Οπως ανεπισήμως έγινε γνωστό χθες αργά το βράδυ, ο κ. Χόκστιν συναντήθηκε με τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά στο Μέγαρο Μαξίμου, συνοδευόμενος απ΄τον αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα Ντέιβιντ Πιρς, Στο επίκεντρο της συνάντησης, σύμφωνα με πληροφορίες βρέθηκαν οι αγωγοί Tap και IGB , που βρίσκονται υψηλά στην ενεργειακή ατζέντα της αμερικανικής διπλωματίας λόγω της δυνατότητας που προσφέρουν για περιορισμό της εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο. Σήμερα εξάλλου ο κ. Χόκστιν θα συναντηθεί με τον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος Παναγιώτη Σκουρλέτη και αμέσως μετά από κοινού και με την υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας, Τεμενούσκα Πέτκοβα.
Και στις δύο αυτές συναντήσεις, κυρίαρχο θέμα θα είναι , σύμφωνα με πληροφορίες, οι καθυστερήσεις στον αγωγό IGB . Πρόκειται για αγωγό που θα συνδέει την Κομοτηνή με την βουλγαρική πόλη Στάρα Ζαγόρα, δίνοντας τη δυνατότητα εναλλακτικής πηγής τροφοδοσίας στη Βουλγαρία που σήμερα εξαρτάται σε ποσοστό 100% από το αέριο της Gazpom. H πλευρά των ΗΠΑ τάσσεται υπέρ μιας προέκτασης αυτής της διασύνδεσης στη Ρουμανία και την Ουγγαρία και σε δεύτερη φάση στις χώρες της Βαλτικής, έτσι ώστε να μπορούν να προμηθεύονται αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και άλλες πηγές της Κασπίας, μέσω του αγωγού Tap που θα διέρχεται από την Ελλάδα, αλλά και LNG μέσω της Ρεβυθούσας.
Ο αγωγός έχει ενταχθεί στα έργα προτεραιότητας της ΕΕ και έχει διασφαλισθεί χρηματοδότηση ύψους 45 εκατ. ευρώ. Το έργο σχεδιάστηκε από το 2009 και την διαχείρισή του έχει αναλάβει η εταιρία ICGB με έδρα τη Σόφια, στην οποία συμμετέχουν σε ποσοστό 50% η κρατική βουλγαρική εταιρία ΒΕΗ και 50% η κοινή εταιρία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, Poseidon. Ο σχεδιασμός προβλέπει έναρξη εργασίων το 2016 και λειτουργία το 2018, ωστόσο η οριστική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του δεν έχει ληφθεί μέχρι σήμερα. Η τελευταία φορά που αναβλήθηκε ήταν τον περασμένο Μάιο, με τους μετόχους να επικαλούνται την επίλυση τεχνικών λεπτομερειών. Και ενώ αναμένονταν νέα ανακοίνωση σχετικά με τη λήψη της οριστικής επενδυτικής απόφασης η διαχειρίστρια ICGB αποφάσισε να παρατείνει τη διαδικασία του market test που ξεκίνησε τον Μάιο του 2013, επικαλούμενη αβεβαιότητες που προέκυψαν. Η διαδικασία του market test είναι υποχρεωτική από την ευρωπαική νομοθεσία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν ενδιαφερόμενοι χρήστες που θα καλύπτουν τη δυναμικότητα του αγωγού. Η εξέλιξη, προκάλεσε τη δυσαρέσκεια των ΗΠΑ, καθώς προκαλεί αβεβαιότητα σε σχέση με το κατά πόσο ο αγωγός θα καταφέρει να ολοκληρωθεί το 2020 για να συνδεθεί με τον Tap.
Η βουλγαρική πλευρά πάντως, εμφανιζόταν μέχρι πρότινος έτοιμη να υπογράψει την επενδυτική απόφαση. «Αυτό που περιμένουμε είναι η τελική επενδυτική απόφαση, την οποία πρέπει να υπογράψουμε. Από την πλευρά μας μπορούμε να την υπογράψουμε και αύριο. Εξαρτάται από τους Ελληνες συναδέλφους μας και δεδομένου ότι σήμερα ξεκινά η θητεία της νέας κυβέρνησης, περιμένουμε να υπογράψουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα για αρχίσουν οι εργασίες» είχε δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Νικολάι Νικολόφ. Στη συνάντηση με τον υπουργό κ. Σκουρλέτη, ο αμερικανός αξιωματούχος θα θέσει και το θέμα του αγωγού Τap, δεδομένου ότι ο νέος υπουργός δεν έχει διαφοροποιηθεί στα θέματα των αγωγών σε σχέση με τον προκάτοχό του Παναγιώτη Λαφαζάν, η στήριξη του οποίου στον Turkish Stream είχε προκαλέσει και την προσωπική αντίδραση του κ. Χόκστιν.
X. Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr