Πρόκειται για την κύρωση του συνυποσχετικού και της πρόσθετης πράξης που υπογράφηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των εφοπλιστών, με το οποίο προβλέπεται η οικειοθελής -και όχι υποχρεωτική- οικονομική παροχή για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.
«Σήμερα εισάγουμε μία τροπολογία, η οποία νομίζω ότι είναι εξαιρετικά σημαντική και αφορά στη συνεισφορά της Ελληνικής ναυτιλίας και των Ελληνικών πλοίων στην αντιμετώπιση του μεγάλου δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας», τόνισε κατά την αρχή της ομιλίας του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης τροπολογίας. Ο κ. Βαρβιτσιώτης, κάνοντας αναδρομή στους λόγους που κατέστησαν τη Ναυτιλία, όπως είπε, «ισχυρό χαρτί και ατού της ελληνικής οικονομίας», έδωσε έμφαση στο άρθρο 13 του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953, το οποίο, «εισήγαγε υπό συνταγματική προστασία ένα καθεστώς που πρώτη η Ελλάδα έφτιαξε για τη φορολόγηση των πλοίων βάσει των κόρων ολικής χωρητικότητας. Μία συνταγματική κατοχύρωση που οδήγησε στην αύξηση της Ελληνικής Ναυτιλίας και στην αναγέννησή της μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο».
Παράλληλα, αναφερόμενος στο παρόν, επεσήμανε την πολύμορφη συνεισφορά της Ναυτιλιακής Κοινότητας στην αντιμετώπιση της κρίσης, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σημαντικές δωρεές. «Ιδιαίτερα στο Υπουργείο Ναυτιλίας έχουμε ευνοηθεί απ’ αυτές τις δωρεές, γιατί σήμερα αναμορφώνονται περίπου τρεις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού. Ανακατασκευάζονται και θα ανακατασκευαστούν όλες με δωρεές της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Έχουμε πάρει περιπολικά σκάφη, έχουμε ανανεώσει ένα μεγάλο κομμάτι του στόλου απ’ αυτές τις δωρεές, αλλά βέβαια έχουμε δει τη συνεισφορά της Ναυτιλιακής Κοινότητας και σε κρίσιμες μάχες για την εθνική οικονομία, όπως ήταν η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Μην ξεχνάτε ότι πάρα πολλά κεφάλαια που είχαν κερδηθεί στη θάλασσα, ξαναμπήκαν στο τραπεζικό σύστημα κι έτσι σήμερα μπορούμε να λέμε, παραδείγματος χάρη, ότι η Εθνική Τράπεζα παραμένει σε ελληνικά χέρια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ταυτόχρονα, ο Υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε τη συμβολή της Ναυτιλιακής Κοινότητας στην αντιμετώπιση της κρίσης μέσα από τον διπλασιασμό του φόρου τον οποίο θα πληρώσουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες για τα επόμενα τρία χρόνια. «Αυτός», όπως είπε, «περιήλθε στη μορφή ενός νομικού κειμένου το οποίο κυρώθηκε από τη Βουλή, το οποίο όμως δημιουργούσε ορισμένα προβλήματα συνταγματικής τάξεως ως προς την εφαρμογή του, γιατί ανέτρεπε τη συνταγματική τάξη που λέει ότι ο φόρος που πληρώνει το κάθε πλοίο είναι πολύ συγκεκριμένος, ότι είναι βάσει των κόρων ολικής χωρητικότητας και τίποτε άλλο και ότι καμία άλλη επιβάρυνση δεν μπορεί να μπει. Αυτός είναι ο γνωστός tonnage tax. Είναι μία μέθοδος την οποία υιοθέτησαν πλέον όλες σχεδόν οι χώρες οι οποίες θέλουν να μπουν στο ναυτιλιακό στερέωμα».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, συμπλήρωσε ότι με την τροπολογία γίνεται πλέον σαφέστερο το καθεστώς, λέγοντας το εξής: «Τίθεται ένας συγκεκριμένος οικονομικός στόχος για το πόσο θα συνεισφέρει η Ναυτιλιακή Κοινότητα. Τετρακόσια είκοσι εκατομμύρια θα έλθουν ως επιπλέον φόρος τα επόμενα τέσσερα χρόνια στα δημόσια ταμεία. Αυτό θα γίνεται βάσει οικειοθελούς αλλά δεσμευτικής συνεισφοράς και θα καταβληθεί σε τέσσερις δόσεις, 2014, 2015, 2016 και 2017. Μάλιστα, το 2017 θα καταβληθεί το πρώτο τρίμηνο του 2017, ακριβώς για να συνυπολογιστεί στα έσοδα του 2016. Μ’ αυτό καταρχάς πετυχαίνουμε τον αρχικό στόχο που ήταν η συνεισφορά ενός ονομαστικού ποσού τετρακοσίων είκοσι εκατομμυρίων, το οποίο δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη διάταξη, έτσι όπως ισχύει σήμερα».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Βαρβιτσιώτης άσκησε κριτική σε όσους δημιουργούν εσφαλμένα εντυπώσεις λέγοντας ότι «σήμερα χαρίζονται φόροι». «Μέσα από τη διαδικασία της οικειοθελούς συνεισφοράς μπορώ να σας ενημερώσω σήμερα ότι το 92% των κόρων ολικής χωρητικότητας πλοίων που διαχειρίζονται στην Ελλάδα, είτε φέρουν ελληνική είτε ξένη σημαία, συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία. Είμαι βέβαιος ότι μετά τη κύρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας το νούμερο θα αυξηθεί γιατί διαρκώς αυξάνεται και ο αριθμός των πλοίων που γίνεται η διαχείρισή τους από την Ελλάδα».
Συγχρόνως, ο Υπουργός Ναυτιλίας ανέδειξε την αντίφαση που προκύπτει από τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στο ζήτημα της φορολόγησης της Ελληνικής Ναυτιλίας. «Δεν μπορεί ο κ. Τσίπρας να πηγαίνει στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, να κάνει συναντήσεις, οι οποίες δεν μεταδίδονται, δεν ανακοινώνονται, να διαβεβαιώνει ότι δεν θα πειράξει τίποτα για το συνταγματικό καθεστώς και σήμερα να ακούμε μέσα σε αυτήν την Αίθουσα άλλες κουβέντες», τόνισε απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Επιπλέον, επεσήμανε ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις οφείλουν να «διαφυλάξουν ως κόρη οφθαλμού» το θέμα της ασφάλειας δικαίου και της ασφάλειας καθεστώτος, βάσει του οποίου διατηρήθηκε και αυξήθηκε η δύναμη της Ελληνικής Ναυτιλίας. Ταυτόχρονα, προέτρεψε την Αξιωματική Αντιπολίτευση να στηρίξει την τροπολογία, στέλνοντας έτσι «ένα μήνυμα προς την Ελληνική Ναυτιλία η οποία συνεισφέρει περίπου το 6% του ΑΕΠ μας, το οποίο δεν παράγεται στη χώρα χωρίς να έχει επενδύσει το κράτος ένα ευρώ για να παραχθεί και προσφέρει στην εθνική οικονομία χιλιάδες θέσεις εργασίας, ότι δεν διακινδυνεύει από οποιαδήποτε κυβερνητική αλλαγή».
Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Βαρβιτσιώτης αναρωτήθηκε για την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στη Ναυτιλία: «Τι υπερασπίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Τις επιτυχίες της Ελληνικής Ναυτιλίας τις υπερασπίζεται ή όχι; Θέλει να τις ενσωματώνει στην εθνική φαρέτρα ή όχι ή θέλει να αποξενώσει την Ελληνική Ναυτιλία από την ελληνική οικονομία», σημείωσε συγκεκριμένα.
Στη συνέχεια εστιάζοντας στο γεγονός ότι διεθνώς έχει αναπτυχθεί ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον για την προσέλκυση πλοίων και ναυτιλιακών κεφαλαίων, υπογράμμισε ότι χώρες σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη προσφέρουν ελκυστικότερα πακέτα και από πλευράς φορολόγησης και κινήτρων εγκατάστασης. «Οι χώρες του Κόλπου προσφέρουν όχι μόνο φορολογική ασυλία, αλλά και τσάμπα γη για την εγκατάσταση ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η Κίνα, διαμέσου του Προέδρου της και του Πρωθυπουργού της, σε κοινές ανακοινώσεις πριν από ένα μήνα δημιούργησαν ειδικό καθεστώς στη Σαγκάη για την εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών. Η δε Γερμανία έχει το πιο προνομιακό φορολογικό σύστημα γιατί δεν φορολογείται ούτε καν το κεφάλαιο που εισφέρεται σε ναυτιλιακή επιχείρηση, αποφορολογείται και η εισφορά και το όφελος, πράγμα που δεν ισχύει στην Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου ζήτησε για ακόμη μία φορά από τον ΣΥΡΙΖΑ να ξεκαθαρίσει τη θέση του απέναντι στην Ελληνική Ναυτιλία: «Αυτά που οραματίζεστε ότι θα κάνετε εμείς τα έχουμε γράψει, τα έχουμε υπογράψει και τα φέρνουμε να κυρωθούν. Αποφασίστε, λοιπόν, τι θέλετε. Αν αρνηθείτε αυτό, περιγράψτε ποιοι θα είναι οι όροι του δικού σας συμβολαίου για να ξέρουν όλοι πώς στέκεστε, γιατί δεν μπορεί να κλείνετε και τα δύο μάτια και δεξιά και αριστερά, γιατί τότε θα οδηγείστε στα τυφλά».
Καταλήγοντας, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι με την τροπολογία καλύπτεται ο δημοσιονομικός στόχος που έχει τεθεί, διατηρείται το συνταγματικό περίβλημα της αφορολόγητης ναυτιλιακής δραστηριότητας και της υπαγωγής της μόνο στο φόρο «tonnage tax», ενώ εμπεδώνεται το αίσθημα ασφάλειας για τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στη Ναυτιλιακή Κοινότητα και την ελληνική Πολιτεία. «Προσωπικά υπερασπίστηκα τη σχέση αυτή και λοιδορήθηκα. Θα συνεχίσω, όμως, να την υπερασπίζομαι, γιατί πιστεύω ότι είναι ακρογωνιαίος λίθος μιας πολιτικής η οποία έχει φέρει οφέλη διαχρονικά και καμία κυβέρνηση δεν διατάραξε μέχρι σήμερα» κατέληξε χαρακτηριστικά.
Σε υψηλούς τόνους κατά των εφοπλιστών ο ΣΥΡΙΖΑ
Από την πλευρά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Θ. Δρίτσας απάντησε ότι «η συζήτηση του ΣΥΡΙΖΑ που γίνεται σε αυτή τη φάση με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αφορά ένα νέο συμβόλαιο υποχρεώσεων που έχουν απέναντι στον ελληνικό λαό» και κατηγόρησε τον υπουργό ότι «προσπάθησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και ζητά να τους αναγορεύσουμε σε εθνικούς ευεργέτες, γιατί σε τέσσερα χρόνια θα δώσουν όλοι 420 εκατ. ευρώ με μια ρύθμιση μάλιστα που προβλέπει οικειοθελή συνεισφορά και όχι υποχρεωτική».
Σε υψηλούς τόνους και η ανακοίνωση Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την κατάργηση της υποχρεωτικής φορολόγησης των εφοπλιστών. Μάλιστα στην ανακοίνωση αφήνεται ανοικτό το να επανεξετάσει ο ΣΥΡΙΖΑ εφόσον γίνει κυβέρνηση «από μηδενική βάση τη σχέση ανάμεσα στο ελληνικό κράτος, τη ναυτιλία και τον εφοπλιστικό κόσμο, με στόχο τη δημιουργία ενός δίκαιου φορολογικού καθεστώτος, που θα ανταποκρίνεται στη συνταγματική επιταγή για τη συμβολή όλων, ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα, στα δημόσια βάρη».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr