«Στην Κρήτη πρέπει να γίνει μεγάλη διασύνδεση. Έπρεπε να ξεκινήσει από χθες. Με όλη αυτή την εμπλοκή παρατάθηκε και αυτή τη στιγμή μετρώ ότι χάσαμε έναν ολόκληρο χρόνο, για να μην πω ενάμιση. Πόσο κοστίζει αυτό στον Έλληνα καταναλωτή; Η Κρήτη κοστίζει κάθε χρόνο στον Έλληνα καταναλωτή 450 εκατομμύρια ευρώ. Επαναλαμβάνω το νούμερο, 700 εκατομμύρια πληρώνουν ΥΚΩ όλοι οι Έλληνες πολίτες και τα 450 εκατομμύρια από τα 700 είναι κάθε χρόνο το κόστος της Κρήτης που παράγει ηλεκτρισμό με πετρέλαιο κλπ. Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Είναι 450 εκατομμύρια η ζημιά που έχει υποστεί και 1.300.000 είναι κάθε μέρα που καθυστερούμε αυτό το υψίστης σημασίας έργο» τόνισε ο υπ. Ενέργειας.
Η κόντρα με την εταιρία EuroAsia Interconnector
Ο κ. Σταθάκης μάλιστα άσκησε σκληρή κριτική στην αντιπολίτευση τονίζοντας ότι υιοθετεί άκριτα τα όσα λέγονται περί απώλειας κοινοτικών πόρων και χρόνου στην προσπάθεια να προωθηθεί το έργο. Ειδικότερα χαρακτήρισε την εταιρία EuroAsia Interconnector, (που διεκδικεί την υλοποίηση του έργου έχοντας στο «χαρτοφυλάκιό» την επίσημη αναγνώριση από την Κομισιόν, ως επίσημου Φορέα Υλοποίησης ενός έργου με διασυνοριακό ενδιαφέρον -PCI), «ανύπαρκτη» υπονοώντας ότι δεν έχει βρει τα απαραίτητα κεφάλαια. Επίσης, άφησε αιχμές κατά όσων θεωρούν ότι το έργο δεν πρέπει να γίνει από τον ΑΔΜΕ αλλά πρέπει να υλοποιηθεί με τη συμμετοχή του Euroasia.
«Η Ελλάδα δεν θα θυσιάσει το μεγαλύτερο εθνικής σημασίας έργο της σε μια περαιτέρω διολίσθηση και εμπλοκή με μια ανύπαρκτη εταιρεία -για να είμαστε και ειλικρινείς τώρα- που δεν έχει φράγκο, δεν έχει τεχνολογία, δεν έχει κάνει ποτέ της κανένα έργο και που κάποιοι, για διάφορους λόγους, συνεχίζουν να θεωρούν ότι μπορεί να υλοποιήσει το μεγαλύτερο έργο της χώρας. Δεν γίνεται. Η Ελλάδα θα προχωρήσει και θα προχωρήσει με τον μόνο τρόπο που είναι εφικτό το έργο» τόνισε ο κ. Σταθάκης.
Η συμβατότητα της ΑΡΙΑΔΝΗΣ
Μάλιστα σημείωσε ότι δεν υπάρχει θέμα συμβατότητας της ΑΡΙΑΔΝΗΣ, της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ που τρέχει τη διασύνδεση, με το χαρακτηρισμό του έργου ως διασυνοριακού ενδιαφέροντος και την εταιρία Euroasia που έχει τη σχετική έγκριση. Όπως τόνισε ο κ. Σταθάκης θα μπορούσε ο EuroΑsia ως project promoter, να αναγνωρίσει την ΑΡΙΑΔΝΗ ως φορέα υλοποίησης του πρώτου σκέλους του έργου, ώστε να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος για το τμήμα Αττική - Κρήτη και στη συνέχεια, όταν ωριμάσει το άλλο κομμάτι με τις διασυνοριακές διασυνδέσεις θα μπορούσε με ένα άλλο σχήμα πχ ειδικού σκοπού - SPV να προχωρήσει περαιτέρω η διευρωπαϊκή διασύνδεση.
«Τι θέλετε να κάνουμε; Να περιμένουμε;» σημείωσε με έμφαση ο κ. Σταθάκης και πρόσθεσε: «Τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική την ωρίμασε μέσα σε ενάμιση χρόνο ο ΑΔΜΗΕ. Αυτό το κεφάλαιο πρέπει να κλείσει οριστικά και αμετάκλητα» είπε υπογραμμίζοντας ότι η συμμετοχή της την State Grid στον κρατικό ΑΔΜΗΕ είναι εχέγγυο για την ολοκλήρωση του έργου. «Η State Grid δεν είναι παθητικός μέτοχος στον ΑΔΜΗΕ. Η State Grid προσθέτει τεχνολογία, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, έχει οικονομική δυνατότητα, δανειοδοτήσεις κλπ. Είναι μια εγγύηση για τον ΑΔΜΗΕ και ήταν μοντέλο, το οποίο μαζί με την State Grid –το υπογραμμίζω- μεταμόρφωσε τον ΑΔΜΗΕ σε έναν φορέα που μπορεί αποδεδειγμένα και κάνει γρήγορα μεγάλα έργα που μέχρι χθες ήταν αδιανόητα. . Η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης δικαιωματικά είναι εθνικό έργο που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ, όπως ανήκουν και όλα τα μεγάλα εθνικά έργα και είναι και στο επενδυτικό του πρόγραμμα. Για να κάνει κάποιος άλλος αυτό το έργο, πρέπει να του το παραχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ, να του πει «δεν μπορώ να το κάνω εγώ, κάντο εσύ». Αυτό δεν το έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είπε, συμφωνώ στο να γίνει το μεγάλο PCI κ.λπ., αλλά στο αίτημα να παραχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ το έργο, δεν το παραχώρησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι υπήρξε αίτημα» κατέληξε ο κ. Σταθάκης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr