Αλυσίδες που ποτέ δεν διαφημίζονταν τηλεοπτικά τώρα είναι "πρώτη μούρη" στις τηλεοράσεις με τις πλουσιοπάροχες εκπτώσεις και προσφορές τους. Πηγές αναφέρουν ότι επί του παρόντος οι προσφορές των προϊόντων στα ράφια έχουν φθάσει μέχρι και το 70%.
Χαρακτηριστικότερη είναι η περίπτωση επώνυμου σαμπουάν όπου τις καλές εποχές με τις παχυλές αγελάδες κόστιζε στο ράφι σχεδόν 4 ευρώ και σήμερα η τιμή του δεν περνά το 1,90 ευρώ. Πόλεμος και στα κοτόπουλα,. όπου μέχρι πρότινος η -προς τα κάτω - βάση του ήταν 2,99 ευρώ από χθες έφθασε στο 2,29 ευρώ.
Παράγοντας της αγοράς τονίζει ότι οι προσφορές είναι πλέον μονόδρομος όχι για να αυξήσεις τους πελάτες σου αλλά για να διατηρήσεις τα επίπεδα πωλήσεων που έπιασες πέρυσι. Ολοι, κατά την ίδια πηγή, σπαζοκεφαλιάζουν για το πως θα φρενάρουν την πτώση της αγοράς.
Σούπερ μάρκετ: Η παρατεταμένη πτώση κυοφορεί ραγδαίες επιχειρηματικές εξελίξεις
Μέχρι και το 2011 εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου –και όχι μόνο- ισχυρίζονταν ότι τα τρόφιμα λειτουργούν αμυντικά στην κρίση. Πιστεύω που πλέον έχει υποστεί σοβαρές ρωγμές, όπως αποδεικνύουν περίτρανα και τα οικονομικά δεδομένα του κλάδου την τελευταία τριετία.
Από το 2011 μέχρι και σήμερα, αναφέρουν διοικητικά στελέχη αλυσίδων, ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου απώλεσε από τα ταμεία του το 20% του τζίρου του. Αυτό σημαίνει ότι από τα 12,7 δισ. ευρώ, που ήταν οι συνολικές πωλήσεις της αγοράς το 2011 σήμερα πιάνει τα 10 δισ. συρώ. Το αισιόδοξο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι ότι έχουν επιβραδυνθεί οι πτωτικές τάσεις χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι πρόκειται και να μηδενιστούν άμεσα.
Οι εκτιμήσεις για το 2014 είναι ότι οι απώλειες θα είναι οριακές μεταξύ 1-2%. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να ισχυριστεί, σημειώνει εκπρόσωπος του κλάδου, ότι η κατηφόρα των προηγούμενων ετών έλαβε τέλος. Κάτι που κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί σε επίπεδο επιχειρηματικών εξελίξεων που αναμένονται ραγδαίες το προσεχές διάστημα. Η παρατεταμένη ύφεση που στέγνωσε την αγορά από ρευστό, κυοφορεί πρωτίστως ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση δυνάμεων στον κλάδο.
Σήμερα οι top 10 αλυσίδες της ελληνικής αγοράς ελέγχουν το 60% του κλάδου, ποσοστό που απέχει σημαντικά από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Το οποίο ανέρχεται στο 80% και ελέγχεται από μόλις 4-5 αλυσίδες.
Νέος γύρος επαφών με προμηθευτές
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις λιανεμπορικών αλυσίδων που έχουν ξεκινήσει νέο γύρο επαφών με προμηθευτές προκειμένου να τραβήξουν τις επιταγές τους για αργότερα, επιβεβαιώνοντας ότι τα ταμεία τους έχουν στερέψει από ρευστό.
Το θετικό είναι ότι υπάρχει καλό κλίμα μεταξύ των μερών καθώς και οι δύο πλευρές γνωρίζουν καλά ότι αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία και ως εκ τούτου οι καταστρεπτικές συνέπειες στον ένα θα συμπαρασύρουν και τον άλλο.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr