Προτάσεις για την αναβάθμιση 319 λιμανιών στην ΕΕ, εκ των οποίων τα 25 είναι ελληνικά, παρουσίασε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι προτάσεις αυτές, εκτιμά η Επιτροπή, θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν συνολικά έως και 10 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, ενώ θα συμβάλουν στην ανάπτυξη νέων θαλάσσιων συνδέσεων μικρών αποστάσεων.
Τα ελληνικά λιμάνια είναι: Πειραιάς, Χαλκίδα, Σούδα Χανίων, Χίος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καλαμάτα, Κατάκολο, Καβάλα, Κέρκυρα, Κυλλήνη, Λαύριο, Μύκονος Μυτιλήνη, Νάξος, Πάρος, Πάτρα, Ραφήνα, Ρόδος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Σύρος, Θεσσαλονίκη, Βόλος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καθορίσει 319 βασικούς ευρωπαϊκούς λιμένες, οι οποίοι θεωρούνται ουσιαστικής σημασίας για την αποτελεσματική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και την ευρωπαϊκή οικονομία, και σχηματίζουν τη βάση ενός ευρωπαϊκού δικτύου λιμένων με υψηλές επιδόσεις.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι λιμένες αυτοί διαχειρίζονται το 96% των εμπορευμάτων και το 93% των επιβατών που διέρχονται από τους λιμένες της ΕΕ.
Ανακατανομή του φόρτου εμπορικής κίνησης των λιμανιών σχεδιάζει η Κομισιόν
Στην Ευρώπη υπάρχουν συνολικά 1.200 θαλάσσιοι λιμένες. Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής, το 74% των εμπορευμάτων που εισέρχονται ή εξέρχονται από την Ευρώπη διακινούνται διά θαλάσσης, αλλά το ένα πέμπτο από αυτά διέρχονται μέσω μόνο τριών, του Ρότερνταμ, του Αμβούργου και της Αμβέρσας. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η ανισορροπία αυτή οδηγεί σε συμφόρηση και πρόσθετο κόστος για τους φορτωτές πλοίων, τους φορείς μεταφορών και τους καταναλωτές.
Έως το 2030 προβλέπεται αύξηση κατά 50% του διακινούμενου φορτίου στα λιμάνια της ΕΕ. Η αύξηση αυτή είναι μία ευκαιρία για οικονομική μεγέθυνση και περισσότερες θέσεις εργασίας, τονίζει η Επιτροπή, καθώς εκτιμά ότι έως το 2030 μπορούν να δημιουργηθούν από 110.000 έως 165.000 νέες θέσεις εργασίας στους λιμένες.
Ειδικότερα, η Επιτροπή προτείνει περισσότερο διαφανείς και ανοικτές διαδικασίες για την ανάθεση των παρόχων λιμενικών υπηρεσιών. Θα υπάρχουν κανόνες για την πρόληψη ενδεχομένων καταχρήσεων, όσον αφορά τις τιμές από φορείς εκμετάλλευσης με αποκλειστικά δικαιώματα.
Επιπλέον, η πρόταση δίνει μεγαλύτερη ελευθερία στις λιμενικές αρχές να επιβάλουν τέλη υποδομής, ενώ παράλληλα ενισχύει τη διαφάνεια του καθορισμού των τελών και της δημόσιας χρηματοδότησης.
Μεγάλη διαφάνεια
Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι ίδιες οι λιμενικές αρχές βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να εντοπίσουν τις ανάγκες των χρηστών και να καθορίσουν τα ως άνω τέλη. Ταυτοχρόνως, η μεγαλύτερη διαφάνεια θα επιτρέψει τη χορήγηση δημοσίων κονδυλίων χωρίς άσκοπη στρέβλωση του ανταγωνισμού και θα συμβάλει στην προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών. Οι φορείς εκμετάλλευσης των λιμένων θα είναι, επίσης, σε θέση να μειώσουν τα τέλη για σκάφη που επιτυγχάνουν καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις.
Ακόμη, για την καλύτερη σύνδεση των λιμένων με την ενδοχώρα, η Επιτροπή προτείνει η χρηματοδότηση της ΕΕ, στο πλαίσιο της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη», να επανεστιαστεί σε λιμενικά έργα που έχουν προσδιοριστεί στη βάση των σχεδίων του διαδρόμου διευρωπαϊκών μεταφορών (TEN-T) και στις συνδέσεις των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, το δίκτυο εσωτερικής ναυσιπλοϊας και το οδικό δίκτυο.
Διαβάστε επίσης:
- Προϊόντα της Αγνό μεταφέρονται στη μονάδα Κολιός
- Ληξιπρόθεσμα: Από 48 έως 100 οι δόσεις, από 15 ευρώ οι καταβολές ανάλογα με το εισόδημα - Προηγείται "φακέλωμα" των οφειλετών
- Δεν θα δοθεί παράταση για τα αυθαίρετα
- «Μπαίνει» στην αγορά της Σ. Αραβίας η ΤΕΡΝΑ
- Γερμανία: The place to be... λέει το BBC
- Εξηγήσεις για τον θάνατο αμερικανών πολιτών από «δρόνους» θα δώσει ο Ομπάμα
- «Παράθυρο» για νέα μέτρα στην Ελλάδα από τον Ντάισελμπλουμ
- Ciao στην Ιταλία από την Fiat;
- Εγκύκλιος Μουσουρούλη για τη θερινή περίοδο
- Τι πρέπει να προσέξετε για τον καρκίνο του μαστού
- Στην Αθήνα ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr