Με όχημα τα ποιοτικά τους προϊόντα ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο και από τις διεθνείς αγορές αποκομίζουν τελικά το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών τους.
ΜΙΝΩΣ - Συνεταιρισμός Αγγειοπλαστών Θραψανού Π.Ε.
"Άγγλοι, Αμερικανοί, Ισραηλινοί, Γερμανοί, Σουηδοί και Δανοί είναι οι πελάτες των πυθαριών μας", δηλώνει στο "R" ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Αγγειοπλαστών Θραψανού που εδρεύει στο Ηράκλειο της Κρήτης, Μιχάλης Πλουμάκης, και φέρει το σήμα Μίνως. "Αναμφίβολα", τονίζει "διαθέτουμε και Έλληνες πελάτες, ωστόσο πάνω από το 90% των πωλήσεων που πραγματοποιούμε, έρχεται από τις αγορές του εξωτερικού".
Οι ξένοι λατρεύουν την κρητική κεραμική που την χαρακτηρίζει η ποιότητα η καλαισθησία και η τεράστια γκάμα, σημειώνει ο ίδιος. Όπως λέει είναι διατεθειμένοι- ιδίως οι Άγγλοι- να πληρώσουν αδρά για ένα κρητικό κεραμικό. Οι τιμές κυμαίνονται ανάλογα με το μέγεθος: δηλαδή ένα μικρό κεραμικό 10 πόντων κοστίζει 3 ευρώ ,ενώ ένα κεραμικό 1,5 μέτρο μπορεί να φθάσει και τα 150 αλλά και τα 300 ευρώ. "Ο στόχος μας", σημειώνει ο Μιχάλης Πλουμάκης, "είναι να ενισχύουμε τις συνεργασίες μας στο εξωτερικό". Σύμφωνα με το πλάνο που έχει χαράξει ο Συνεταιρισμός, οι επόμενες αγορές στόχοι είναι η Αυστραλία, ο Καναδάς και το Ντουμπάι.
Κρόκος Κοζάνης
Χαρακτηρίζεται ως το "χρυσάφι της γης" γιατί πωλείται όσο περίπου ο χρυσός. Ο λόγος για τον κρόκο ή την ελληνική ζαφορά (saffron) όπως συνήθως λέγεται, που ανήκει στην καλύτερη ποιότητα σαφράν στον κόσμο. "Αναμφίβολα", τονίζει η γενική διευθύντρια του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, Ελένη Καλύβα, ο κρόκος είναι το πιο ακριβό μπαχαρικό του κόσμου και αυτό οφείλεται στις θεραπευτικές ιδιότητες- αντιοξειδωτικές, αντιθρομβωτικές- που έχει στον οργανισμό. Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνει, τα "επώνυμα στίγματα" του φυτού, εκτός από τη μαγειρική χρησιμοποιούνται ευρέως και από τη βιομηχανία φαρμάκου.
Σήμερα μας λέει η Ελένη Καλύβα, η συγκομιδή του ελληνικού Συνεταιρισμού που διαχειρίζεται 3.000 στρέμματα φθάνει το 1,5 τόνο σαφράν- η προοπτική για φέτος είναι να φθάσει τους 2 τόνους- με το 60% αυτού να κατευθύνεται στην Ε.Ε. στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στην Αυστραλία, στην Αμερική και τον Καναδά. Ο άμεσος στόχος του Συνεταιρισμού είναι να ξεκινήσουν εξαγωγές προς την Κίνα και τη Σαουδική Αραβία και προς αυτή την κατεύθυνση ήδη διενεργούνται επαφές με τοπικούς παράγοντες. Όσον αφορά στη τιμή πώλησης του διάσημου μπαχαρικού στο εξωτερικό, αυτή ξεκινά από τον παραγωγό στα 2,5-3 ευρώ το γραμμάριο για να καταλήξει στο ράφι στα 10 ευρώ και άνω το γραμμάριο.
Ένωση Πεζών Κρήτης
Γαλλία, Αγγλία, Σουηδία, Αυστρία, Δανία, Κύπρος, Γερμανία είναι μερικές από τις χώρες στη μακροσκελή λίστα με το πελατολόγιο της Ένωσης Πεζών Κρήτης που αποτελεί έναν από τους πιο παλιούς συνεταιρισμούς της χώρας- από το 1933, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Συνεταιρισμού, Γιώργο Ηλιάδη. Ωστόσο, ο στόχος είναι να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο, δίνοντας καταρχήν βαρύτητα στις ΗΠΑ. Οπως λέει, μολονότι η Ένωση διατηρεί ήδη εκεί παρουσία συγκριτικά με τις δυνατότητες της αμερικανικής αγοράς αυτή είναι μικρή.
Συνολικά, πάνω από το 30% του τζίρου της που είναι 27 εκατ. ευρώ προέρχεται από τις αγορές του εξωτερικού. Στην περιοχή της Ένωσης Πεζών υπάρχουν 30.000 στρέμματα αμπελώνες, ιδιοκτησίας των παραγωγών-μελών της (10.000 οινάμπελα ΟΠΑΠ-VQPRD, 8.000 για επιτραπέζιους οίνους, 12.000 για σταφίδα και επιτραπέζια σταφύλια). Η περιοχή της Ένωσης Πεζών παράγει κατά μέσο όρο 5.000 τόνους ελαιόλαδο ετησίως, προερχόμενο από τα 60.000 στρέμματα ελαιοκαλλιέργειας (1.100.000 ελαιόδεντρα).
ΕΑΣ Νάξου
Πλώρη για ενίσχυση των εξαγωγών της έχει βάλει και η ΕΑΣ Νάξου, σήμα κατατεθέν της οποίας είναι η Γραβιέρα Νάξου, η ετήσια παραγωγή της οποίας φθάνει τους 900 τόνους. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού, Δημήτρη Καπούνη, ο Συνεταιρισμός δεν έχει εκμεταλλευτεί έως σήμερα την διεθνή αναγνώριση που έχουν τα προϊόντα της και κυρίως η Γραβιέρα.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως μας αποκάλυψε, αποφασίστηκε να ανατεθεί σε γνωστό στέλεχος της αγοράς, η συνολική αποκλειστική διαχείριση των προϊόντων του Συνεταιρισμού στο εξωτερικό. Προτεραιότητα, σύμφωνα με το πλάνο που έχει οριστεί, είναι να δοθεί βαρύτητα στην Γερμανία, στην Αγγλία, στη Ρωσία και στην Αμερική. Οι συγκεκριμένες αγορές, σημειώνει ο Δημήτρης Καπούνης, "εκτός του ότι αγαπούν τις ελληνικές γεύσεις έχουν και την αγοραστική δυνατότητα να υποστηρίξουν premium προϊόντα". Σήμερα μόνο οι εξαγωγές σε Γραβιέρα Νάξου φθάνουν τους 60 τόνους, ενώ η πιο δυνατή παρουσία του προϊόντος είναι στη Γαλλία σε μία ελληνική αλυσίδα καταστημάτων που ανήκει στους αδερφούς Μαυρομάτη.
ΕΑΣ Βόλου
"Μετά το Μάιο που θα έχει ολοκληρωθεί η νέα μας μονάδα των 6,5 εκατ. ευρώ θα είμαστε σε θέση να αναζητήσουμε συνεργάτες στο εξωτερικό", δηλώνει στο "R" ο πρόεδρος της ΕΑΣ Βόλου, Νικήτας Πρίντζος.
"Ήδη", όπως σημειώνει, "έχουμε δεχτεί προτάσεις από την Αμερική (Φλόριντα) από αλυσίδα του Ντουμπάι, από Ολλανδική Γαλακτοβιομηχανία αλλά και από βιομηχανία της Ρωσίας". Όλες οι προτάσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, εξετάζονται και αναμένονται οριστικές αποφάσεις μετά το Μάιο. Ο λόγος κατά τον Νικήτα Πρίντζο είναι ότι με τη λειτουργία της νέα μονάδας η ημερήσια παραγωγή γάλακτος από 50 τόνους που είναι σήμερα το 16ωρο θα φθάσει τους 100 τόνους γάλα το οκτάωρο.
Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου
"Εξάγουμε 13.000 χαρτοκιβώτια τσίχλα ΕΛΜΑ- επί 500 κουτάκια στο κάθε κιβώτιο- και 100 τόνους φυσικό προϊόν". Αυτά μας λέει ο πρόεδρος της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, Ευθύμιος Μονίαρος, τονίζοντας ότι οι εξαγωγές ήταν είναι και θα είναι η αιχμή του δόρατος της Ένωσης, καθώς από αυτές προκύπτει το 70% του τζίρου, που είναι περί τα 15 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον ίδιο οι εξαγωγές αν και κατευθύνονται σε περισσότερα από 10 κράτη, ωστόσο οι κυριότερες χώρες εξαγωγής των προϊόντων της Ένωσης είναι τα κράτη της Μέσης Ανατολής και σε δεύτερο βαθμό η Ευρώπη και η Αμερική. Είναι δε χαρακτηριστικό σημειώνει ο ίδιος, ότι την περίοδο από το 2009 έως και το 2012 οι εξαγωγές ενισχύθηκαν κατά 60%. Όσον αφορά το φυσικό προϊόν που εξάγεται, σημειώνει ο Ε.Μονίαρος, χρησιμοποιείται κατά βάση από βιομηχανίες τροφίμων αλλά και από εταιρείες καλλυντικών.
"Στόχος μας", υπογραμμίζει, "είναι να ενταθεί η παρουσία της Ένωσης στο εξωτερικό και μέσω του δικτύου των Mastiha Shop, που εμπορεύονται διάφορα αγαθά με βάση τη Μαστίχα. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει πλάνο το προσεχές διάστημα να εγκαινιαστεί ένα ακόμη σημείο πώλησης στο Ντουμπάι, ενώ σήμερα καταστήματα λειτουργούν στη Ν. Υόρκη (1), στη Κύπρο (1), και στη Τζέντα (2).
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr