Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα «2022 CEO Outlook», που παρουσίασε ο Marketing, Communications and Corporate Citizenship Manager της KPMG στην Ελλάδα, Αλκιβιάδης Σιαράβας και τα στοιχεία της οποίας επεξεργάστηκε το Reporter.gr, η παγκόσμια οικονομική αισιοδοξία για τα επόμενα τρία χρόνια έχει ανακάμψει σε σύγκριση με τις αρχές του 2022, «αγγίζοντας» το 71% παγκοσμίως και το 62% για την Ελλάδα.
Το 85% των παγκόσμιων CEOs και το 82% των Ελλήνων CEOs αναφέρει θετικές προσδοκίες για ανάπτυξη το 2022, σε σταθερά επίπεδα από τις αρχές του τρέχοντος έτους και ελαφρώς μειωμένα από το 2021 για τους CEOs παγκοσμίως (87%) σε αντίθεση με την Ελλάδα που παρουσιάζει μια σχετική αύξηση (80%).
Ανθεκτικότητα και μέτρα απέναντι στην ύφεση
Ενώ η αισιοδοξία για τα επόμενα τρία χρόνια εμφανίζεται αυξημένη, οι CEOs αναμένουν δυσκολίες σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. Σχεδόν οι 9 στους 10 CEOs παγκοσμίως (86%) πιστεύουν ότι θα υπάρξει ύφεση τους επόμενους 12 μήνες, αλλά οι 3 στους 5 (58%) θεωρούν ότι θα είναι ήπια και σύντομη και σε ποσοστό 76% έχουν καταρτίσει σχέδια για την αντιμετώπισή της. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες CEOs μόνο το 24% πιστεύουν ότι θα υπάρξει ύφεση τους επόμενους 12 μήνες, το 22% θεωρούν ότι θα είναι ήπια και σύντομη και σε ποσοστό 36% έχουν καταρτίσει σχέδια για την αντιμετώπισή της.
Παρά τους φόβους για βραχυπρόθεσμη ύφεση, η αυξημένη αισιοδοξία των CEOs σε πιο μακροπρόθεσμη βάση υποδεικνύει ότι αισθάνονται καλά προετοιμασμένοι για να καθοδηγήσουν τις εταιρείες τους σε αυτούς τους ταραχώδεις καιρούς. Μάλιστα, όταν ρωτήθηκαν για την εμπιστοσύνη τους στην ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας τους επόμενους 6 μήνες -μια περίοδο που πιθανόν να είναι γεμάτη από αβεβαιότητα και συνεχείς αλλαγές- το 73% των CEOs παγκοσμίως και το 84% των Ελλήνων CEOs εξακολουθεί να έχει θετική άποψη, αυξημένη κατά 13% για τους παγκόσμιους CEOs από τον Φεβρουάριο του 2022.
Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG, ενώ οι CEOs μπορεί να είναι ανθεκτικοί, είναι επίσης και ρεαλιστές σχετικά με τις επικείμενες προκλήσεις. Σε ποσοστό 73% οι CEOs παγκοσμίως και αντίστοιχα το 64% των Ελλήνων CEOs πιστεύουν ότι μια ύφεση θα ανατρέψει την ανάπτυξη που αναμενόταν για την επόμενη τριετία, και τα τρία τέταρτα (75%) παγκοσμίως και το 64% στην Ελλάδα επίσης θεωρούν ότι θα καταστήσει δυσκολότερη την ανάκαμψη από την πανδημία. Επιπλέον, 71% των CEOs προβλέπουν ότι η ύφεση θα επηρεάσει τα εταιρικά έσοδα έως και 10% τους επόμενους 12 μήνες. Την παραπάνω άποψη συμμερίζονται και το 46% των Ελλήνων CEOs.
Σε σύγκριση με το 2019 και το 2020, οι CEOs είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις έχοντας λάβει μέτρα για την ανθεκτικότητα, ενώ συνεχίζουν να προσδοκούν μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Τα τρία κορυφαία βήματα περιλαμβάνουν: ενίσχυση της παραγωγικότητας (50% παγκοσμίως και 40% για την Ελλάδα), διαχείριση εξόδων (43% για τους CEOs παγκοσμίως και 42% για τους Έλληνες CEOs) και επανεξέταση των στρατηγικών ψηφιακού μετασχηματισμού (40% σε παγκόσμιο επίπεδο και 58% για την Ελλάδα).
Κορυφαίοι κίνδυνοι για το μέλλον
Η κόπωση από την πανδημία και οι οικονομικοί παράγοντες -μεταξύ τους ο κίνδυνος των αυξανόμενων επιτοκίων και του πληθωρισμού- βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με τους κινδύνους που ανησυχούν περισσότερο τους CEOs σήμερα, στο 15% και 14% αντίστοιχα για τους CEOs παγκοσμίως, ενώ για τους Έλληνες CEOs, στο 10% και 12% αντίστοιχα.
Με το βλέμμα στην επόμενη τριετία, οι κίνδυνοι είναι πιο αλληλένδετοι από ποτέ. Οι αναδυόμενες τεχνολογίες (που δεν συμπεριλήφθηκαν στην κορυφαία πεντάδα πέρυσι) «σκαρφαλώνουν» στην κατάταξη ως ο κορυφαίος κίνδυνος και η μεγαλύτερη απειλή για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Οι λειτουργικές και οι ρυθμιστικές ανησυχίες και τα θέματα φήμης επίσης βρέθηκαν στην κορυφαία πεντάδα.
Διαχείριση γεωπολιτικού κινδύνου
Οι στρατηγικές συμμαχίες (26% παγκοσμίως και 30% στην Ελλάδα), η οργανική ανάπτυξη (22% για τους CEOs παγκοσμίως και 28% για τους Έλληνες CEOs) και η διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων (20% παγκοσμίως και 18% στην Ελλάδα) βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με τις πιο σημαντικές στρατηγικές για την επίτευξη των στόχων επιχειρηματικής ανάπτυξης για τα επόμενα τρία χρόνια.
Οι CEOs αναφέρουν ότι οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις στρατηγικές και τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους τα επόμενα τρία χρόνια. Μάλιστα, το 81% των CEOs παγκοσμίως και το 72% των Ελλήνων CEOs έχουν προσαρμόσει ή σχεδιάζουν να προσαρμόσουν τις διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου λαμβάνοντας υπόψη τον γεωπολιτικό κίνδυνο και το 21% παγκοσμίως και το διπλάσιο ποσοστό (48%) στην Ελλάδα θα αυξήσουν τα μέτρα προσαρμογής στα γεωπολιτικά ζητήματα για να επιτύχουν τους αναπτυξιακούς τους στόχους. Με τη γεωπολιτική να αποτελεί θέμα κλειδί της ατζέντας του 2022, οι CEOs οφείλουν να έχουν γνώσεις για τα ζητήματα και τον τρόπο διαχείρισης των κινδύνων. Είναι σημαντικό η εκτίμηση γεωπολιτικού κινδύνου να ενσωματωθεί ως αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής στρατηγικής τους.
Αυξάνεται η διάθεση για εξαγορές και συγχωνεύσεις
Για την επόμενη τριετία, η διάθεση για εξαγορές και συγχωνεύσεις παραμένει υψηλή παρά τους οικονομικούς προβληματισμούς. Το 47% των CEOs παγκοσμίως εκφράζει υψηλή διάθεση και το 38% μέτρια, καταγράφοντας σημαντική αύξηση από το 23% στις αρχές του 2022. Αντίστοιχα, το 24% των Ελλήνων CEOs εκφράζουν υψηλή διάθεση και το 58% μέτρια.
Δεδομένων των υψηλότερων επιτοκίων και του κόστους δανεισμού, η ταχύτατη καινοτομία θα είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας. Οι deal makers θα εξετάσουν πιο αυστηρά τους αριθμούς και θα εστιάσουν στην δημιουργία αξίας προκειμένου να ξεκλειδώσουν και να παρακολουθούν την αξία των συναλλαγών, σε κάθε βήμα της διαδικασίας.
Οι CEOs «βλέπουν» με καλύτερο… μάτι τις συνεργασίες
Μέσα στο ρευστό οικονομικό περιβάλλον που ζούμε, οι επιχειρήσεις αισθάνονται ότι δεν μπορούν να συνεχίσουν εύκολα μόνες τους, οπότε προσβλέπουν σε στρατηγικές «συμμαχίες». Όπως αναφέρεται στην έρευνα της KPMG, λίγοι οργανισμοί μπορούν να πετύχουν αποκλειστικά με τις δικές τους δυνάμεις. Οι επιχειρήσεις βασίζονται στα οικοσυστήματα τους, καθώς η καλλιέργεια επιτυχημένων συνεργασιών μπορεί να βοηθήσει μια εταιρεία να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Όλο και περισσότερο, οι CEOs αντιμετωπίζουν τις συνεργασίες ως βασικό μέσο για να διατηρήσουν τον ρυθμό του ψηφιακού μετασχηματισμού τους (με το 71% των CEOs παγκοσμίως έναντι 59% τον Φεβρουάριο του 2022 και 68% των Ελλήνων CEOs αντίστοιχα).
Οι CEOs αναφέρουν επίσης ότι η σύναψη στρατηγικών «συμμαχιών» με τρίτα μέρη είναι η πιο σημαντική στρατηγική που θα τους βοηθήσει να επιτύχουν τους αναπτυξιακούς τους στόχους τα επόμενα τρία χρόνια. Για τις επιχειρήσεις, είναι ιδιαίτερα σημαντική η συνεργασία με εταιρείες (π.χ. start-up, fintech και άλλες) που μπορούν να τις βοηθήσουν, προσθέτοντας ευελιξία και ανθεκτικότητα στην ανάπτυξή τους. Προκειμένου όλα τα παραπάνω να συνδυαστούν και να οδηγήσουν σε έναν επιτυχημένο μετασχηματισμό, οι CEOs χρειάζονται τους σωστούς συνεργάτες και την ικανότητα να τα συνδέσουν όλα μεταξύ τους.
Η ύφεση «παγώνει» την προσέλκυση ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού
Με την ύφεση να ελλοχεύει, δίνεται σημαντική έμφαση βραχυπρόθεσμα στο «πάγωμα» των προσλήψεων και στις περικοπές προσωπικού. Ειδικότερα, 39% των CEOs παγκοσμίως και 28% των Ελλήνων CEOs έχουν «παγώσει» τις προσλήψεις και 46% παγκοσμίως και για την Ελλάδα το 32% σκέφτονται να μειώσουν το ανθρώπινο τους δυναμικό τους επόμενους 6 μήνες.
Όταν όμως οι CEOs εξετάσουν την κατάσταση σε μακροπρόθεσμο πλαίσιο, το 79% παγκοσμίως και το 84% για τους Έλληνες αναμένει ότι το προσωπικό τους θα αυξηθεί τα επόμενα τρία χρόνια, ενώ εξακολουθούν να επενδύουν στο υπάρχον ανθρώπινο τους δυναμικό, με τους μισούς CEOs παγκοσμίως (50%) να επικεντρώνονται επί του παρόντος στην ενίσχυση της παραγωγικότητας, ενώ για την Ελλάδα το 40% επικεντρώνονται στην ενίσχυση της παραγωγικότητας.
Επιστροφή στο γραφείο
Η υβριδική/εξ αποστάσεως εργασία επηρέασε θετικά τις προσλήψεις, τη συνεργασία και την παραγωγικότητα τα τελευταία δύο χρόνια. Ωστόσο, αρκετές πολυεθνικές καταρτίζουν σχέδια επιστροφής στο γραφείο για να προωθήσουν την «επιστροφή στην κανονικότητα» και το 65% των CEOs παγκοσμίως και το 68% των Ελλήνων CEOs οραματίζονται το γραφείο ως τον προτιμώμενο εργασιακό χώρο την επόμενη τριετία (με το 28% να μιλάει για υβριδική εργασία και το 7% για πλήρως εξ αποστάσεως παράλληλα το 32% των Ελλήνων CEOs βλέπουν την υβριδική εργασία και δεν συζητάνε την πλήρως εξ αποστάσεως).
Η KPMG επισημαίνει ότι οι προσδοκίες των εργαζομένων όσον αφορά την εξ αποστάσεως εργασία εξελίσσονται, επομένως είναι σημαντικό για τους CEOs να αναπτύξουν μια καλύτερη δομή εργασίας που να εξυπηρετεί τους ανθρώπους τους σε έναν τομέα που όπως φαίνεται είναι ακόμα υπό διαμόρφωση.
Ωστόσο, ακόμα κι αν η «ζυγαριά» της προσφοράς-ζήτησης της εργασίας γείρει προς όφελος των επιχειρήσεων (δίνοντας στους διευθυντές μεγαλύτερο περιθώριο να επιμείνουν στην εργασία από το γραφείο), «οι CEOs πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι άνθρωποι τους έχουν ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις» τονίζει η KPMG.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr