Ο λεγόμενος αναβαλλόμενος φόρος είναι ο συμψηφισμός της ζημίας που προήλθε στις τράπεζες από το PSI+ με φόρο μελλοντικών κερδών. Οι εκτιμήσεις ποικίλουν, καθώς ξεκινούν από τα 2,5 δισεκ. ευρώ, ενώ κάποιες από αυτές ξεπερνούν τα 3 δισεκ. ευρώ.
Η ρύθμιση προβλέπει ότι οι τράπεζες που συμμετείχαν στο PSI σε περίπτωση όπου δεν έχουν κέρδη, μπορούν να μετατρέψουν τον αναβαλλόμενο φόρο σε οριστική απαίτηση από το Δημόσιο, που μπορεί να συμψηφισθεί με φόρο μελλοντικών χρήσεων. Επίσης το Δημόσιο εγγυάται ότι θα αποδώσει στις τράπεζες το μέρος του αναβαλλόμενου φόρου που δεν θα συμψηφιστεί με κέρδη τα επόμενα 30 χρόνια, με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου ή με μετοχές των τραπεζών που κατέχει το ίδιο.
Η παραπάνω πρόβλεψη επιτρέπει στις τράπεζες τις χρονιές όπου δεν θα εμφανίσουν κέρδη και επομένως δεν θα μπορούν να αποσβέσουν τη ζημία με φόρο εισοδήματος, να μετατρέπουν την απόσβεση σε απαίτηση αναβαλλόμενου φόρου, ο οποίος θα συμψηφίζεται εν συνεχεία.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Bank of America-Merrill Lynch η μετατροπή αυτή θα έχει θετική επίδραση στους κεφαλαιακούς τους δείκτες, με πλήρη ενσωμάτωση της Βασιλείας ΙΙΙ και πιθανόν και στα κεφαλαιακά «μαξιλάρια» εν όψει του stress test της ΕΚΤ. Η κλίμακα των πρόσθετων κεφαλαίων, που αναμένεται να διαμορφωθούν μεταξύ 300 και 500 εκατ. ανά τράπεζα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της BofA
Εν όψει των «τεστ αντοχής» οι ελληνικές τράπεζες μπορούν πλέον να επικαλεστούν τον αναβαλλόμενο φόρο μειώνοντας τις κεφαλαιακές τους ανάγκες. Άλλωστε παραλλαγή της ίδιας ρύθμισης ισχύει ήδη σε Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία.
Ωστόσο, εφόσον οι τράπεζες δεν περάσουν σε κερδοφορία ή στην περίπτωση που κάποια τράπεζα τεθεί σε εκκαθάριση τότε το Δημόσιο ενδέχεται να καταγράψει απώλειες. Όπως αναφέρουν πάντως τραπεζικοί κύκλοι το σενάριο θεωρείται σχεδόν απίθανο δεδομένου ότι ήδη κάποιες τράπεζες σημειώνουν κέρδη μέσα στο 2014.
Γ.Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr