Όπως όλα δείχνουν, την εβδομάδα των Παθών ο BDI θα σπάσει τις 700 μονάδες και το επόμενο σημείο αντίστασης, αν συνεχίσει την ανοδική πορεία, θα είναι οι 800 μονάδες δηλαδή 200 μονάδες απόσταση από το «ψυχολογικό» όριο των 1,000 μονάδων, το οποίο δεν αποκλείουμε την πιθανότητα να το δούμε το επόμενο διάστημα, αλλά οι μεγάλες μας επιφυλάξεις έχουν να κάνουν με την διατηρησιμότητα (Sustainability) του δείκτη σε αυτά τα επίπεδα.
Αναμφίβολα, η ανοδική πορεία του δείκτη έχει δημιουργήσει ένα ψυχολογικό momentum σε αρκετούς παράγοντες της ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά για άλλη μία φορά εμείς οφείλουμε να επισημάνουμε ότι βάσει των θεμελιωδών μεγεθών αλλά και τους λόγους της αύξησης της ναυλαγοράς οι πιθανότητες συγκλίνουν στο ότι η θετική πορεία του BDI οφείλεται σε εποχική αύξηση της ζήτησης. Στις τελευταίες μας ανασκοπήσεις έχουμε λεπτομερώς αναφερθεί ότι η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται πάντα από την αυξημένη ζήτηση σιτηρών, Iron Ore αλλά και Coal, με τα 2 τελευταία να οφείλουν την αύξηση τους κυρίως στην Κίνα.
Αναφορικά με το Iron Ore, η ζήτηση από την Κίνα παρουσιάζει αύξηση εν αντιθέσει με τα 3 προηγούμενα χρόνια όπου η επιβράδυνση της οικονομίας είχε μειώσει τη ζήτηση για χάλυβα και είχε οδηγήσει στην αύξηση των αποθεμάτων. Για άλλη μία φορά η τόνωση του τραπεζικού συστήματος με ρευστότητα, οι επενδύσεις σε έργα υποδομών και κατασκευαστικά και η προσπάθεια αναζωογόνησης του τομέα των ακινήτων, δηλαδή η γενικότερη προσπάθεια του Πεκίνου να διατηρήσει σε θετικά επίπεδα την οικονομία, είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης σε Iron Ore και την τιμή του να εκτοξεύεται στα $ 70 τον τόνο. Παρ’ όλα αυτά , οι προβλέψεις έγκριτων αναλυτών και Traders κάνουν λόγο για μία βραχυπρόθεσμη άνοδο ενώ κάποιοι την χαρακτηρίζουν και σαν φούσκα. Η Goldman Sachs, μεταξύ πολλών άλλων, εκτιμά ότι το 2ο εξάμηνο και ιδιαίτερα προς τα τέλη του έτους, η πορεία της τιμής του εμπορεύματος θα είναι πτωτική λόγω της μείωσης της ζήτησης και της υπέρ-προσφοράς και δίνει σαν στόχο την τιμή των $ 35 τον τόνο.
Αντίστοιχη εποχική αύξηση της ζήτησης παρουσιάζουν και οι Κινεζικές εισαγωγές σε Coal. Είναι ευρέως γνωστή η αλλαγή πολιτικής της Κίνας σε καθαρότερες μορφές παραγωγής ενέργειας, γεγονός που οδήγησε τις εισαγωγές Coal να μειώνονται κατά 30% το 2015. Παρ’ όλα αυτά λόγω του καλοκαιριού, που πάντα η ζήτηση για ενέργεια είναι αυξημένη, τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας άρχισαν όντως να αυξάνουν την ζήτηση για Coal και ενώ το 1ο τρίμηνο του έτους σε ετήσια βάση οι εισαγωγές ήταν μειωμένες κατά 1,2%, τον Μάρτιο αυξήθηκαν κατά 15,6% κλείνοντας στους 19,69 εκ. τόνους. Αυτό το μοτίβο θα συνεχιστεί για τους καλοκαιρινούς μήνες και μετά η «κανονικότητα» θα επιστρέψει με τις εισαγωγές να αρχίσουν την πτωτική πορεία.
Αναφορικά με τα θεμελιώδη μεγέθη που προαναφέραμε, ο WTO μόλις προ 3 ημερών αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις του για το Παγκόσμιο Εμπόριο στο 2,8% από την εκτίμηση του Σεπτεμβρίου στο 3,9%, επισημαίνοντας ότι η ανασφάλεια για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας επιβραδύνει τον ρυθμό ανάπτυξης του Εμπορίου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι βάσει της εκτίμησης αυτής, φέτος θα είναι η 5η συνεχόμενη χρονιά που το Παγκόσμιο Εμπόριο θα αυξηθεί με ρυθμό χαμηλότερο από το 3%, ενώ για το 2017 η εκτίμηση του WTO είναι πως ο ρυθμός αύξησης θα κυμανθεί στο 3,6%.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα, Kamsarmax/Panamax, το ‘ALAM PESONA’ 87.052 DWT (2005 – IHI) αγοράστηκε από την Navitas Compania Maritima στα $ 6,85 εκ., το ‘VIVACE’ 74.933 DWT (2012 – Sasebo) αγοράστηκε από την Alassia NewShips Management στα $ 13,8 εκ. και το ‘ALEXANDRA’ 74.756 (2001 – Hyundai - Ulsan) πουλήθηκε στα $ 4,4 εκ.
✏ Στα Ultramax/Supramax, τo ‘WESTERN NARVIK’ 61.236 DWT (2014 – Shin Kasado)
πουλήθηκε σε Τούρκους πάνω από τα $ 17 εκ. και το ‘FALCON’ 50.296 DWT (2001 – Mitsui - Tamano) πουλήθηκε στην Astra Shipmanagement στα $ 3,4 εκ.
✏ Στα Handymax/Handysize, τo ‘BIANCO ZEALAND’ 46.637 DWT (1994 – Misui – Tamano) πουλήθηκε στα $ 1,8 εκ., το ‘SPAR CETUS’ 45.725 (1998 – Tsuneishi Zosed) πουλήθηκε στα $ 2,3 εκ., το ‘CS VAGUARD’ 34.812 DWT (2004 – Tianjin Xingang) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 2,5 εκ., το ‘TRITONIA’ 32.285 DWT (2007 – Kanda) πουλήθηκε στα $ 6 εκ. περίπου, το ‘BIANCO OLIVIA BULKER’ και το ‘BIANCO VICTORIA BULKER’ (2012 – Jiangmen) πουλήθηκαν στα $ 7,1 εκ. και $ 6,6 εκ. αντίστοιχα και το ‘LION’ 31.651 DWT (2000 – Saiki) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘JAG LAXMI’ 105.051 DWT (1999 – Samsung) αγοράστηκε από την Soechi στα $ 13,5 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Αναμενόμενη μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος τόσο από τους Cash Buyers όσο και που τους End Buyers, έλαβε χώρα την προηγούμενη εβδομάδα λόγω των αναμενόμενων μουσώνων αλλά και της κατάθεσης των νέων προϋπολογισμών στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές. Οι προσφερόμενες τιμές εκτιμάται, όπως συνήθως συμβαίνει, να δεχτούν πτωτικές πιέσεις κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ η προσφορά πλοίων, παρά τη βελτίωση της ναυλαγοράς, θα παραμείνει σε ικανοποιητικά επίπεδα ιδιαίτερα από τονάζ που πρέπει να περάσει Dry Dock και να τοποθετήσει το Water Ballast Treatment.
Η Ινδία, παρά το γεγονός ότι οι εγχώριες τιμές του σιδήρου είχαν αυξητική τάση και η ρουπία ενισχύθηκε περαιτέρω, οι End Buyers είναι επιφυλακτικοί εκτιμώντας πτώση των τιμών με αποτέλεσμα να μην εκδηλώνουν αγοραστικό ενδιαφέρον, με μόνη εξαίρεση ενδεχομένως το ενδιαφέρον για μερικά Containers.
Στο Μπαγκλαντές, ή «πρώτη γραμμή» των End Buyers έχει ήδη κλείσει τα απαραίτητα πλοία και τώρα αναμένει τις εξελίξεις από τον νέο προϋπολογισμό τον Ιούνιο ενώ στην αγορά έχουν παραμείνει οι μικρότεροι αγοραστές προσφέροντας όμως σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών.
Το Πακιστάν, βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με το Μπαγκλαντές, με τα διαλυτήρια να έχουν χτίσει αποθέματα και απλά τώρα οι End Buyers αναμένουν και εδώ την κατάθεση του νέου προϋπολογισμού τον Ιούνιο.
Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 659,263 DWT περίπου, εκ των οποίων το 70% (462,143 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 7% (44,646 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 23% (1525,474 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 280 - $ 310 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 175 - $ 190 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
G. Moundreas & Co S. A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr