδήρου βελτιώθηκαν κατά $ 10/LDT και η ρουπία βρίσκεται στα ικανοποιητικά επίπεδα των περίπου 66,5 προς το δολάριο, οι End Buyers δεν δείχνουν ιδιαίτερη διάθεση να ανεβάσουν τις τιμές καθώς εκτιμούν ότι η προσφορά των πλοίων προς τα τέλη του έτους θα παρουσιάσει αύξηση.
Στο Μπαγκλαντές, παρά τις αργίες του Eid, το αγοραστικό ενδιαφέρον παρέμεινε αρκετά υψηλό και όπως όλα δείχνουν θα συνεχίσει με αυτή την διάθεση και τις επόμενες εβδομάδες με τις προσφερόμενες τιμές να είναι οι υψηλότερες στην αγορά.
Το Πακιστάν, βλέποντας ότι είχε αρχίσει να μένει εκτός αγοράς, βελτίωσε τις προσφερόμενες τιμές, ενώ παράλληλα έχει αρχίσει και δείχνει ενδιαφέρον και για άλλα πλοία, δηλαδή εκτός από μεγάλα bulkers και Gas Free for Man Entry Tankers τα οποία συνήθως προτιμούσε, στα οποία στην παρούσα φάση η προσφορά τους όμως είναι μειωμένη.
Η Κίνα, συνεχίζει να απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 447,798 DWT περίπου, εκ των οποίων το 44% (196,338 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 56% (251,460 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 270 - $ 295 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 275 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 280 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 190 - $ 200 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr