Την Παρασκευή 04 Μαρτίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 349 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 164 μονάδες με $ 2,221 την ημέρα, BPI στις 386 μονάδες στα $ 3,098 την ημέρα, BSI στις 371 μονάδες στα $ 3,875 την ημέρα και BHSI στις 232 μονάδες, στα $ 3,446 την ημέρα.
Γεγονός είναι πως η πορεία της αγοράς έχει προβληματίσει ιδιαίτερα όλους τους «παίκτες» έχοντας δυσκολέψει τις όποιες αποφάσεις καλούνται οι πλοιοκτήτες-διαχειριστές να λάβουν. Η πορεία της αγοράς που χαρακτηρίζεται από τα χαμηλά επίπεδα με την χαμηλή δυναμική ανόδου πιο πολύ «μπερδεύει» παρά ξεκαθαρίζει το τοπίο, καθώς, ενώ γενικά το κλίμα είναι αρνητικό, όσο η αγορά βελτιώνεται, έστω και οριακά, αρκετοί έχουν αρχίσει και καλλιεργούν προσδοκίες.
Όπως έχει επισημάνει και στο παρελθόν, η G. Moundreas & Co S.A., εδώ και αρκετό διάστημα όπου ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων είναι χαμηλότερος από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων (OPEX), τα πλοία συντηρούνται αποκλειστικά με ίδια κεφάλαια. Η κατάσταση γίνεται δυσχερέστερη αν παράλληλα υπάρχουν και δανειακές υποχρεώσεις, παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες δεν έχουν «τραβήξει το χαλί» από τους δανειακά υπόχρεους πλοιοκτήτες και προσπαθούν με λογικές αναδιάρθρωσης δανείων ή πληρωμής μόνο τόκων κλπ., να βοηθήσουν όσο και αυτές μπορούν την κατάσταση, τουλάχιστον ακόμη.
Χωρίς να ανακαλύπτουμε τον τροχό, στην παρούσα φάση οι διαλύσεις σε αρκετές περιπτώσεις λειτουργούν και σαν ένα έμμεσο τρόπο «χρηματοδότησης» προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο πρόσθετα κεφάλαια για την λειτουργία του υπόλοιπου στόλου αλλά και φυσικά στο να μην συντηρείται χρηματικά ένα παλαιό πλοίο που στις υπάρχουσες συνθήκες δεν καλύπτει τα έξοδα του, για να μην αναφέρουμε την περίπτωση όπου ένα παλαιό πλοίο έχει σύντομα μπροστά του να περάσει Special Survey ή Dry Dock.
Από θέμα «επενδυτικής» σκοπιάς το καίριο ερώτημα, για όσους έχουν την δυνατότητα, είναι η αγορά ενός μοντέρνου μεταχειρισμένου πλοίου, σε ιστορικά χαμηλές τιμές και η «κεφαλαιακή του συντήρηση» για όσο διάστημα η αγορά είναι σε χαμηλά επίπεδα ή η παραγγελία ενός νεότευκτου με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής και παράδοση του πλοίου μετά από 2 χρόνια περίπου. Αν και υπάρχουν επιχειρήματα και για τις δύο ανωτέρω επενδυτικές λογικές, η πραγματικότητα μέχρι στιγμής έχει αποδείξει πως η αγορά ενός μοντέρνου μεταχειρισμένου πλοίου είναι αυτή που επικρατεί αυτή τη στιγμή όπως αποδεικνύεται από το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για τα μεταχειρισμένα πλοία συμπεριλαμβανομένων και των Resales, συγκριτικά με το σχεδόν αμελητέο ενδιαφέρον για τα νεότευκτα πλοία όπου παρά την πτώση των τιμών τους η τιμή τους από ένα σημείο και μετά είναι ανελαστική. Να σημειώσουμε πως οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων 5ετίας, που ουσιαστικά έχουν φτάσει σε ιστορικά χαμηλά, μόνο το τελευταίο τρίμηνο, ανεξαρτήτως του τύπο/τονάζ, έχουν μειωθεί κατά 15% περίπου.
Φυσικά το «επενδυτικό» - αγοραστικό προφίλ της κάθε εταιρείας είναι ξεχωριστό και δεν μπορεί μόνο να επικεντρωθεί στην κεφαλαιακή επάρκεια της, αλλά πρέπει να εξαρτάται από τον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό της δεδομένου ότι ο κλάδος της ναυτιλίας είναι κεφαλαιακής έντασης μεν αλλά με μακροχρόνιο ορίζοντα όσον αφορά την κερδοφορία, που πρωτίστως πρέπει να εξαρτάται από τη συνετή διαχείριση και τα έσοδα από το operation των πλοίων και δευτερευόντως από τις λογικές Asset Play, οι οποίες είναι καλοδεχούμενες όταν παρουσιάζονται αλλά δεν πρέπει να είναι η κύρια επιδίωξη μίας παραδοσιακής και υγιούς εταιρείας που αντέχει στο χρόνο.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘C. WINNER’ 169.237 DWT (2008 – Daehan), πουλήθηκε στα $ 11,3 περίπου .
✏ Στα Handymax, τα ‘VOC ROSE’ και ‘VOC DAISY’ 47.183 DWT (1998 – Oshima), 6 Holds/6 Hatches, πουλήθηκαν enbloc στα $ 2,2 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Handysize, το ‘CS CHARA’ 30.634 DWT (2006 – Cichin) πουλήθηκε στα $ 3,6 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα AFRAMAX, το ‘PACIFIC LONDON’ 113.333 DWT (1999 – Samsung), με μεγαλύτερη χωρητικότητα – 120,000 cu. m. πουλήθηκε στα $ 15 εκ. περίπου.
✏ Στα Handy, το ‘SEARAMBLER’ 39.951DWT (2001 – Hyundai), Boston Beam, πουλήθηκε πάνω από τα $ 11 εκ.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε την προηγούμενη εβδομάδα η άνοδος των προσφερόμενων τιμών από τους End Buyers η οποία οφείλεται στην ευρύτερη αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων διεθνώς, όπως για παράδειγμα αυτή του Iron Ore, δίνοντας έτσι κίνητρο ακόμη και στους πλοιοκτήτες που είχαν δεύτερες σκέψεις να προβούν στη «λύση» της διάλυσης. Εκτιμάται ότι η άνοδος των τιμών θα έχει μικρή διάρκεια, καθώς η αυξημένη προσφορά πλοίων θα πιέσει και πάλι τις τιμές.
Στην Ινδία, η βελτίωση της ισοτιμίας της ρουπίας που έπεσε κάτω από τις 68 προς το δολάριο, σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών του σιδήρου κατά $ 10/LDT, αναζωογόνησε και πάλι την αγορά. Χαρακτηριστικό είναι ότι από 25 διαλυτήρια που λειτουργούσαν την περασμένη χρονιά, φέτος έχουν πάλι αρχίσει να λειτουργούν και πολλά από αυτά που είχαν κλείσει, φτάνοντας συνολικά τα 80.
Το Μπαγκλαντές, συνεχίζει να βρίσκεται στην τελευταία θέση από πλευράς προσφερόμενων τιμών και δεν φαίνεται για το αμέσως επόμενο διάστημα να υπάρξει βελτίωση, λόγω ότι η χωρητικότητα των διαλυτηρίων είναι σε υψηλά επίπεδα από τις αγορές του προηγούμενου διαστήματος.
Το Πακιστάν, έχοντας απέχει από την αγορά τους τελευταίους μήνες, επέστρεψε τελικά με βελτιωμένες τιμές και προσφορές και αναμένεται να υπάρξει έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα.
Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 707,475 DWT περίπου, εκ των οποίων το 91% (645,501 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 9% (61,974 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 230 - $ 260για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 225 - $ 255 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 220 - $ 250 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 130 - $ 140 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
G. MOUNDREAS & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr