Οι συναλλαγές στην αγορά των παραγώγων ήταν εφάμιλλες αυτής της spot αγοράς, με αποκορύφωμα τα σχεδόν 140 εκατ. ευρώ της Πέμπτης και τον υψηλό όγκο συναλλαγών των περίπου 80 εκατ. ευρώ της Παρασκευής, ημέρα κατά την οποία έληγαν οι τριπλές σειρές των παραγώγων. Οι ξένοι αγόραζαν τραπεζικές μετοχές προκειμένου να αντισταθμίσουν τα πονταρίσματα στην πτώση των δεικτών και κυρίως του 20άρη, γεγονός το οποίο εξηγεί τους μεγάλους όγκους συναλλαγών στις τραπεζικές μετοχές. Από εκεί και πέρα, οι τελευταίες συνεδριάσεις και ειδικότερα από τη Δευτέρα 9 Μαρτίου που ξεκίνησε το βλεγόμενο bear market rally, η απόδοση του γενικού δείκτη ξεπέρασε το 12%, περιορίζοντας τις απώλειες από την αρχή του χρόνου σε 7% από 14% πριν από ένα μήνα.
Στους δείκτες που παρακολουθούν οι ξένοι, κυρίως τον ASE 20 και το Mid Cap, προκύπτει καθαρά ότι το Χ.Α. αποτελεί αγορά δύο ταχυτήτων. Εκτός από τις τράπεζες, οι υπόλοιπες μετοχές υποαποδίδουν σε σχέση με το γενικό δείκτη. Πέρα από τις χαμηλές αποδόσεις παρατηρούνται ταυτόχρονα και απώλειες στις μετοχές. Από τον 20άρη, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ελλάκτωρ, με απώλειες 3,8%, που από τα 3,98 ευρώ έχει διολισθήσει στα 3,83 ευρώ. Η Motor Oil ενισχύεται μόλις κατά 1,4%, παρά το γεγονός ότι οι ξένοι οίκοι υποδέχθηκαν θετικά τις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων του 2008, ενώ η εταιρεία έχει δρομολογήσει επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ για φέτος. Υποαπόδοση και για τη Μυτιληναίος σε ποσοστό 3,8% εν αναμονή των αποτελεσμάτων και 4,4% για τη ΔΕΗ, παρά το γεγονός ότι έχει χαρακτηριστεί ως αμυντικό χαρτί από τους ξένους, με την Επιχείρηση να ευνοείται αισθητά από την αποκλιμάκωση της τιμής του πετρελαίου.
Η εικόνα είναι πιο άσχημη στον 40άρη. Οι Μινωϊκές Γραμμές το ίδιο διάστημα υποχωρούν κατά 18,5%, παρά τις συνεχείς αγορές μετοχών από τον όμιλο Γκριμάλντι, με τηναγορά να ανησυχεί ως προς τη μετοχή για τη διεύρυνση του ανταγωνισμού στη Κρήτη. Πτώση 13,4% σημειώνει η μετοχή της Βωβός αποτέλεσμα του μπλοκαρίσματος της κατασκευής του εμπορικού κέντρου πλησίον του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού από το Σ.τ.Ε., με τη διοίκηση της εταιρείας να δηλώνει ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για τη μετατροπή των υποχρεώσεών της σε μακροπρόθεσμες από βραχυπρόθεσμες σήμερα. Πτώση 11,8% για το Σφακιανάκη, δεδομένης της κρίσης που μαστίζει την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας και 11,4% για τη Σαράντης, με τη διοίκηση της εταιρείας να προειδοποιεί την αγορά για χαμηλότερες πωλήσεις στους πρώτους μήνες του 2009.
Γενικότερα πάντως, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι παρά την αντίδραση της αγοράς, το γύρισμα σε ανοδικό κανάλι δεν έχει ακόμα γίνει εμφανές, δεδομένου ότι ο δημοσιονομικός και μακρο/οικονομικός ορίζοντας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, είναι σκοτεινοί.
Στ.Κ.Χαρίτος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr